Wat ooit begon als een pixel CRPG genaamd Wasteland in 1988 is nu terug in de vorm van Wasteland 2.

Je zou denken dat Wasteland 2 gebaseerd is op Wasteland uit 1988. In essentie is dit uiteraard waar, maar toch is de originele Fallout (1 en 2) een grotere inspiratiebron geweest. Wasteland 2 is ontstaan uit een Kickstarter project dat gelanceerd werd door inXile Entertainment in 2012. De goal was $900.000 dollar maar ze kregen uiteindelijk $2.933.252 dollar bij elkaar.

Ik moet toegeven dat dit de eerste CRPG game is die ik speel. Zodra je in het eerste scherm van de game komt is het als nieuwkomer dan ook even slikken. Een goede slagzin voor het scherm zou zijn “de keuze is reuze”. Je mag voor vier karakters, elk negentien punten gaan verdelen in zo’n zesendertig verschillende skills en karaktereigenschappen. Je skills goed verdelen per karakter is een must. Het is handig om in elk geval een medic dan wel surgeon in je team te hebben voor het geval er gewonden vallen. Ook is het handig om iemand die verstand heeft van reparaties erbij te doen. Toch zal je keuzes moeten maken en sommige dingen moeten laten afvallen. Je karakters kun je overigens ook nog leuk customizen en wat is er nou leuker dan een kick-ass team maken met alleen maar stoere vrouwen erin?

Wanneer je dan eindelijk je team hebt samengesteld, kun je aan je avontuur beginnen. De game speelt zich vijftien jaar na Wasteland af. In Wasteland 2 bevinden we ons in een alternatieve toekomst, hoewel, wie weet wordt het ooit werkelijkheid. De aarde wordt geraakt door een meteorenregen. Alsof dat nog niet genoeg is, veroorzaakt de meteorenregen in 1998 een globale nucleaire oorlog. Jij komt jaren later in Amerika, in de game terecht. Er is een groep mensen die de Desert Rangers hebben opgezet om overlevenden van de nucleaire oorlog te helpen. Jij bent het groentje en mag met je team de mysterieuze dood van een Desert Ranger gaan onderzoeken. De gedode ranger genaamd Ace was eerder op pad gegaan op zoek naar een radiosignaal waarin gesproken werd over “man and machine becoming one” en het aanvallen en vernietigen van de Desert Rangers.

Het is even wennen om met een groepje chicks door het kale Arizona te rennen. Overal kun je met mensen spreken en enorm lange gesprekken voeren. Je kunt kiezen uit voorgestelde vragen of je kunt aan de hand van “keywords” in de gesproken teksten, vragen gaan stellen door de keywords in te typen. Ik hield het eerst maar bij de voorgestelde vragen en dat duurde mij soms al erg lang. Als je niet van het lezen bent in games, moet je Wasteland 2 echt overslaan. Voor elk antwoord is er wel weer een nieuwe reeks met vragen en antwoorden. Ik kan mij voorstellen dat sommige mensen dit enorm boeiend vinden, maar na negen jaar World of Warcraft spelen, weet ik bijvoorbeeld nog niets van de lore, want dat skip ik altijd. Soms kan het zijn dat je een karakter een bepaalde karaktereigenschap hebt meegegeven, bijvoorbeeld barter, kiss ass of hard ass. Het kan zijn dat je dan extra opties krijgt in sommige gesprekken om zo iemand naar je hand te zetten.

Al klikkend met je muis ga je met je team de Arizona woestijn in. Hier word het een game van ontdekken. Het land is aangetast door de nucleaire oorlog en op sommige plekken kun je niet lang verblijven door de radioactieve straling. Ook moet je je watertank goed in de gaten houden. Elk stukje dat je op de map loopt gaat van je watervoorraad af. Op de map kun je verschillende oases vinden waar je bij kunt “tanken”. Des te verder je over de map loopt, des te meer je open speelt. Uiteraard krijg je aanwijzingen in welke richting je moet lopen voor je missies. Af en toe krijg je een random encounter op de map te voortduren. Soms wordt je bijvoorbeeld aangevallen door een groep bandieten, dan heb je de keuze om weg te rennen of het gevecht aan te gaan.

Gevechten in de game zijn turnbased. Je kunt je karakters soort van goed positioneren voordat je een encounter begint. Elke actie kost aanvalspunten. Je kunt er voor kiezen om een beurt over te slaan door op end turn te klikken en zo wat meer punten te verzamelen voor meer acties. Hurken kost punten, lopen kost punten en uiteraard kost aanvallen punten. Je kunt op het grid zien hoeveel aanvalspunten een stukje lopen kost. Ook kun je schuilen achter bepaalde objecten. Je kunt melee aanvallen doen maar ook schieten. Als je van tevoren gekozen hebt om bepaalde karakters punten te geven voor speciale wapens, dan is het verstandig die karakters ook die wapens te laten gebruiken. Soms kan het zo zijn dat één van je karakters opeens iets onverwachts doet in een gevecht. Dit kan komen doordat je een karakter specifieke karaktereigenschappen hebt meegegeven, bijvoorbeeld brute force. Deze karakters zullen liever willen meppen dan eerst nadenken.

Onder het spelen door krijg je XP door encounters te winnen of missies af te maken. Deze XP kun je weer als punten in je skills verdelen. Ook kun je onderweg kleding, ammunitie en wapens vinden of kopen en zo je armor upgraden. Daarnaast zijn er een aantal attributen zoals med kids, pillen en andere dingen die je kunt verdelen onder je team. Ook krijg je in het begin een schep. Soms zie je kleine hoopjes los zand of modder waarin je kunt graven om meer dingen te vinden. Je gesprekken kun je altijd teruglezen en je kunt contact houden via de radio met de radio operator.

Over het algemeen is Wasteland 2 niet mijn game. Teveel tekst en de game gaat gewoon best diep. Ik ben meer een “gaan met die banaan persoon” en houd niet van lezen en teveel nadenken terwijl ik aan het gamen ben. Ben jij wel het type dat van CRPG’s en turnbased combat houdt? Dan is Wasteland 2 eigenlijk gewoon een perfecte game. Vond je Fallout 1 en 2 leuk? Dan kun je Wasteland 2 als een soort nieuwe Fallout 3 zien. De graphics zijn prima, het geluid is soms wat stil maar dit is echt een game waar je je heel lang mee kunt vermaken. Zal jouw team de geheimzinnige omstandigheden van Ace zijn dood kunnen ontrafelen? Zal je een cyborg tegen gaan komen? En hoe lang kun je eigenlijk in een radioactieve locatie blijven staan? Dat mag je zelf uit gaan zoeken!

img_Boxart_Wasteland2Heathers Score:

Fun: 7/10
Levensduur: 8/10