Hi-la-risch! The Stretchers voor de Nintendo Switch. Wij hebben het thuis letterlijk uitgegierd van het lachen en moeten samenwerken in chaotische omstandigheden. The Stretchers is wellicht wel dé ontdekking van 2019! Waarom lees je in deze review.

Ineens was daar vanuit het niets The Stretchers: een game waarin je kort door de bocht gezegd in de huid kruipt van ambulance-personeel en in een stadje ‘Dizzies’ moet ophalen en in je ambulance-wagen gooien.  Tarsier Studios bekend van o.a. Little Nightmares gooit het even over een compleet andere boeg met deze game. De launch-trailer kun je hier nog even bekijken:

Wat is het verhaal? Na een korte tutorial en je eerste missie ontmoet je Dr. Brains. Deze slechterik heeft de inwoners in het stadje verandert in mysterieuze “Dizzies”.  Aan jullie als enorm klunzige ambulance-broeders de taak om a la GTA-stijl naar locaties te racen en weer terug met als doel de opdrachten op diverse locaties te volbrengen. Oftewel: haal alle Dizzies op en kijk ook nog eens goed om je heen voor verborgen schatten en race vervolgens terug naar het ziekenhuis om ze te genezen in de speciale machine Ontduizelaar 3000. Hekken kapot rijden, verkeersborden omver rijden en mensen voor je aan de kant laten springen. Het hoort er allemaal bij – in dit geval mag en kan alles kapot – en levert ook nog eens extra punten op, immers zijn de missies op tijd.

Dit is de basis van de game, maar er is meer…! Verzamel upgrades voor je outfit, zet bijvoorbeeld een supertoffe nieuwe pet op (meerdere zijn er gedurende het complete verhaal te verzamelen), maak je stickerboek compleet en speel missies opnieuw om je targets te behalen. Denk nu niet dat dit gemakkelijk is, want door de klunzigheid van Truus en Frits (jazeker onze ambulance-broeders hebben we zelf maar even namen gegeven) gaat er geheid iets mis. Alle levels zijn één grote komedie en dat is ook de kracht van The Stretchers.

Ieder level is gebaseerd op tijd: hoe sneller je je taak volbracht hebt, hoe sneller je terug kunt racen naar het ziekenhuis. Maar… let goed op verborgen schatten en andere zaken die je punten op kunnen leveren. Na iedere missie krijg je een puntentotaal toegekend en hoe hoger je score hoe beter. Pas gedurende de levels op voor onder andere op hol geslagen grasmaaiers, woeste varkens en bananenschillen. Wordt je geraakt dan zorgt dit voor minpunten bij de eindscore en dat wil je natuurlijk niet.

Na het behalen van meerdere missies (ofwel diverse gebieden waarin je de Dizzies opgehaald hebt en genezen) krijg je toegang tot de arcade-kast. Met deze kast kun je eerder gespeelde missies opnieuw spelen om zo een nog betere score te behalen of om verborgen geheimen die je gemist hebt nogmaals op te speuren. Als zij-quests zijn er meerdere “mini-games”, zaag bijvoorbeeld met zijn tweeën bomen om of planten verpotten. Vaak in opdracht van personages met hilarische namen. Op den duur zou de game wat repetitief aan kunnen voelen, maar als doorgewinterde verzamelaar – MOET alles compleet hebben – heb ik daar persoonlijk niet echt last van gehad.

Nog even over het stickerboek: dit is een prachtig verzamelboek. Heb je een missie gehaald dan verdien je heel ouderwets een sticker. Naast de standaard opdrachten dien je bijvoorbeeld ook een bepaalde hoeveelheid struiken te laten ritselen of zoveel hekken omver te rijden. De die-hard collectors zijn hier wel even zoet mee en willen dat stickerboek natuurlijk compleet krijgen.

We hebben het hier over een coop-puzzel-game in cartoonstijl. In je eentje spelen is ook mogelijk, maar dan kan de besturing nogal eens ingewikkeld zijn doordat je Truus en Frits tegelijk moet besturen. Wanneer je echter met twee losse joycons speelt is de besturing een stuk gemakkelijker en kan de enorme pret beginnen. Samenwerken gaat immers niet van een leien dakje en kan tot enorm humoristische momenten en soms lichtelijke irritaties leiden. Een klassieker bij ons in huis is inmiddels: “Niet door de muur!, niet door het muur!, je kan niet door de muur! Aahh, je kan wel door de muur!” en “Pak de brancard, pak de brancard!” zal ongetwijfeld in ieders huishouden geroepen worden wanneer je ‘Dizzies’ in je ambulance moet verzamelen. Wees een team en bedenk samen hoe je puzzels oplost: team-building in huis op hilarische wijze. Wij willen meer van dit soort games, gelukkig hebben we Overcooked! ook nog. Last but not least: het is eveneens hilarisch om je partner te narren door vanuit het niets in je handen te gaan klappen of een opera te starten. Hoe dat werkt merk je vanzelf wanneer je met deze fantastische game aan de slag gaat. Absolute tip om te spelen!

Linn’s Oordeel:
The Stretchers is een hilarisch spel en zou verplichte kost moeten zijn op iedere Nintendo Switch. Jong en met name volwassenen kunnen zich meerdere uurtjes vermaken waarbij hilariteit centraal staat. Wellicht met een drankje op dat het gebeuren nóg net iets geestiger wordt.  Eigenlijk schaamtelijk dat deze game enigszins onder de radar is gebleven.

+ Hilarisch
+ Veel te ontdekken
+ Fantastische coop-game