Uiteraard is er maar een systeem waar je een Bungie game op moet spelen en dat is de Xbox One! Vorige week mocht ik mijn exemplaar van Destiny mee naar huis nemen.

Destiny is een game die al voor de release enorm geprezen werd door de pers. Er zat een enorm goede PR marketing achter de game, die er ook voor zorgde dat op de release Destiny als zoete broodjes over de toonbank vlogen. Komt het door de geweldige outfits, de onbetwist gave wapens of toch door de stem van Peter Dinklage die je tijdens de game vergezeld en begeleid? Eerlijk is eerlijk naast de hele sci-fi sfeer van de game vind ik het ook geweldig leuk om steeds de stem van Tyrion Lannister te horen, maar voordat ik verder afdwaal in mijn bewondering voor de kleine grote ster, in het kort het verhaal van Destiny in de volgende passage.

img_Destiny_05
Het verhaal van Destiny speelt zich af in ons eigen melkwegstelsel. Precies, de sterren en planeten die we vanaf aarde kunnen zien. Vanaf een moederschip, planeet, zwevend object boven aarde, genaamd Tower, brengt de eerste missie je terug naar aarde, Rusland om preciezer te zijn. Je land op een verlaten en verwoest industrieterrein met hier en daar hardnekkig onkruid wat als enig groen heeft overleefd. Je Ghost, een awesome futuristisch zwevend bolletje met de stem van Peter Dinklage, begeleid je naar de eerste missie om wat wapens te vinden en een zwevende scooter. Hierna leiden de verschillende missies van de storyline je naar de andere planeten zoals de Maan, Venus en Mars. De storyline is niet groot maar persoonlijk vind ik dat niet zo erg. Wanneer ik meer info wil hebben zoek ik het wel op. Als ik aan het spelen ben wil ik gewoon spelen en niet minuten, die uren lijken, luisteren naar een klein onderdeel van een verhaal wat ik in vijf minuten had kunnen lezen. Dus pluspunten daarvoor vanuit mijn bescheiden mening.

img_Destiny_02
Dan de verschillende missies die er te doen zijn. Je hebt dus de story missies, die je in het kort het verhaal vertelt. Wanneer je terug gaat naar je veilige haven, de Tower, kun je speciale missies genaamd Bounty’s ophalen en inleveren. Dan heb je ook nog Patrol missies waarin het de bedoeling is dat je beacon’s op spoort die geplaatst zijn door de verschillende fracties binnen Destiny. De beacon’s geven je dan apart missies die variëren van data verzamelen tot het afslachten van de lokale populatie. Een van de multiplayer missies zijn de Strike missies waarin je samen met twee andere Guardians speelt. Tijdens deze missie krijg je ook een kort verhaal erachter te horen en daarna is het flink wat vijanden neerschieten om vervolgens naar een volgende locatie te gaan waar een sterkere vijand je opwacht met wat vijandelijke vriendjes. Heb je die ook verslagen dan krijg je nog een baas die niet zo vriendelijk is en je dus ook moet verslaan. Flinke missie dus waar teamwork the key to succes is! Last but not least: de bekende Raid’s. In deze modus speel je in een team die je zelf bij elkaar moet zoeken. Wat je precies gaat doen beslis je samen met je teamgenoten. Flink wat missie mogelijkheden dus maar wat als dat niet genoeg is voor je?

img_Destiny_01

Er is een geweldig plaatsje binnen de Destiny wereld genaamd Crusible. In dit plaatsje kan je volledig aan je PVP trekken komen. Ben je de missies even zat en wil je gewoon even samen met anderen spelen dan kan dat dus hier. Er zijn verschillende speltypes die zich op een volgorde unlocken zodat je op verschillende manieren kan spelen. Om een aantal te noemen; Control, twee teams alpha en bravo waarbij iedere map 3 punten bevat die gecaptured en gehouden moeten worden. Clash is de standaard Team-Deathmatch, Rumble Free-for-All Deathmatch en Skirmish een 3 tegen 3 teams gevecht.

img_Destiny_03

Zo. Genoeg over wat er allemaal te beleven valt binnen de wereld. Hoe ziet de wereld er nu eigenlijk uit? Als sci-fi liefhebber kijk ik er iedere keer weer naar uit als er een game uit komt met een spacey tintje. Hoe zouden ze de toekomst eruit laten zien? Hoe realistisch zien de planeten eruit en zit er ook nog iets van wetenschappelijk mogelijk stukje techniek binnen de game? De pakken die de karakters aanhebben zien er enorm mooi en goed uitgewerkt uit. Daarnaast zijn ze ook op die manier functioneel als dat je zou verwachten in een Sci-Fi game. De schepen die je kan kopen zien er super vet uit, wat best belangrijk is aangezien je jouw schip steeds ziet wanneer je naar een missie vliegt. Om nog sneller op je plaats te komen heb je de mogelijkheid om een Sparrow te verkrijgen via een missie. Een sparrow is een soort futuristisch motor die in de lucht zweeft, transmat zoals ze dat noemen. Het leuke aan de Sparrow is dat deze een geluid geeft die wellicht een aantal Star Wars fans doen denken aan hun favoriete films. Dan nog de wapens, iets waar ik best angstig naar keek aangezien schieten niet zo mijn ding is. Maar gelukkig zijn er volautomatische wapens waarbij ik nogal snel een vijand kan raken. Natuurlijk zijn er sniper wapens maar ook korte afstand wapens met flinke kracht.

img_Destiny_04
De rassen waarmee we mogen spelen zijn mooi uitgewerkt. We hebben een cyborg type genaamd Exo, wat echte oorlogmachines blijken te zijn uit andere tijden gebouwd door mensen. Dan hebben we de mens zelf die de donkere tijden zelf hebben overleefd waardoor ze sterk en vastberaden zijn om hun eigen zonnestelsel te heroveren en verdedigen. Dan een van mijn favoriete rassen de Awoken. Dit zijn mensen die gevlucht waren naar de donkere hoeken van de ruimte. Hierdoor veranderden ze langzaam maar zeker van uiterlijk, bijna lichtgevende huid en ogen. Je hebt je ras gekozen, nu is het tijd om te kiezen hoe je de wereld wilt betreden. Ben je een Titan? Combinatie van brute kracht en tactiek. Een Hunter? Goed in stealth om te scouten en te sniperen of ben je meer een Warlock? Die de krachten van het licht gebruiken in combinatie met wapens.

img_Destiny_06
Destiny is een game die veel verwachtingen heeft geschept bij de gamers. Persoonlijk heb ik er in de nog maar korte tijd dat ik de game heb kunnen spelen veel plezier in beleefd. Ondanks dat ik niet zo goed ben in shooters merk ik dat ik door de missies te volgen, de tijd krijg om te wennen aan mijn wapens en richtvaardigheid. Mijn vriend had wat meer tijd om de game te spelen en is helemaal verknocht geraakt aan de game. Inmiddels ligt er al een Destiny game guide op de salon tafel, erg handig om bijvoorbeeld de golden chests en andere loot te vinden. De season pass is nog niet gekocht maar ik vrees dat dit niet zo lang zal duren voordat ook die gekoppeld is aan ons Destiny account. Wellicht is Destiny nog niet zo groot als wat iedereen had verwacht maar persoonlijk vind ik dat niet zo erg want er is genoeg te beleven. Dus ben je net als ik een Sci-Fi fan zorg er dan voor dat je jouw toekomst bestemming speelt in Destiny.

boxart_DestinySam’s score:
Gameplay: 9.5/10
Fun: 9/10