Wat krijg je als je heel hard met een hamer op Mario slaat? Geen bloedbad, maar een papieren figuurtje. Inmiddels is die papieren versie van Mario al drie keer op avontuur geweest en in Sticker Star gaat hij voor de vierde keer op pad. Niet zozeer om het mooiste meisje van Mushroom Kingdom te redden, maar om stickers op te ruimen.

Je kent het ongetwijfeld, sta je helemaal uit je dak te gaan op Lowlands, komt er ineens een komeet langs. Snel een wens doen, denk je nog, maar als er ineens een hagedis-achtige schildpad aankomt, dan is dat wensen snel voorbij. Hij pakt de komeet vast en dat resulteert in een chaos. Het ding explodeert, er zitten door heel Nederland stickers geplakt en het is aan jou om die allemaal op te ruimen en de zes stukken komeet te vinden om het spacey ding weer in elkaar te zetten.Geen zorgen, je kunt gewoon je Lowlands-kaartjes bestellen, dit is natuurlijk geen waargebeurd verhaal. Het is er een die alleen uit de mouw van een game-ontwikkelende Japanner geschud kan worden. Hoe dan ook, het is een grappig nieuw verhaaltje voor Mario en als je altijd dezelfde chick moet redden, dan is elk beetje verandering een welkome afwisseling. Bovendien zijn de stickers razend belangrijk in de game, want je gebruikt ze om van vijanden te winnen.

Elke sticker komt in je stickerboek en zodra je in een level door bijvoorbeeld een Goomba omver wordt gelopen, dan kom je meteen in een turn-based gevecht terecht waarin elke sticker een aanval is. Zo heb je een sticker met een schoen, waarmee je op de kop van de Goomba springt. Als je ook nog eens op het juiste moment op A drukt, dan kun je je aanval verlengen en zorgen dat de HP van je vijand achteruit holt. Let wel op je eigen HP, want je kunt met diezelfde A-knop de tegenaanvallen van de Goomba in kwestie blocken, maar meestal gaat er dan nog wel een puntje af dus houd het in de gaten.Doe je dat niet en ga je dood, dan kom je voor de onaangename verrassing van het startscherm. Ja, dood is in deze Mario-game echt dood. Je moet helemaal weer opnieuw beginnen vanaf je laatste savepoint. Het bekendste savepoint is die in het dorpje. Sticker Star lijkt qua landkaart op andere delen uit de Mario-serie, maar dat is niet helemaal waar. Er is een dorpje in het midden op een soort kruispunt en aan elke weg liggen nieuwe werelden om door te spelen.

Er zijn er in totaal zes. Dat dorpje is niet zomaar in het midden geplant, want dat is waar je kunt opslaan, je HP kunt bijvullen en je stickers kunt kopen en verkopen. Nog belangrijker is het kraampje aldaar, waar je voorwerpen tot een sticker kunt omtoveren. In elk level kom je wel een voorwerp tegen, zoals een mysterieuze Chinese Gelukskat maar ook logischer klinkende wapens zoals een schaar. Het irritante hiervan is wel, dat je soms ver in een level pas tot de ontdekking komt dat je een bepaalde grote sticker nodig hebt en dan zul je helemaal naar het dorpje moeten teruglopen om die sticker te bemachtigen. Vervolgens moet je weer helemaal opnieuw aan je level beginnen. Dat is erg veel lopen en veel gedoe, maar het betekent ook nog eens dat de Goomba’s die je eerst zo goed hebt ontweken om stickers te sparen, nu weer op je afgerend komen en het geheel weer van voor af aan begint.

Het geeft het spel aan de andere kant wel een nieuwe dimensie, want je kunt er dus niet vanuit gaan dat alles wat je nodig hebt in het level zit. Normaal is dat een gedachte waar ik vaak op terugval als ik vast zit (en dat gebeurt in Sticker Star vaak, geloof me!), zo van: “Ach, de oplossing moet hier ergens in het level verstopt zitten dus ik loop nog wel wat rond”. Nope, je moet nu echt bedenken wat je in je rugzak hebt zitten en wat je eventueel nog in het dorpje kunt en moet omwisselen. Goed voorbereid op pad gaan is in Sticker Star essentieel, vooral als je niet van herhaling houdt. Verder heb ik weinig aan de game op te merken. Het is weer bekend Mario qua muziek en het verdere design is geweldig. Het is schattig en er wordt heel leuk gebruik gemaakt van wat je allemaal met papier kunt. Uiteraard is de game kleurrijk als altijd en het is merkbaar dat hier een team ontwikkelaars op heeft gezeten dat hard heeft gewerkt om dit een leuk nieuw deel in de serie te maken. En het mag er dan kinderlijk uitzien, eenvoudig is het niet. Ik heb de diverse vijanden als zeer vermakelijk en uitdagend ervaren en de moeilijkheidsgraad ligt best hoog, waardoor je je regelmatig even op het hoofd krabt van: wat nu?Het is eerst even pijnlijk om je gespaarde stickers te moeten verkwisten aan de normaal zo simpel uit te schakelen Goomba’s (en het is sowieso even wennen om bij het zien van een Goomba niet meteen op A te drukken om hem op zijn kop te stampen), maar de uitdaging die Paper Mario Sticker Star biedt en het feit dat je niet meer kunt terugvallen op het idee dat de oplossing zich in het level bevindt is erg verfrissend. De game heeft mij in ieder geval heel wat uren zoet gehouden en met zo’n kerstvakantie voor de deur is deze game een fijne kluif om je even flink in vast te bijten.Mijn Score:Gameplay: 8/10Fun: 7.5/10Levensduur: 8,5/10Graphics: 8/10Originaliteit: 8/10Totaalscore volgens reviewer 8