Het allerschattigste personage dat uit de stal van Sony is komen lopen, is toch wel het wollige popje Sackboy. Het schattige popje is eindelijk terug en dat betekent in dit geval ook nog eens, dat na lang wachten games op de PlayStation Vita terug zijn. Maar hoe doen Sackboy en Vita het samen?

Er is niet heel veel veranderd aan LittleBigPlanet zoals we dat kennen van de PlayStation 3, maar dat is helemaal niet erg. De game ziet er weer net zo fantastisch uit en hij speelt net zo prettig. Je speelt wederom met je eigen Sackboy die je grappig kunt uitdossen met vreemde pruiken, jurkjes en zelfs staarten. Dat kun je op elk gewenst moment in het level doen door je Popit even tevoorschijn te halen, dat is een klein menu waarin je stickers en dus je outfits staan.La MarionettaAls je er eenmaal zo uitziet zoals jij dat schattig of mooi vindt, dan kun je alle zes de werelden stukje bij beetje gaan vrijspelen. Het begint allemaal in La Marionetta, want daar zijn alle kermisfiguren naartoe gevlucht. Ja, een heel positief punt aan LittleBigPlanet op de Vita is dat er een verhaal inzit! Het gaat namelijk om een kermisplaneet die Carnivalia heet, waar een poppenspeler helemaal gestoord wordt als hij mensen boe tegen hem hoort roepen. Hij wordt gek, creëert witte Sackboy-achtige zombiepoppen met kruizen op het hoofd en hij verjaagd alle kermisfiguren uit Carnivalia. Alle blijdschap trok uit de planeet weg en de kermisfiguren vluchtten naar La Marionetta. Daar leer jij met je Sackboy hoe het spelletje ook alweer in zijn werk gaat en wat er allemaal nieuw is. Het belangrijkste nieuwe is dat je met het aanraakscherm aan de voorkant, maar ook die aan de achterkant, bepaalde blokken (die speciaal worden aangegeven) naar voren en naar achteren kunt schuiven.
Voor het blokJe kunt zelfs je Sackboy op het blok zetten en je popje met blok en al optillen en naar de gewenste plaats slepen met je vinger. Het is een erg leuke bijkomstigheid, want ontwikkelaar Double Eleven heeft er allerlei grappige toepassingen voor bedacht. Zo moet je ook je Sackboy wegschieten door met je vinger bepaalde blokken naar achteren te trekken.Ook krijg je een paar werelden later een soort pistooltje waarmee je raketjes kunt afschieten. Die raketjes kun je vervolgens zelf een richting geven door met je vinger over het beeld te slepen. Ook zijn er stukken waarin je net als op een tokkelbaan hangt en de PS Vita scheef moet houden om te zorgen dat Sackboy van het touw glijdt en verder kan gaan.
Vreemde typesHet is heerlijk om weer met Sackboy te spelen en helemaal op de handheld, waar hij zo goed tot zijn recht komt. Ik ben erg blij om te zien welke humoristische, originele en handige manieren Double Eleven heeft bedacht om je Sackboy door de levels heen te loodsen. Ook de figuren die je tijdens je avontuur tegenkomt zijn allemaal van die vreemde typetjes die er stuk voor stuk geweldig en interessant uitzien.Ik vind het ook prettig dat er wat meer duidelijkheid in deze LittleBigPlanet zit. Misschien ligt dat aan mij, maar op de PlayStation 3 wist ik nooit precies wanneer ik levels speelde die door andere gamers gemaakt waren. Bovendien was het niet heel duidelijk of je alle levels die de ontwikkelaar in de game had gestopt al had uitgespeeld. Dat is op de Vita aanzienlijk duidelijker. Je speelt het verhaal netjes door, er wordt zelfs met pijltjes op de planeet aangegeven waar je heen moet en er is een apart gedeelte voor zelfgemaakte levels.Tot slot zit er ook nog een arcade-modus in de game, waarin je kleine spelletjes kunt doen die een heel andere stijl hebben dan de rest van de game. Het is wel leuk als afwisseling af en toe, maar het zijn soms knap lastige levels waar je je nagels gefrustreerd op kan stukbijten. En natuurlijk is er een heel uitgebreid gedeelte waarin je zelf levels kunt maken, maar om eerlijk te zijn ben ik daar totaal niet van. Ik speel liever levels van anderen als ik het verhaal eenmaal door heb gespeeld.
Proef-SackboyToch moet ik zeggen dat het in deze Vita-versie wel aantrekkelijk wordt gemaakt om zelf levels te maken. Oké, er zijn tientallen tutorials te kiezen om elk detail van het zelf levels bouwen te leren, maar je kunt ook zelf een beetje rommelen in het schermpje dat nog het meest weg heeft van Paint of Photoshop. Je kunt daarin al heel wat dingetjes kiezen en voor je het weet laat je de proef-Sackboy over de eerste, zelfgemaakte obstakels heengaan.Mede door het zelf kunnen maken van levels en het spelen van levels die anderen hebben gemaakt, kun je LittleBigPlanet Vita blijven spelen tot in de eeuwigheid. Zelfs het opsnorren van alle stickers die door de levels heen verstopt zijn, is een hele klus. Toch is deze LittleBigPlanet nog leuker omdat er een verhaaltje in zit en er meer duidelijkheid is over wat je wanneer en waar moet/kunt doen. Ik ga nu stoppen met schrijven, want ik ga graag nog even door met mijn fantastisch aangeklede Sackboy en ik raad iedereen die een Vita heeft hetzelfde te doen.Mijn score:Gameplay: 9/10Fun: 9/10Levensduur: 10/10 Graphics: 9/10Originaliteit: 9/10Totaal volgens reviewer: 9,2