Treyarch heeft zijn best gedaan om met Call of Duty: Black Ops 2 nieuwe dingen aan de game toe te voegen. Zo hebben ze een nieuwe zombie modes maar ook hebben ze aanpassingen gemaakt op het gebied van de singleplayer.Campaign:Keuzes:Treyarch heeft met Call of Duty (CoD): Black Ops 2 op het gebied van de campaign ook een aantal veranderingen gebracht. Zo kom je in het verhaal voor verschillende keuzes te staan. Het maken van de keuzes verandert het verloop en het einde van je verhaallijn. Jij moet uiteindelijk ook beslissen welk persoon het einde gaat meemaken en welke niet. Door het nog een keer te spelen kun je de andere persoon kiezen. Zo kan je de campaign nog een paar keer uitspelen om elk beschikbare scenario te spelen.

Challenges: In elke missie zitten ongeveer 10 challenges die je kan voltooien. Vaak is het zo dat je de missie meer dan eens moet spelen om die challenge voor elkaar te krijgen. Zo moet je bijvoorbeeld in een level 15 mensen met een machete doden, maar ook 10 mensen met dierentraps. Elke missie heeft de challenge van 100% survivability rating, wat dus inhoudt dat je niet mag doodgaan. Zodra je bent doodgegaan moet je opnieuw beginnen. Zodra je klaar bent met de missies wordt de challenge op geslagen. Als je de challenges voltooid hebt unlock je verschillende dingen in de campain, maar je krijgt er ook in het geval van de Xbox360 achievements voor en de PlayStation 3 natuurlijk trophies. Ook zorgen de challenges ervoor dat je niet zomaar door een missie heen rushed in een poging zo snel mogelijk klaar te zijn. Zo kom je er door het doen van challenges achter dat je niet zomaar recht van A naar B hoeft te rennen, maar dat je dit ook via een andere weg kan doen. Dit kan echter niet overal en zal je op sommige stukken toch gewoon van A naar B moeten rennen.

Strike Force Missions:Iets wat ook weer helemaal nieuw is in de CoD serie zijn de Strike Missions. Deze zijn niet zoals de normale missies, maar hebben tactische en strategische elementen waarbij je een groep soldaten en onbemande drones juist moet opstellen om ervoor te zorgen dat de vijand de objective niet krijgt. Je kan de drones en soldaten verplaatsen in first-persoon view of vanuit de lucht neerkijkend op alle units die je hebt en ze dan juist neer te zetten.

Verhaallijn:In Black Ops 2 speel je in twee verschillende tijdlijnen. De ene van Alex Mason in de jaren ´60-´80 en van zijn zoon David Mason in 2025. Centraal in beide tijdlijnen staat Raul Menendez, hij is de leider van de terroristen groep Cordis Die. In het jaar 2025 vertelt Woods, een van de hoofdrolspelers uit Black Ops 1, aan David Mason hoe diens vader zijn leven heeft gered. Je krijgt dan een soort van flash-back en speelt de missie waarin Alex Mason Woods zijn leven red en daar leer je voor het eerst Raul Menendez kennen. Woods vertelt steeds meer over Raul Menendez en hoe hij de persoon is geworden die hij nu is. Na verschillende flash-back missies ga je verder in het jaar 2025 in een poging om Raul Menendez te stoppen.

Multiplayer:Ook in de multiplayer modes zijn er wat veranderingen aangebracht. Zo zijn er nieuwe gamemodes en een nieuw systeem om je eigen classes te maken en league play. Een nieuwe gamemodus in Black Ops 2 is multi-team, hier heb je niet de traditionele twee teams tegen elkaar, maar meerdere kleine teams tegen elkaar. Het wordt daardoor ook wat chaotischer, maar wel een leuke toevoeging voor de mensen die er van houden.Hardpoint is ook een nieuwe toevoeging in de Black Ops 2. In hardpoint krijg je de mogelijkheid om de hardpoint te capturen en te behouden. Na 60 seconden verdwijnt de hardpoint en komt die op een volgende plaats terecht. De spawnpoints van de hardpoints blijven hetzelfde en blijven zichzelf herhalen totdat een team heeft gewonnen of de tijd op is.

Wat ik altijd een nadeel vond aan prestige was het feit dat je dan weer helemaal opnieuw zou moeten beginnen met alles unlocken en je wapens weer te krijgen. In Black Ops 2 krijg je de mogelijkheid om je vooruitgang te behouden en per prestige ook 1 ding. Zo kan je dus een wapen of perk voor altijd unlocken. Je kan er ook voor kiezen om met je unlock tokens, die heb je nodig gehad met het maken van classes, wapens of perks te unlocken. Je krijgt per prestige de mogelijkheid om je zelf helemaal te resetten en dus weer vanaf nul te beginnen met de multiplayer.

Scorestreaks hebben ook een verandering gekregen, het is niet meer zoals in Call of Duty: Modern Warfare 3 dat je kon kiezen tussen Support, Assault en Perk Streaks. Nu is het gebaseerd op een puntentelling en zodra je dood bent gegaan mag je weer opnieuw beginnen. Als jij een speler doodt krijg je bijvoorbeeld 100 punten, enemy equipement uitschakelen 50 punten en zodra je dan 300 punten hebt kan je een UAV inzetten. Als friendly’s iemand killen terwijl jouw UAV in de lucht zit, krijg je voor elke kill 10 punten en kan je dus mooi sparen voor je volgende score streak.

Pick-10-Systeem:Elke class kan maximaal 10 dingen bevatten. Hieronder vallen je wapens, attachments, granaten en perks. En dan heb je nog ‘Wildcards’. Kies jij er bijvoorbeeld voor om op je wapen 3 attachments te willen, dan moet je 1 ding inleveren zoals bijvoorbeeld een tactical grenade. Er zijn verschillende soorten wildcards, waaronder de mogelijkheid om twee perks of een tweede lethal grenade te kiezen. In totaal kan je gebruik maken van drie wildcards tegelijk. Zo kan je een class maken die op jezelf is ingespeeld, als jij nooit met een secondary wapen speelt, maar bijvoorbeeld wel een ghost en scavenger wilt. Nu heb je de mogelijkheid om die in te wisselen.

League Play:League play werkt met verschillende ladders waar jij jezelf voor moet plaatsen en eens per maand wordt dit weer gereset. Om jezelf te kunnen kwalificeren voor een league moet je eerst vijf matches hebben gespeeld, daarna wordt je ranking berekend. Je kunt worden ingedeeld in de volgende ‘leagues’:

• Masters
  • Platinum
  • Gold
  • Silver
  • Bronze
  • Iron

Stel: jij komt nu in de Iron League terecht. Dan kan je door middel van het winnen van potjes omhoog gaan in de ranking en zo bijvoorbeeld in de Bronze League of hoger terecht komen. Er zijn drie verschillende leagues waaraan je kan meedoen, ze hebben allemaal ook een eigen ranking:Moshpit SerieIn deze series speel je onder andere team deathmatch, kill confirmed en meer. Splitscreen is niet toegestaan en er gelden normale regels. Moshpit serie is een solo serie waarmee je alleen je solo rank omhoog kunt halen. Je kunt spelen met een party, met vrienden, wat voordeel kan hebben met het winnen van de match. Als mensen besluiten te vertrekken, om welke reden dan ook, dan is het voor het team waar ze zijn weggegaan heel erg vervelend aangezien er geen nieuwe mensen bijkomen.Champions SerieIn deze serie speel je geen team deatchmatch meer en is het mogelijk om niet alleen solo te gaan, maar ook met een team. Als je met een team gaat dan speel je en dan rank je met je team. Als jij alleen de Champions serie ingaat, dan werk je verder aan je solo rank. Ook hier kan je geen splitscreen spelen, maar zijn Carepackages en tactical insertions ook niet meer toegestaan. In plaats van 6 vs. 6 is het hier 4 vs. 4. Als je met een team mee wilt doen aan deze series moet de opstelling steeds hetzelfde zijn om te kunnen ranken.Team Deathmatch serie:Als laatste is er sinds kort de team deathmatch serie. Deze werkt in principe hetzelfde als de Moshpit serie met verandering dat je alleen maar team deathmatch speelt.

Zombies: Ook de Zombie mode heeft een vernieuwing gekregen in Black Ops 2. Behalve de normale survival mode hebben ze nu nog twee nieuwe mogelijkheden eraan toegevoegd. In de normale survival mode ging het erom hoeveel waves je kon overleven met je vrienden of met random spelers. Tranzit is een mode waarin je met een bus naar verschillende gebieden kan, ook hier moet je weer waves van zombies overleven. Naast dat je naar verschillende gebieden kan, kun je ook dingen bouwen zoals een powersource. Hiermee kun je bepaalde deuren opmaken. Het uograden van de bus is bijvoorbeeld ook een mogelijkheid. En dan is er ook nog grief, dit is meer zoals survival mode! Een gebied met alleen maar waves, maar je zit nu met twee teams van vier personen. Uiteindelijk kan maar 1 team winnen, maar je kan elkaar niet doodschieten. Je moet dus de zombies het werk voor je laten doen. Zodra een persoon van het andere team down is, kan jij ervoor zorgen dat hij niet meer tot leven gewekt kan worden. Dit verhinder je door de persoon die dit probeert te doen met een mes te bewerken. Als het je lukt om in een ronde alle personen van het andere team dood te krijgen heb je gewonnen.

Mening:Het spel heeft veel verbeterpunten ten opzichte van de andere games. Zo vind ik het super dat je nu een beetje je eigen draai kan geven in de campain door je eigen keuzes te maken en daarmee ook het verhaal te beïnvloeden. Alleen heb ik het gevoel dat het spel grafisch een heel stuk achteruit is gegaan en dat is natuurlijk jammer. Ik hou van het Pick-10-Systeem, zelf gebruik ik bijvoorbeeld zelden een granaat en is het ideaal om die in te wisselen voor een extra perk 1. Hardpoint vind ik ook een hele leuke toevoeging tot de gamemodi. Alleen vind ik multi-team vaak iets te chaotisch. Een echt enorm nadeel van de multiplayer zijn de spawns… Ik spawn bijvoorbeeld net en ben aan het zoeken naar die UAV om eruit te knallen, om vervolgens in mijn rug te worden geschoten omdat het vijandig team ook alweer daar spawned. Ook is er online redelijk veel lag wat je speelplezier bederft. Naar mijn mening zitten er in league play heel wat minder campers en dus ben ik daar redelijk vaak te vinden. Wat ik daar een minpunt vind is dat als mensen weggaan, wat mij vaak overkomt, je nog maar met twee personen tegen zes bent. Ja, probeer dan maar je rank omhoog te houden. Normaal gesproken ben ik niet zo van de zombies, maar in Call of Duty moet ik eerlijk zeggen dat ik het met tranzit een stuk leuker ben gaan vinden! Als je samen met mij een potje zombies wilt doen of de multiplayer, stuur dan een privebericht met je gamertag en ik zal je toevoegen op de Xbox.Svenja’s score:Gameplay: 8 /10Fun: 7 /10Levensduur: 8 /10 Graphics: 6 /10Originaliteit: 6 /10Totaal volgens reviewer: 7