OlliOlli is een skateboardgame die vorig jaar februari onder andere naar de Wii U kwam als PlayStation Vita port. Twijfel je om OlliOlli of deel twee van de game aan te schaffen voor de Vita of PlayStation 4? Dan kun je je hier even inlezen!

img_OlliOlli1

In een ver, ver verleden deed ik ooit aan skateboarden. Mijn inspiratie? Avril Lavigne. Na het zien en horen van haar nummer Sk8er boi was ik verkocht. Ik moest en zou een sk8er girl worden. Ik kocht een skateboard en zo begon mijn carrière van zo’n vijftig keer proberen en daarna vooral gewoon rondhangen, zittend op mijn skateboard in skateparks. Gelukkig ben ik iets gemotiveerder bezig met OlliOlli. Het feit dat ik niet hard op mijn bakkus kan vallen zou een oorzaak voor mijn enthousiasme kunnen zijn, maar de game is ook echt leuk.

img_OlliOlli2

OlliOlli is een tweedimensionale game, waarbij je vette tricks en combo’s moet laten zien om zoveel mogelijk punten binnen te slepen. Dit kun je doen in de Career modus of in de Spots modus. Ook is er een Daily Grind waarbij elke dag de persoon met de hoogste score wereldwijd tot winnaar uitgeroepen word. In de Career Modus ga je door een aantal levels heen waarbij je per level vijf achievements moet halen, zoals bepaalde tricks laten zien, waarna je verder kunt naar nieuwe –moeilijkere- levels. Je begint bij het Amateur level en vervolgt je weg zo door Pro level naar Rad Mode. In de Spots modus ding je na elk parcours dat je finished mee in de ranks van de online leaderboards.

img_OlliOlli3

De omgevingen zijn redelijk verschillend maar niet al te spectaculair. De achtergronden deden me een beetje denken aan games als Turtles in Time voor de SNES etc. Je hebt als omgevingen onder andere Urban, Junkyard, Neon City en meer. Je skater zelf is een pixelig poppetje waar je gelukkig niet heel veel medelijden mee krijgt wanneer hij faceplant. Wat ik vooral erg chill vind aan de game is de soundtrack. Lekkere skate/surf/chill-muziek. De muziek kun je in “options” lekker hard zetten en de andere omgevingsgeluiden dempen.

img_OlliOlli4

OlliOlli vraagt veel van je geheugen. Combo’s en trickmogelijkheden onthouden is een must. Er zijn Shove-it flips, kickflips, heelflips en nog veel meer. Veel van deze tricks hebben dan ook nog een frontside en backside variant. Ik noem mijzelf wel eens Ms. Fumblefingers wanneer het op dit soort games aan komt. Games met veel quicktime events en combinaties zijn voor mij een uitdaging. Ik raak snel in paniek en ben wel eens van buttonbashen beschuldigd. OlliOlli is zeker een Ms. Fumblefingers game, maar meer omdat ik niet zo snel weet wat voor trick ik wil gaan doen. Met je linker stick kun je afzetten, waarna je de stick los laat (dit kan op verschillende manieren) zodat je skater een trick doet. Landen doe je met de A-button. Wanneer je over een oppervlak wilt grinden/sliden etc. moet je je stick naar beneden gedrukt houden.

img_OlliOlli5

Buttonbashen helpt je in OlliOlli geen ene moer. Je moet niet alleen je tricks doen en goed timen, je moet snelheid maken en houden, goed landen en vooral niet vallen. Vallen betekend opnieuw beginnen. Op het juiste moment van een trap springen is dus aan te raden. Gelukkig is er een uitgebreide tutorial bij de game die je de ins en outs leert. Bovenin je level wordt aangegeven hoeveel meter je hebt afgelegd. De levels zijn net lang genoeg om interessant te blijven. Mocht je zonder vallen het einde van het parcours halen, dan krijg je een staande ovatie van het wachtende publiek.

Heathers oordeel:review_cijfer_7.8
OlliOlli is een leuke 2D skategame met old skool looks. De game is, vooral in het begin wanneer je alles nog onder de knie moet krijgen, erg uitdagend. Het is leuk om achievements te halen en je score te verbeteren. De layout is strak en kleurrijk en de chille muziek van onder andere Dorian Concept en Flako281 maakt het gehele plaatje af. De game wordt na een tijdje wel wat eentonig. Vooral wanneer je vaak valt en een level vaak opnieuw moet doen, kan het frustrerend worden. Verder voegt de Wii U Gamepad niets toe.

+ Mensen die van combo’s, chille muziek, old skool 2D games en uiteraard een beetje van skateboarden houden zullen deze game zeker waarderen.
– Heb je niks met skateboarden, 2D games, combinaties onthouden en een slechte timing? Laat deze game dan maar lekker voor wat hij is.