Hijs de zeilen, doe je capuchon omhoog en word een verrader. Of zit het toch iets meer ingewikkeld in elkaar? Assassin’s Creed: Rogue laat je een nieuwe kant zien in de franchise.

Ik zal maar meteen even beginnen met bekennen dat ik nog nooit een Assassin’s Creed game gespeeld heb. Ik heb Black Flag en Assassin’s Creed II hier liggen maar ik ben er nooit echt aan toe gekomen. Misschien dat ik daarom niet zo’n probleem ermee heb, wanneer Shay Patrick Cormac de Brotherhood van assassin’s wegens meningsverschillen de rug toe keert, om zich aan te sluiten bij de tempeliers. Veel fans hebben een love to hate relatie met de tempeliers en deze mensen zullen misschien even moeten slikken, of misschien zelfs wel een aantal keren. Wanneer je middenin een franchise valt is het verhaal soms even ingewikkeld en moet je goed je hoofd erbij houden, helemaal met het Genetic History DNA simulatie gebeuren in de Assassin’s Creed games.

img_assassins_creed_rogue1

Ik zat dan ook raar te kijken toen ik middenin de game opeens van de Amerikaanse kust in een Abstergo kantoor belande en servers moest gaan fixen omdat deze gehackt waren. Overspoelt met verhalen van andere assassin’s uit het verleden was ik helemaal de weg even kwijt. Gelukkig kwam ik redelijk snel weer in het verhaal van Shay terecht en kon ik weer naar hartenlust langs de Amerikaanse en Canadese kust en rivieren varen op mijn mooie schip, de Morrigan. Uiteraard is dit maar een deel van de game en mag je ook in Rogue gaan klimmen, klauteren en moorden in steden als Parijs, maar voornamelijk in New York en andere kleinere Amerikaanse steden. Door het verleden van Shay te herbeleven kan Abstergo het systeem hopelijk van het virus verlossen.

img_assassins_creed_rogue2

Waarom zou een assassin, rogue willen gaan? De game speelt zich af in de 18e eeuw tijdens de Zevenjarige Oorlog. In Assassin’s Creed: Rogue draait het verhaal om de Pieces of Eden en een manuscript. De Pieces of Eden bevinden zich in tempels, verspreid over de wereld. Shay komt net kijken bij de Brotherhood of Assassin’s en ontdekt dat deze via het manuscript alle Pieces of Eden willen vinden. Op zich geen reden om rogue te gaan, zou je denken. Dit wordt anders wanneer je weet dat door de tempels te bezoeken en met het artefact te knoeien, er duizenden mensen zullen sterven doordat de tempels instorten en grote aardbevingen veroorzaken, wanneer je ze niet met rust laat. Shay zal dit eigenhandig ondervinden wanneer hij het artefact in Lissabon moet halen van de Brotherhood. Na het zien van deze vernietiging en hij van de Brotherhood te horen krijgt dat ze meer tempels willen bezoeken, besluit Shay de Brotherhood te verlaten, het manuscript uit hun handen te houden en met de tempeliers te gaan werken.

img_assassins_creed_rogue3

Assassin’s Creed: Rogue heeft veel nautische onderdelen. Er is een hele Naval Campaign waarmee je schepen via een map op missies kunt sturen. Deze kunnen snel of kort zijn en ze geven elk hun slagingskansen aan. Op onder andere deze manier krijg je grondstoffen en geld. De grondstoffen kun je doorverkopen of gebruiken voor je eigen schip. Zelf zwemmen zou ik niet doen in de koude wateren. Je hoeft niet eens zo heel lang in het water te liggen voor je dood gaat. Wanneer je rondvaart met de Morrigan kun je andere schepen aanvallen of aangevallen worden in vijandige wateren. Met kanonnen, een puckle gun, brandende olie en mortieren kun je de strijd aan gaan met andere schepen en forten langs de kust aanvallen en veroveren. Dankzij updates aan je schip kun je makkelijker door ijs heen beuken, meer voorraad opslaan, betere kanonskogels aanschaffen en meer bemanningsleden meenemen. Uiteraard kun je met wat geld en grondstoffen ook je schip qua uiterlijk veranderen.

img_assassins_creed_rogue4

Op het land bestaan je missies veel uit ongezien gebieden betreden, bepaalde doelen uitschakelen, collectables zoeken en mappen synchroniseren. Shay heeft een uithoudingsvermogen waar menig mens van droomt en klimt en springt beter door bomen dan een gemiddelde aap. Toch kan deze aap best slimme zetten doen door bijvoorbeeld te investeren in gebouwen in New York. Dat levert je meteen weer wat geld op en New York zal er door jouw renovaties mooier uitzien. Shay kan niet alleen met zijn ‘hidden blades’ assassin’s en criminelen neerhalen. Hij heeft ook heuse piraten zwaarden, geweren die er een uur over doen om te herladen en ook een luchtgeweer met verschillende pijlen om vijanden in slaap te laten vallen of ze juist gek te maken en meer. Uiteraard kun je ook Shay’s uitrusting upgraden.

img_assassins_creed_rogue5

Shay heeft ook zijn Arendsoog. Door dit te gebruiken highlight je vijanden en dieren in het rood. Doelen lichten goud op. De gemarkeerde vijanden of dieren en doelen zullen hierna door muren et cetera heen schijnen en zo kun je ze makkelijker traceren of in de gaten houden. Collectables in de game zijn onder andere zeemansliederen. Deze collectables zijn erg leuk, maar ook nodig. Steeds dezelfde sea shanty aanhoren, daar word je echt gek van. Ik merkte onder het spelen dat ik vooral het lied Windy Old Weather al luidruchtig begon mee te galmen. Daarnaast kun je schatkisten, Animus Fragments, Templar Armor, Templar Keys, geheimen en synchronisatie plekken vinden.

img_assassins_creed_rogue7

De muziek is dus erg leuk, maar zijn de graphics ook te pruimen? De graphics zijn op zich oké maar een bug hier en daar is zeker niet raar. Iets wat ook erg vaak gebeurd zijn de cutscenes die wat raar overlopen. Je komt bijvoorbeeld overdag aanlopen maar de cutscene speelt zich midden in de nacht af. Dit is iets wat vaak gebeurd. Ook het springen en hangen kan soms voor wat ergernissen zorgen. Soms moet Shay even een schop onder z’n Ierse kont krijgen voordat hij doet wat je wilt. Dode vijanden die op de grond na liggen te trillen kijk ik ook niet raar meer van op.

img_assassins_creed_rogue6

Over het algemeen vind ik Assassin’s Creed: Rogue een leuke game. Ben je een fan en geen diehard tempelier-hater, maar houdt je ook van een ander standpunt, heb je een open mind en vind je het leuk meer te weten te komen over het verhaal? Dan zou ik dit deel zeker niet missen. Misschien dat het even slikken word wanneer je oude bekenden helaas moet vermoorden, maar “it’s all for the greater good” zullen we maar zeggen. Vind je nautische taferelen in Assassin’s Creed games niet leuk? Speel deze dan vooral niet. Voor mij als AC-noob was het soms even goed mijn hoofd erbij houden. Vooral het einde werd even wat ingewikkeld met erg veel verhaal en veel namen die je om de oren vliegen. Ik heb me behoorlijk wat uurtjes kunnen vermaken met de zeeslagen en de verhaallijn. Deze game hoeven we niet te kielhalen, maar de loopplank moet er misschien wel aan te pas komen.

img_Boxart_ACRogueBoxartHeathers Score:

Gameplay: 6.5/10
Fun: 7/10