Ik weet nog goed: Bomberman op de Game Boy. Destijds heb ik het helemaal grijs gespeeld. Inmiddels tig jaar later duikt Bomberman weer op onder de noemer Bomberman R2. Hoe wij dit deze bombastische game hebben ervaren lees je in deze review.

Plaats je bom en vernietig je tegenstanders. Dat is Bomberman in een notendop. Een raster vol met obstakels en vijanden om te vernietigen en als je geluk hebt dan ligt er een verrassing in de vorm van een upgrade op je te wachten. Denk hierbij aan een speed up waardoor je sneller gaat lopen, extra bommen kunt droppen of de range van je bommen groter wordt. In Bomberman R2 is deze basis nog steeds aanwezig, maar zijn er diverse modi en elementen aan toegevoegd.

Om te beginnen hebben we een Story Mode waarin je langs drie planeten reist en in iedere wereld 100 blauwe wezentjes genaamd Ellon’s kunt vinden. Met deze Ellon’s kom je steeds verder in de planeet en kom je dichter bij de eindbaas om te verslaan. In de tussentijd zitten de vijanden je op de hielen en dien je regelmatig een “Castle-event” te spelen. Vergeet ook niet aan jouw Bombermannetje te denken, want je dient tig blokjes te vernietigen en kunt jou Witte Bomberman upgraden met de power-ups om beter voor de dag te komen tegen je vijanden of de verhaallijn sterker door te komen. Let op: bij iedere planeet begin je weer op een nulpunt, dus al je zuurverdiende inspanning om tig blokjes te vernietigen en de power-ups te pakken hebben bij een nieuwe planeet geen enkel nut meer. Met de diverse Ellon’s die je hebt verzameld, omdat ze verspreid om hulp aan het roepen zijn kun je ook handige save-points vrijspelen. Zo kun je gemakkelijker tussen de diverse locaties van de planeet reizen. Daarnaast kun je diverse Ellon’s gebruiken om puzzels te spelen, deze puzzels zijn (op één na) vrij eenvoudig. Hogere wiskunde is absoluut niet nodig, wat tevens geldt voor de gehele Story Mode. Vrij eenvoudig, grappig om te spelen, maar veelal hetzelfde. Verveling ligt dan ook in feite al snel op de loer en na een uurtje of 10 heb je het uitgespeeld en veelal hetzelfde gedaan. Oftewel: Ellon’s verzamelen, puzzeltjes spelen, Castle-events spelen, blokjes kapot maken om je weg vrij te maken, upgrades verzamelen, vijanden verslaan én een eindbaas verslaan. Tussen de diverse gebieden in en de diverse hyperactieve tussenstukjes die je krijgt zitten vrij lange laadtijden die je anno 2023 op de PlayStation toch eigenlijk niet meer zou verwachten.

Er is gelukkig meer, hoewel; dit moet je echt liggen. Je kunt namelijk je eigen levels maken met de Level Editor. Maak je eigen levels van de Castle-mode. Dit kun je zowel online als offline doen. Doe je dit online dan kun je de creaties van andere spelers spelen of jouw creaties met de wereld delen. Let op: hier heb je dus wel een online abonnementje voor nodig. Persoonlijk ben ik absoluut niet in de weg gelegd voor het creëren van levels en sla dit dan ook graag met alle liefde over.

Dan hebben we de Battle Mode. Hier kun je online spelen tegen spelers van over de hele wereld en zijn er diverse toernooien te spelen. Iedere keer krijg je een andere “challenge” voorgeschoteld. Pak je het liever minder strijdlustig aan dan kun je een tegenstander kiezen en je eigen regels instellen. Nogmaals dit zijn de online versies, heb je geen abonnement dan kun je offline battlen met zoveel spelers als je wilt afhankelijk van de battle mode die je kiest. De game-mode die te spelen zijn, zijn de Basic Bomber, dit behoeft geen verdere uitleg maar is gewoon het klassieke spel. De Castle-mode is al vaker voorbij gekomen en behoeft toch enige uitleg. Deze versie is nieuw toegevoegd aan Bomberman R2. Je bent een beschermer van de schatten of je probeert de schat te veroveren. Baan je een weg tussen bommen, blokkades en vijanden, grijp vervolgens een sleutel en bemachtig de schat. Dat is de basis van de game. Als beschermer probeer je met je bommen te voorkomen dat de schatten worden bemachtigd. Wordt een vijand geraakt door een bom verliezen ze de sleutel en kan het feest voor die speler weer van voren af aan beginnen. Een leuke toevoeging, maar eerlijk gezegd heb je deze na een keer of 20 zeker wel gezien. In de Grand Prix-mode vorm je een team en ga je zo op jacht naar de meeste kristallen of probeer je zo lang mogelijk te overleven. In de Battle 64-mode probeer je zo lang mogelijk te overleven. Tot wel 64 spelers kunnen deze chaotische mode tegelijk spelen. Wordt je geraakt dan doe je niet meer mee en dien je te wachten tot de volgende ronde. Kortom grappig om te spelen, maar na een paar rondes heb je het hier ook al wel weer gezien. Ideaal is om een paar potjes te spelen tijdens een vriendenavondje of een feestje en dan vervolgens weken niet meer aan te raken.

Tijdens het spelen van potjes verdien je punten en deze kun je uitgeven in de Bombershop. Oftewel: nieuwe personages, accessoires, kleding, muziekjes, uitspraken, etc, etc, etc vrijkopen. Voegt het wat toe? Niet heel erg veel en dit had wat dat betreft ook best wel achterwege gelaten kunnen worden.

Conclusie: tijdens het spelen van Bomberman R2 verlangde ik al snel terug naar het nostalgische gevoel van destijds op de Game Boy. Verveling voerde deels de boventoon; veel van hetzelfde. Zeker met de aanschafprijs van zo’n 40 – 50 euro zou je toch meer verwachten? Wanneer je een liefhebber bent van tot in den treure battles aangaan die je na tig keer toch al gezien hebt, maar toch alle unlockables wilt afschaffen of als je zeer creatief zelfs level wilt creëeren dan is deze game zeker een aanbeveling voor jou. Zo niet, laat hem dan links liggen of schaf de eerder uitgebrachte Super Bomberman R aan. Zoals eerder aangegeven is het leuk om te spelen voor een paar potjes tijdens een vriendenavondje wanneer je de story-mode doorgestruggeld bent.

+ Nostalgie
+ Story-mode
+ Castle-mode

– Repetitief
– Online abonnement nodig
– Weinig vernieuwend
– Lange laadtijden

Eindconclusie: Bomberman R2 heeft het gewoon niet of we zijn anno 2023 inmiddels te veel verwend. Pak Bomberman R2 er nadat je de Story Mode hebt uitgespeeld gerust bij tijdens een vriendenavondje, om de game vervolgens voor weken niet meer aan te raken.

©Konami Digital Entertainment
©2023 Konami Digital Entertainment