Op Gamescom wemelde het natuurlijk van de metershoge stands van grote, rijke game-uitgevers, maar de indiegemeenschap was er gelukkig ook goed vertegenwoordigd. Het is tof om daar even langs te gaan, want doorgaans staan de bedenkers van de games ook op de stand en kunnen ze je alles vertellen over het proces van het games maken, en natuurlijk waarom hun game de moeite waard is. Zo kwamen Sam en ik bij het Singapore-paviljoen een grappige game tegen die luistert naar de lange, maar coole naam: Holy Potatoes! We’re in Space?!

holypotatoes

Holy Potatoes! We’re in Space?! is de sequel van de eerste Holy Potatoes!-game en draait om twee vrouwelijke hoofdrolspelers die honderden planeten moeten afspeuren om zo hun ruimteschip bij te werken en te kunnen vechten tegen wortels, courgettes, uien en ander groentegespuis. Alle personages die je vrienden zijn, zijn doorgaans aardappels, net als jij. Het leuke is dat aardappelen in allerlei vormen en soorten komen, waardoor de ene klein en dik is, en de andere perfect gevormd en lang. Het zijn net mensen!

We mochten bij de stand van ontwikkelaar Daylight Studios even plaatsnemen achter de PC om de game uit te proberen. In eerste instantie deed de gameplay me erg denken aan Faster Than Light, waarin je ook een ruimteschip hebt, planeten moet ontdekken en zo genoeg bronnen genereren om weer verder te kunnen vliegen en je wapenarsenaal en/of ruimteschip uit te breiden. Nu heeft Faster Than Light ook best dialogen, maar niet zo charmant als Holy Potatoes! We’re in Space?!

Potatoes2

Kom je aan op een planeet, dan wordt je in tekst een verhaal verteld, waar je dus niet veel invloed op hebt, maar wat heel erg tof is geschreven, net alsof je een spannend boek leest. Soms blijkt dat er leven op de planeet is dat niet echt op je zit te wachten, soms blijkt dat er echt wel wat te halen valt. Het zijn allemaal random gegenereerde dingen, dus elke keer dat je speelt is het weer anders.

Wat me vooral opvalt aan Holy Potatoes! We’re in Space?! is dat het er zo charmant uitziet. We werden door de space dog-knuffel naar de stand getrokken en ook op het scherm werden we getrakteerd op nog meer van die grappige, originele animatiestijl. Er is een grote varieteit in personages, planeten en uitrusting voor je ruimteschip, en er zitten ook nog een soort turn based gevechten in waarin je de punten die je mag gebruiken voor het gevecht zo handig en spaarzaam mogelijk moet inzetten. Genoeg spanning dus, naast de ietwat passievere (maar wel grappige!) tekstschermpjes.

De game moet in de herfst verschijnen en we zullen zeker ons best doen hem dan van een recensie te voorzien!

About JennyD

Jenny schrijft graag over games, films en tech. Als ze niet te laat is met op play drukken als haar katten debiel doen, dan is ze in de bioscoop te vinden, cocktails aan het drinken of aan het genieten van een hiphopfeestje.

View all posts by JennyD

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.