Dit is wel een heel anders dan je verwacht van een Rachet & Clank game. In plaats van levels in een wereld moet je nu in Rachet & Clank: Qforce werelden helemaal over gaan nemen en je basis verdedigen. Dit is wel even wennen hoor, Ratchet’s tower defence.

Ik had best wat moeite met deze game. Mijn controller skills zijn ineens wat aan de trage kant. Als ik zie hoe mijn vriend iets, wat mij niet lukt, zo gelijk in één keer doet, dan zie ik dat ik nog wel wat Ratchet skills mis op mijn PlayStation 3.In de intro begint het net alsof de game is afgelopen. De crew verveeld zich kapot en ze weten niet wat te gaan doen. Er is geen kwaad om te gaan bestrijden… Een game zonder kwade kracht? Nee hoor, deze komt al snel genoeg om de hoek. Stuart Zurgo, die overigens al snel genoeg vindt dat hij niet genoeg aandacht krijgt en met een luchthoorn begint te toeteren.

Deze vreemde gast heeft de verdedigingsmechanismen op verschillend planeten uitgezet en dat ga jij natuurlijk even weer regelen. Natuurlijk is Ratchet niks zonder zijn maatjes Clank en Qwark. Zij zitten je in basis achter een turret. Tenzij je met zijn tweeën speelt, anders is Clank echt de grote afwezige. Hij is niet steeds aan je zijde zoals je van hem gewend bent. Starship Phoenix II is jouw thuisbasis. Vanuit hier reis je naar de verschillende planeten. Een planeet is opgebouwd uit verschillende delen. Je hebt sowieso je basis met generatoren. Deze moet je ten allen tijde beschermen. Zonder generatoren heb je automatisch verloren. Op de planeet kom je van alles tegen. Tegenstanders, kisten vol met munitie en bolts. Met bolts koop je weer verdedigingsmechanismen.

Als je naar je nieuwe planeet gaat moet je je vrij gespeelde wapens wel terug krijgen. Je hebt ze niet automatisch bij je. Gelukkig houd je je levels wel vast. Dus als je een planeet achter laat met een level drie wapen, dan is deze weer level drie als je hem op de nieuwe planeer vindt. Overigens zijn deze verdedigingsmechanismen alleen niet genoeg. Je bent altijd zelf nodig als je basis aangevallen wordt. Let dus ook goed op wat er allemaal geroepen wordt. Het idee van een ‘tower defence’ game is zeker goed uitgewerkt, maar ik vind het niet zo Ratchet & Clank.

Mijn mening:Min: Deze game is niet echt heel erg lang. De campagne bestaat maar uit vijf levels en deze heb je vrij snel uitgespeeld, zeker als je meer skills hebt als ik. Ook mis je Clank. Arme kleine robot Clank, waarom ben je niet aan mijn zijde? Plus: Toch is de game goed uitgewerkt, dat het niet helemaal mijn ding is maakt het natuurlijk geen slechte game. De tower defence werkt. Als je niet genoeg verdediging weg zet wordt je overlopen en als je meer kunt weg zetten dan hoef je zelf wat minder hard te werken. Als je je vijf levels hebt uitgespeeld zijn er kleinere uitdaging die ze iets meer levensduur geven. Heb je alle verborgen bolts? Kun je het spelen zonder schade te krijgen of hem snel genoeg doen?Mijn score:Gameplay: 7 /10Fun: 6 /10Levensduur: 6 /10 Graphics: 7 /10Originaliteit: 7 /10Totaal volgens reviewer: 6.6