Mijn rikketik heeft het met deze game zwaar te verduren gehad. Nu ben ik op zich wel wat gewend maar toch Decay: The Mare is een game vol scarejumps en meer!

De intro begint al meteen goed en voor de zekerheid doe ik ook de grote lamp aan, want dit gaat echt een griezelige game worden. Het hoofdpersonage heet toevallig ook Sam waardoor briefjes die ik vind met mijn naam erop geschreven in bloed, het nog griezeliger aan doet voelen dan ze al zijn. Sam is drugsverslaafd en belandt in een kliniek met de naam Reaching Dreams, wat me meteen doet denken aan de film Requim for a Dream. Helaas is de droom waar Sam in beland eerder een nachtmerrie dan een mooie hoopvolle droom.

img_decay_the_mare_01

Je wordt wakker in een grimmige en vrij lege kamer. Op je bureau zie je een bordje pillen en een beker met water. Aangezien je geen andere keuze hebt neem je de pillen toch maar in. Je valt weg en wordt wakker, of slaap je wellicht toch nog?! De deur van je kamer zit in ieder geval niet meer op slot en je gaat het vervallen gebouw verkennen. Overal waar je kijkt zie je bloedsporen, schimmel op de muren en er zijn nog maar weinig dingen heel. Alsof dit niet genoeg is verschijnt er zo nu en dan ook in je ooghoeken een griezelige verschijning die net zo snel weer verdwijnt.

img_decay_the_mare_02

In Decay: The Mare moet je echt goed opletten ondanks dat je dit liever niet wilt. Immers wanneer je geconcentreerd naar een object kijkt en er ineens iets gebeurt schrik je zo erg dat je hart even stil lijkt te staan. De puzzels die je moet oplossen zijn leuk bedacht en niet altijd voor de hand liggend. Het rondlopen in de game vind ik frustrerend aanlopen je klikt op de pijltjes met je muis waardoor je rond loopt, dit voelt erg langdradig aan. Helaas heb je niet de mogelijkheid om een controller aan te sluiten dan zou je gewoon met de pijltjes op je controller kunnen navigeren in plaats van steeds te klikken.

img_decay_the_mare_03

Hoewel het grafisch gezien niet altijd even mooi is doet de omgeving me denken aan games zoals Silent Hill en Resident Evil waar ze overduidelijk hun inspiratie hebben uitgehaald. De muziek en soms afwezigheid van muziek zorgt ervoor dat de spanning hoog gespannen blijft.

img_decay_the_mare_05

Sam’s oordeel:
Decay: The Mare is een game die mij sinds een lange tijd heeft laten schrikken op verschillende manieren. Het verhaal zit goed in elkaar en de puzzels zijn soms lastig. Je hebt wel beperkte hulplijnen, geen map en met het aantal kamers die je inloopt raak je gemakkelijk verdwaald.review_cijfer_7.4

+ Een echte horror game met een goed verhaal en leuke scarejumps.

– Weinig instelmogelijkheden en hulplijnen.

Kopen als je: zin hebt om een aantal keren goed te schrikken en je wel van een puzzeltje houdt.