Eindelijk was het lange wachten voorbij, eindelijk kunnen we erachter komen of de film eer doet aan de legendarische games. Ik heb het natuurlijk over The Super Mario Bros. Movie. Heel eerlijk gezegd was ik een lange tijd heel sceptisch, tot ik de laatste paar trailers zag. Inmiddels heb ik de film gezien en kan ik je mijn eerlijke oordeel geven.

In The Super Mario Bros. Movie draait het allemaal om het redden van Mushroom Kingdom. Bowser heeft snode plannen en wil met de kracht van de Super Star regeren over het hele universum. Hij is daarom onderweg naar Mushroom Kingdom, maar daar wil Princess Peach een stokje voor steken. Mario en Luigi werken ondertussen nog in Brooklyn en Queens als loodgieter en zijn druk op zoek naar werk. Als er een enorme overstroming ontstaat in New York, besluiten Mario en Luigi hier op af te gaan om het probleem te verhelpen. Wie weet levert het klandizie op! Ze stuiten onder de grond op de welbekende groene rioolbuis en belanden daarmee in het universum zoals we ze kennen van de Super Mario games. Tijd om de prinses te helpen.

Wat direct opvalt is dat de film super kleurrijk en vrolijk is. Ondanks dat ook wel serieuze dingen worden besproken is de balans tussen ontspannen, vrolijk en verdrietig precies goed. Het verhaal is lekker te volgen, soms wat snel, niet ingewikkeld en betrekt ook zoveel herkenbare dingen uit de games. Verschillende werelden en bekende personages komen voorbij en ook wisselt het perspectief af en toe waardoor het lijkt alsof je in een platformer zit. Situaties voelen bekend aan, alsof ze uit een game komen, alleen is de tekst nu natuurlijk hardop uitgesproken in plaats van in tekstballonnetjes. Ik denk dat ik voor de stemmen nog het meest huiverig was, want er zitten grote namen aan verbonden. Chris Pratt (Mario), Anya Taylor-Joy (Peach), Charlie Day (Luigi), Jack Black (Bowser), Fred Armisen (Cranky Kong) en Seth Rogen (Donkey Kong) om maar wat te noemen. Overigens heeft ook Charles Martinet (Mario en Luigi’s stem in verschillende games) een personage gekregen, namelijk de stem van de vader van Mario.

Nu ben ik naar de Nederlandse versie geweest, dus ik heb niet de gehele film met de originele cast gehoord, maar ik heb natuurlijk wel stukken gezien en het valt me eigenlijk niet tegen. Als een stem niet passend is dan kan ik me er gerust een hele film aan storen, maar dat gebeurde niet. Ook met de Nederlandse stemmen heb ik me niet gestoord en vond ik ze best goed passen. Het is ook een behoorlijke klus om eer te doen aan een ontzettend succesvolle videogame reeks. Wat daar in ieder geval aan heeft bijgedragen is de soundtrack. Sommige momenten gaven me kippenvel, vanwege de herkenbare deuntjes die ineens opkwamen en in een nieuw jasje waren gegoten.

Wat ik dan nog echt wel even moet noemen is natuurlijk dé hit van dit moment, nog veel populairder dan de film, Peaches, gezongen door Bowser a.k.a. Jack Black. Mijn kinderen vonden dit nummer ook echt fantastisch en wilden het in de auto direct weer horen. Het is inmiddels een fenomeen wat ik overal voorbij zie komen en er is dus zelfs een officiële video clip om het nog wat extra kracht bij te voegen.

Alena’s conclusie

The Super Mario Bros. Movie is zeker wel een aanrader, want het heeft de juiste ingrediënten om het tot een succes te maken. Het is vrolijk, kleurrijk, er zitten wijze lessen in voor de jeugd (en volwassenen) en is voor zowel de kinderen als de volwassenen die de games waarschijnlijk gespeeld hebben een genot om naar te kijken. Voor de stemmen moet je maar gewoon proberen om de filmsterren wat uit je hoofd te zetten en je mee laten slepen met het verhaal. Het verhaal voelt soms misschien wat snel aan, maar je moet het ook allemaal binnen een voor kinderen behapbare tijd proppen. Het biedt in ieder geval ruimte voor een vervolg, wat misschien nog een keertje leuk is. Ik hoop alleen wel dat ze dit niet te ver gaan uitmelken. Ik bedoel, hebben we niet genoeg Minion films inmiddels? Eén Super Mario Bros. Movie maakt het daarom juist speciaal. Ik heb er in ieder geval enorm van genoten en dat was toch stiekem wel tegen de verwachting in. The Super Mario Bros. Movie draait nu in de bioscoop. Wahooo!