De volgers die mijn artikelen aardig bijhouden weten dat ik al tijden op zoek ben naar een waardiger opvolger voor de digitale quiz-show Buzz. De game Brain Show kwam tevoorschijn en natuurlijk was het de bedoeling om deze te testen of hij eindelijk zou voldoen aan de hoge standaarden voor een evenaring van de legendarische quiz-game. Of dat gelukt is dat lees je in de review.

Welkom bij Brain Show! Een cartooneske quiz-game voor iedereen bij jouw op de bank, mits je voldoende joy-cons hebt natuurlijk. Niet geheel verwonderlijk, maar in the Brain Show dien je je brein het werk te laten doen. Oftewel hoeveel algemene kennis heb jij in dat koppie van je zitten. Kies je personage en gaan met die quiz! Tot nu toe zijn er twee talen om Brain Show te spelen: Engels en Pools. Je ziet gelijk dat er inspiratie is geput uit Buzz! De presentator probeert op eenzelfde manier de show aan elkaar te praten en ook de look is er door geïnspireerd. Bij het kiezen van je personage heb je een beperkte keuze uit namen, bijvoorbeeld bij de V heb je enkel de naam Valentino tot je beschikking en bij de L van Linn is er geen vergelijkbare optie. De keuze is beperkt. Dan is er nog een optie om je uiterlijk vorm te geven, maar ook hier zijn de opties helaas vrij beperkt.

Brain Show is een echte party-game, echter dien je wel met zijn allen op één bank te zitten om deze party-game te kunnen spelen. Echter hoeveel huishoudens hebben acht controllers tot hun beschikking en hoe vaak ben je met meer dan twee personen die waardig zijn deze Show te spelen in huis. Daarom is het jammer dat je niet online kunt spelen, zodat je ook wanneer je geen metgezel(len) hebt je toch kunt laten zien hoe slim je bent en hoeveel antwoorden je weet. Overigens is het via Remote Play wel mogelijk om via de PC-versie online te spelen. Iedere normale versie van een rondje quizzen bestaat uit zes delen, inclusief de finaleronde die steeds hetzelfde is. Er zijn maar liefst 13 soorten rondes ieder met eigen regels. Een aantal voorbeelden zijn: het snelste antwoord geven, op de juiste plek staan en niet naar beneden vallen, de bom weggooien of ballonnen die klappen. Je hebt geen keuze, je krijgt gewoon random de rondes voorgeschoteld. Echter zijn de rondes zeer kort, dit had zeker wat langer gemogen. Heb je haast? Dan is er ook nog een korte quiz en deze duurt, niet geheel verwonderlijk, een stuk korter. Toch heb je het idee dat wanneer je net lekker in een ronde zit deze alweer is afgelopen en je naar de volgende gaat.

Wat betreft de vragen die je voorgeschoteld krijgt zijn er vele categorieën. Van fashion tot aan geschiedenis en symbolen. Van natuur en informatica tot aan religie. Er zijn maar liefst 41 categorieën en meer dan 5000 vragen. Over die vragen gesproken, die kunnen nog behoorlijk lastig zijn. In ons huishouden houden we veel van quizzen en hebben de nodige nutteloze weetjes in ons brein zitten, toch is het een behoorlijk stuk lastiger in het Engels. Ons Engels is daarentegen behoorlijk in orde, maar echte benamingen van uitheemse vogels in het Engels bijvoorbeeld is wel een stuk lastiger. Daarom zou het helpen als er een Nederlandse versie zou komen.

De besturing is kinderlijk eenvoudig. Je hebt per speler 1 joycon, gebruikt enkel de ZR en ZL knoppen om te selecteren en de ronde knopjes om antwoord te geven op de vragen. Toch mis je stiekem de Buzzers die je had bij Buzz en waarbij je echt in die quiz zat. In ieder geval is er geprobeerd om er genoeg flauwe humor in te stoppen en tonen de personages hun blijdschap of ongenoegen door diverse dansjes die geleend zijn uit onder meer Fortnite.

Linn’s Conclusie:

De makers (het Poolse Simplicity Games) hebben absoluut een game neergezet waar zeker potentie in zit. Echter red deze het niet bij het legendarische Buzz. Er is zogezegd potentie: maak de game in meerdere talen, waaronder Nederlands, maak de besturing beter en zorg voor een online optie en hoppa!

Breidt het geheel mooi uit, inclusief de keuze om zelf je naam in te kunnen vullen bij het kiezen van je personage. De release is natuurlijk pas net geweest, maar hopelijk zit er nog genoeg in de pijplijn om iedereen op een waardige manier mee te kunnen laten spelen met deze Brain Show. Een ander idee is om waardige solo-speler-opties toe te voegen. Een ander idee is om computer-tegenstanders mogelijk te maken. Voor de echte nerds is het daarbij ook fijn om bij een fout gegeven antwoord toch het juiste antwoord te zien, dit is nu regelmatig niet het geval. Voor nu krijgt de game een zes, maar met de nodige upgrades kan dit zeker oplopen tot minimaal een waardige acht. Mocht de game in Polen en de UK aanslaan dan hopen we natuurlijk dat de makers zien dat een versie in eigen taal aanslaat en ze rapido aan de slag gaan met meerdere vertalingen.

Eindconclusie: Brain Show is een quiz-game met veel potentie, maar dient het onderste nog uit de kan te halen.

Brain Show is nu verkrijgbaar voor de PC (via Steam) en voor de Nintendo Switch in de Nintendo eShop.

Copyright © 2023 Developed and Published by Simplicity Tomasz Dyrak