14 februari was het eindelijk zover!De beta van Titanfall, de gelukkige eigenaren van een beta key konden of op de PC of op de Xbox One aan de slag met Titanfall. Wij van Female-gamers hadden gelukkig ook een beta key in handen.Laten we beginnen met een vooroordeel uit de wereld te helpen. Nee.. Titanfall is geen Call of Duty met grote robots. Titanfall is zoveel meer dan zomaar een kopie. Dit vooroordeel komt voort uit het feit dat Respawn Entertainment voor een groot deel bestaat uit mensen die ook hebben gewerkt aan een Call of Duty game. Maar de gameplay van Titanfall is zoveel sneller dan die van Call of Duty. In Titanfall ben je druk bezig met van de ene muur te wallrunnen naar de andere en een zo goed mogelijk overzicht te krijgen op het slagveld beneden je. Na de eerste paar potjes was ik allang niet meer te vinden op de straat, maar juist boven op de gebouwen.

Titanfall is een 6 vs. 6 game, wat betekent dat je met maximaal 5 andere menselijke spelers in je team tegen 6 andere speelt. Iets waar Titanfall veel commentaar over heeft gehad, het is toch immers een next-gen game? Die moeten met gemak 12 vs. 12 of zelfs 32 vs. 32 aankunnen. Waarom is Titanfall dan maar 6 vs. 6? Iedere menselijke speler kan zijn of haar eigen titan oproepen en die kan je op follow of guard zetten waardoor deze in principe een extra speler wordt. De game zit vol met non playable characters (npc) die een beetje schaapachtig voor zich uit kijken en als je beetje pech hebt schieten ze je ook nog dood. De mappen zijn (in de beta waren dit er maar twee) ook niet zo groot en dat zal ook een van de redenen zijn dat het geen 32 vs. 32 is. Waarom het dan geen 12 vs. 12 is weet ik niet. Maar dankzij de npc die in de game rondrennen en die je ook kan doodschieten voor punten is het voor iedereen mogelijk om een titan te halen.

Tijdens de beta hadden we dus keuze uit twee verschillende mappen, namelijk Angel City en Fracture. Naast de twee verschillende mappen was er een keuze uit drie verschillende modi. Attrition is een Team Deatchmatch modus waarbij je moet proberen als eerste aan de benodigde aantal punten te komen. Deze punten kan je krijgen door Pilots, Titans en npc’s dood te schieten. In Last Titan Standing spawned iedereen in een titan en als die vernietigd wordt, krijg je geen kans op een tweede. Wel kan je zodra jouw titan wordt vernietigd eruit gaan en jouw team proberen te helpen met de vijandelijke titans te vernietigen. Het team dat als eerste alle titans kwijt is heeft verloren. Ieder potje heeft vier rondes. Als laatste mode was er Hard Point die vergeleken kan worden met Domination. In Hard Point moet je proberen om drie vlaggen te veroveren en moet je deze zien te behouden. Naast deze drie modi was er in de beta ook nog een vierde, waarin alle drie de modi voorbij kwamen.

Voor de beta kon je maar één titan kiezen om mee te spelen namelijk de Atlas. Maar dankzij Burn Cards heb ik hier en daar ook nog een Stryder en Ogre voorbij zien rennen. In de beta kon je maximaal level veertien worden en had je de optie om drie Burn Cards te kiezen. Als je bijvoorbeeld level acht was kon je maar twee Burn Cards kiezen. Deze kaarten verdien je door potjes te spelen en te levelen en ze kunnen van alles zijn. Zo is er één waardoor je al gelijk aan het begin van een potje een titan kan spawnen of juist je wapens kan vervangen door een ander, sterker wapen. Zodra jij een Burn Card hebt ingezet en je bent doodgegaan heb je een vrij ‘slot’ die je na het potje weer kan vullen met een andere Burn Card.

Conclusie:Met maar twee mappen was ik ervan overtuigd dat ik me al snel zou vervelen en het niet lang zou kunnen volhouden. Boy was I wrong…. Wat speelt Titanfall ongelofelijk lekker. De fast paced gameplay en het wallrunnen, double jumpen zijn zo vernieuwend dat het steeds opnieuw dezelfde map spelen niet zo opviel. Elk potje kwam ik wel weer een andere weg tegen, om van punt A naar punt B te komen. Maar ook Titanfall kent zijn minpunten. De ncp’s voegen niet heel veel toe aan de game, behalve het helpen van mensen die wat minder in shooters zijn met het behalen van hun titan. De smart-pistol is soms gigantisch overpowered. Met dit pistol kan je met richten meerdere npc’s met een enkele headshot uitschakelen. Pilots hebben drie locks nodig, voordat ze in worden uitgeschakeld. Gelukkig was dit nog maar de beta en worden sommige dingen mogelijk nog wel voor de launch aangepast. Ik persoonlijk kijk in elk geval uit naar de release van Titanfall op 13 maart in Nederland.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.