Een jaar na de release van Blackguards komt Daedelic Entertainment met een deel twee van deze game. De fans liepen weg met deel één en zullen er ook flink wat uurtjes in hebben gestopt. Hebben ze met deze game weer zo’n knaller de wereld in geholpen?

[center][/center]

Blackguards 2 is een SRPG waarbij je turn-based gevechten uitvoert en zo gevechten moet winnen. Waarbij je bij de meeste games je eigen personage kunt samenstellen kiest Deadelic voor een vast hoofdpersoon. Je speelt met Cassia een jonge lieve vrouw die opgesloten word in de kelders. Langzaam zie je haar veranderen tot een tikkeltje gestoorde, eenzame maar strijdlustige vrouw. Ze besluit niet bij de pakken neer te gaan zitten, maar op onderzoek uit te gaan en een uitweg te vinden in het doolhof waarin ze zich bevind.

[center][/center]

Je krijgt een soort van spelborden voorgeschoteld zodra je een gevecht betreed. Het bord bestaat uit vele hexagons en je zult je dus binnen deze vormen moeten bewegen. In het begin sta je er alleen voor en kun je even oefenen. Er komen een aantal vijanden op het bord te staan en deze bewegen zich natuurlijk ook binnen deze hexagons. Zodra je in de buurt bent kun je ze aanvallen en hopelijk ben je sterk genoeg om ze te verslaan. Tussen de gevechten door kun je jezelf bewegen naar schakelaars die deuren open en dicht laten gaan en misschien vind je wel een schatkist met waardevolle items er in.

[center][/center]

Je kunt Cassia helpen om sterker te worden. Met een vrij toegankelijke skilltree kun je haar personage toch een beetje persoonlijker maken. Aan de hand van de speelstijl die jij het prettigst vind, kun je er voor kiezen Cassia helemaal klaar te maken voor het casten van spells en magie, of je kiest er bijvoorbeeld voor dat ze meesteres is in het beheersen van messen en zwaarden. In het begin is zo’n skilltree wel schrikken, want er zijn zoveel opties en als je nog nooit een SRPG hebt gespeeld zal je ook niet snel denken dat je het ooit zal snappen. Gelukkig wordt het allemaal goed uitgelegd en krijg je vooral in het begin genoeg punten te verdelen om ook eens een foutje te maken.

[center][/center]

Natuurlijk ga je het niet allemaal alleen doen. Zodra je wat verder in de game komt kun je personages inhuren om je te helpen vechten. Deze personages levelen helaas niet echt met je mee maar je kunt ze wel strategisch inzetten om de vijanden te slim af te zijn.

[center][/center]

Deadelic Entertainment staat voor mij gelijk aan fantastische cutscenes en interessante verhaal wendingen, dit maken ze dan ook meer dan waar in deze game. Waar de daadwerkelijke gameplay misschien grafisch niet veel verschilt van zijn voorganger, zit er weer extra tijd in de mooie filmpjes. Het verhaal is anders dan de verhalen die je kent en alleen hiervoor is de game al de moeite waard. Er zullen wel een aantal oude bekende terugkomen van deel één en dit is natuurlijk altijd leuk voor de herkenning.

Ik was in het algemeen erg verrast door deze game. Ik had niet verwacht dat ze zo kort na deel één met een deel zouden komen dat zeker net zo sterk is. Vaak liggen je verwachtingen dan toch iets hoger dan normaal.

Didi’s Score
Fun: 8/10
Levensduur: 8/10