Naast al het E3 nieuws, is er gelukkig ook gewoon tijd voor reviews! Dit keer een casual game van Denda Games: Settlement Colossus, een verhaal dat zich afspeelt in de Gouden Eeuw.Het verhaal begint met de Keizer die verteld dat hij met zijn volk moest vluchten. Na het trotseren van bergen, zeeën en valleien hebben ze eindelijk een plek gevonden om hun nederzetting te bouwen. Het begint heel klein, met eenvoudige huisjes en toegang tot het bos en grot. Elk level heeft een hoofddoel, met daarnaast nevendoelen. Wanneer die allemaal voltooid zijn ga je verder naar het volgende level.

Klik op de screenshots voor een vergroting
Wanneer je vorderingen hebt gemaakt (bv. stenen huizen) zie je dat terug op de map.

Om de nederzetting uit te kunnen breiden moet je op zoek gaan naar de juiste en voldoende materialen. In het begin voorziet het bos je bijvoorbeeld van bessen en paddenstoelen, die het volk voorzien van eten. Zonder voldoende voedsel weigeren ze om te werken. Uit de grot haal je erts en later andere materialen als kool en goud. In de eerste paar levels bouw je een pottenbakkerij, smederij en een boerderij. De boerderij voorziet je van meer en beter voedsel, de pottenbakkerij en smederij juist van materialen voor nieuwe gebouwen en uitbreidingen. Op elke plaats vind je andere materialen, maar soms ook hetzelfde. In het bos vind je naast bessen en paddenstoelen ook boomstammen, brandhout en riet. Als je naar de rivier gaat vind je daar ook paddenstoelen, brandhout en riet, maar daar vind je ook klei. Het is overigens niet zo dat je er elke keer dezelfde dingen kan vinden. Het is telkens een nieuwe mix. De rieten mand biedt plaats aan 13 objecten. Wanneer je iets niet kunt vinden gebruik je gewoon de ‘Hint’ knop.

De mijn.

Je wordt echt bezig gehouden. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt naar groenten en fruit, verbruik je tuingereedschap en later nog andere materialen. Als je naar de grot gaat verbruik je weer andere materialen. Je moet het dus telkens aan blijven vullen, want je hebt het daarnaast ook nog nodig voor je onderzoeken.Naast het bouwen van nieuwe gebouwen en uitbreidingen moet je ook veel onderzoeken. Dit kan heel verschillend zijn. Je begint bijvoorbeeld met een onderzoek naar riet. Door dit onderzoek maak je de weg vrij voor een nieuw onderzoek: het maken van rieten manden. Deze manden zijn groter dan degene die je al bezit, wat betekent dat je meer materialen kan vervoeren. Een onderzoek kan overigens een paar dagen duren, dat ligt puur aan de grootte van het onderzoek.

Op deze map kan je zien of je al iets nieuws kunt onderzoeken en wat al voltooid is.

Artefacten hebben overigens ook een belangrijke rol in de game. Af en toe komt er tijdens een zoektocht naar materialen een opdracht voorbij. Bij het zoeken naar groenten en fruit op de boerderij kreeg ik de opdracht om 6 magische zaden te verzamelen. Nadat je de boerderij zo’n drie keer hebt bezocht heb je alle zaden verzameld. Elke keer als je op zoek gaat naar voedsel krijg je extra punten door dit artefact. Zo zijn er voor de verschillende plaatsen ook verschillende artefacten.

Het zoeken naar een artefact in de grot.

Mini-games komen aan bod wanneer er ergens iets mis is. Bijvoorbeeld als het licht in de grot is uitgevallen of als er een brug is ingestort. De mini-games zijn en leuk, variërend en de een is wat moeilijker dan de ander. Mini-games hoef je gelukkig niet uit te spelen. Rechts bovenin zit de knop ‘Overslaan’. Wanneer deze volledig geladen is kan je het gebruiken en verder gaan met de game.

In deze mini-game moet je de diamant zien te herstellen.

Grafisch gezien is het absoluut geen topgame, maar daar kan je nog mee leven. Tussen de levels door verteld de keizer in een filmpje over zijn volk. Hoe het vroeger was, waarom ze zijn aangevallen en waardoor ze uiteindelijk zijn gevlucht. Ook dit is niet hoogstaand, maar je kunt het altijd overslaan. De muziek vind ik echt een pluspunt. Het klinkt Grieks, waardoor het je direct doet denken aan zon, zee en vakantie!Conclusie:Dit is een game waar je een hele tijd zoet mee kan zijn. Vergelijkbaar met The Sims, alleen grafisch een stuk minder. De game gaf me door de muziek echt een vrolijk gevoel, hoewel ik me af en toe kapot schrok van de bliksem in het bos. Tip: zet de muziek dus niet té hard. Het leuke aan Settlement Colossus is dat je telkens weer moet zorgen voor aanvulling van je materialen. Je verbruikt bij het zoeken weer materialen, terwijl je die ook weer nodig hebt voor onderzoeken. Je speelt het in ieder geval niet snel uit. Toch hoop ik dat ze in toekomst zullen werken aan het grafische aspect.Informatie:Uitgever: Denda GamesPlatform: PCTalen: NederlandsAdviesprijs: € 9,99
Score– Gameplay: 8/10- Fun: 8/10- Levensduur: 7,5/10- Graphics: 5,5/10- Geluid: 9,0/10- Originaliteit: 7/10Totaal score: 7,5