Terwijl de een het liefst een geweer heeft tijdens een Zombie Apocalyps, heb ik eerder de voorkeur voor een dikke leger jeep. Lees hier hoe ik al rijdend hordes zombies onder mijn wielen kreeg.

Inmiddels zijn er al aardig wat Zombie games verschenen en met liefde pak ik ze allemaal op. In State of Decay start je meteen samen met een bevriende overlever en zie je ineens allemaal bijtgrage mensen om je heen, precies, zombies! Terwijl jij en je vriend lekker op een vis tripje waren begon de zombie plaag om je heen. Je eerste doel is om zo snel mogelijk andere overlevende mensen te vinden en een basis op te bouwen.

img_State_of_Decay_Xone_04

Gelukkig vind je een uitvalbasis met een paar anderen en kun je samen gaan bouwen aan een sterke en goede basis om de zombies te weren en verslaan. Om dit voor elkaar te krijgen zijn er verschillende opdrachten die je kan doen. Ik zeg kan doen want het is aan jou de keuze of je iemand wel of niet helpt, uiteraard heeft dit wel gevolgen voor de groep. Je zal ontdekken dat er buren zijn met goede en iets minder goede bedoelingen. Het leuke is dat er naast de rode draad in de game er verschillende kleine verhalen zijn die je een frisse kijk geven op het spel en leuke wendingen geeft. Zo is er uiteraard ook een legermacht aanwezig en uiteraard zal deze meteen voor je klaar staan om je op te vangen, te voeden en je te redden van deze zombie plaag toch?!

img_State_of_Decay_Xone_02

Vanuit de uitvalbasis ga je meteen op zoek naar overlevingsmiddelen en inventariseer je de omgeving door vanuit verschillende uitkijktorens een kijkje te nemen. Het grote voordeel is dat je nog aan het begin staat van de zombie Apocalyps, er is nu nog voldoende voedsel, materiaal en wapens te vinden. Naast die noodzakelijke overlevingsmaterialen zijn er ook enorm veel auto’s blijven staan in verschillende soorten en maten. Voor mij is dit echt de ideale zombiekiller en ze hebben ook een handige functie als opbergplaats. De auto groot of klein zal tijdens deze game mijn beste vriend zijn en het leuke eraan is dat de manier waarop de auto rijd ook is aangepast. Heb je een wat oudere barrel dan zal die iets minder soepel de helling opgaan dan die sportwagen.

img_State_of_Decay_Xone_05

Dat ik mijn zombies liever te lijf ga met een flink stuk staal om me heen met wat wielen eronder heeft alles te maken met het soort zombies wat er rond waggelt, rent en schreeuwt. Zo lopen er ook juggernaut zombies rond die enkel te stoppen zijn door verschillende malen met een dikke jeep eroverheen te rijden althans zo lijkt het. Ook voelt het heerlijk om als een soort bowlingbal een horde zombies om te kegelen, sorry ik weet het af en toe ben ik gewoon gruwelijk sadistisch. Er zijn dus heel wat verschillende zombies te vinden in State of Decay die allemaal hun eigen irritante eigenschappen hebben. Je wilt bijvoorbeeld echt geen geïnfecteerd huis met schreeuwende zombies naast je hebben. Ook daar weer heel simpel, even met je auto naar het huis rijden, toeter een keer en dan kan je gaan walsen, succes gegarandeerd!

img_State_of_Decay_Xone_01

Heb je toch liever wat één op één actie? Geen zorgen, je hebt ook heel veel wapens tot je beschikking. Als ik dan toch uit mijn veilige stalen ros moet stappen dan ga ik de zombies het liefst te lijf met een handwapen. Bijna alles kan een handwapen zijn zo heb je uiteraard een breekijzer om de schedeltjes van zombies goed te breken, maar ook minder voor de hand liggende wapens zoals een tafelpoot. Is het met een kogel doorboren van een schedel je tweede natuur dan heb je ook verschillende pistolen en geweren tot je beschikking. Het is in State of Decay je helemaal vrij dus hoe jij probeert te overleven in deze zombie Apocalyps.

img_State_of_Decay_Xone_07

Met de State of Decay: Year-One Survival Edition krijg je ook de twee add-ons Breakdown en Lifeline erbij. Deze kan je los opstarten en bieden je extra missies. Met Breakdown begin je met een random karakter en door het uitspelen van verschillende uitdagingen speel je meer karakters vrij. In deze add-on kan je ook oneindig blijven spelen, er zit geen einde aan. Wil je het verhaal vanuit het leger spelen dan kan dat met Lifeline. Je gaat hierin op onderzoek uit naar waar de zombie uitbraak vandaan komt en je probeert de zombies te verslaan.

img_State_of_Decay_Xone_03

State of Decay was eerder op de Xbox 360 en PC verschenen waarbij deze veel last had van verschillende glitches. De PC versie heb ik eerder ook gespeeld maar door tijd tekort nooit echt verder op kunnen pakken. De Xbox One versie heeft grafisch gezien echt wel wat verbeteringen. Zo zijn er nog wel glitches maar minder dan bij de PC versie. De belichting in de game is ook echt goed aangepakt en de textures zijn gedetailleerder. Het speelt sowieso lekker op de Xbox One en de game loopt lekker door met hier en daar korte laadtijden.

img_State_of_Decay_Xone_06

Sam’s oordeel:
State of Decay is een heerlijke zombie overlevingsgame waarmee je ontzettend veel uren bezig kan blijven. Tijdens het spelen zie je nog wel een aantal glitches maar dat vergeef ik ze al vrij snel door de mogelijkheden en verbeteringen binnen de game. Het is een game die je steeds weer verder wilt spelen en waarbij je voldoende vrijheid hebt.review_cijfer_8.3

+ Veel mogelijkheden en een redelijk ruime open wereld.

– Glitches! Soms staan er zombies gewoon in je auto en dat soort situaties.

Kopen als je: al rondrijdend zombies wilt neermaaien en ze onder je wielen zien uiteenspatten als rijpe kersen.