Je eigen ruimtestation bouwen in de ruimte klinkt best cool, toch? Ik mocht voor jullie aan de slag met Habitat. Schuilt er ergens in mij een creatieve ingenieur?
Nog niet zo lang geleden werd ons afval gedumpt in de ruimte. Op dit moment vliegen er miljarden stukjes rotzooi met flinke snelheid om onze Aarde. Uiteraard niet zonder gevolgen, satellieten raken erdoor beschadigd en onze ruimtevaarders lopen hierdoor gevaar. In Habitat is het afval wat in de ruimte terecht is gekomen naast gevaarlijk ook erg nuttig. Met dit afval kan jij namelijk een Habitat, ruimtestation, bouwen.

Hoe dit afval nu precies in de ruimte terecht is gekomen is een raadsel. Het afval is afkomstig van aarde en bestaat uit meerdere hoofden van het Vrijheidsbeeld en Tyrannosaurus Rex met een cyberpunk touch, verschillende cruiseschepen, spaceshuttles en rubberen eendjes. Alsof dit je creativiteit nog niet voldoende aanwakkert kun je ook verschillende subwoofers verzamelen die vette Dubstep beats uitblazen. Habitat is dus een strategie game die je niet te serieus moet nemen. Je bouwt geen ultra moderne versie van The Enterprise maar eerder een ruimtestation die je tegen kunt komen in de wereld van Adam Douglas, je weet wel, die schrijver van “The Ultimate Hitchhiker’s Guide To The Galaxy”.

In het begin krijg je een hele korte uitleg over hoe je moet bouwen en hoe je met je ruimteschip vooruit komt. Ondanks de uitleg ben ik het eerste half uur toch nog bezig met het zoeken naar wat ik moet doen. Hierdoor krijg ik een beetje het verdwaalde gevoel van Sandra Bullock in Gravity. Na wat meer te hebben gelezen en aantal ruimtestation creaties verder begrijp ik dat het spel er voornamelijk om draait een zo efficiënt en creatief mogelijke ruimtestation te bouwen. Met dit ruimtestation kun je rond gaan vliegen wanneer je de zogeheten Steerable Thrusters en Booster Rockets op je creatie hebt gebouwd. Terwijl je in de ontzettend vervuilde ruimte rond zweeft met je schip moet je opletten dat je niet tegen afval aan botst. Uiteraard zijn er ook vijanden in de ruimte die met geautomatiseerde wapens jouw schip kapot proberen te maken.

Hoewel ik het idee leuk vind mis ik toch nog wel wat meer diepgang. Hoe is het afval in de ruimte terecht gekomen? Waar moet ik heen vliegen? En waar zijn de mensen die in mijn Habitat, ruimtestation, worden opgevangen? Het spel voelt nu meer aan als een digitaal, grappig bouwspel met wat irritante vijanden en gevaren op de loer. De verschillende, grappige elementen waarmee je mag bouwen zijn wel tof en je kunt hierdoor unieke ruimteschepen bouwen. Als je op zoek bent naar gewoon tussendoor knutselvertier in de ruimte dan is Habitat iets voor jou. Zoek je wat meer diepgang dan is het duimen dat dit er nog in komt. De ontwikkelaars zijn wel erg actief ook op hun Steam forum en het lijkt erop dat ze oprecht iets doen met de reacties van hun fans. Dus hoe grappig de elementen in de game zijn zo serieus zijn de ontwikkelaars bezig om van Habitat een unieke strategie game te maken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.