De eerste game details komen uit de eerste review. De review werd gedaan door het Duitse blad GameStar en werd gespeeld op de PlayStation 3.
De lijst met details: Onderaan twee punten met eventuele spoilers. Tekst is wit gemaakt.

  • De verhaallijn duurt vijftien tot twintig uur om door te lopen. Met alle side-missions is het rond de 40 uur.
  • Er zijn negentig minuten aan cutscenes.
  • Na het uitspelen komt er geen cliffhanger, het spel is echt het einde van een trilogie en geeft naar verluidt een intense finale. Opvallend is wel dat er een ‘interessante scene’ zit aan het einde van de credits.
  • Meer dan honderd scenes, conversaties en / of evenementen zijn anders door de keuzes die je maakt (vanuit vorige games). Het kan iets kleins zijn als het geven van een compliment tot de grotere gevolgen. Je zult de consequenties hiervan merken en er niet altijd blij mee zijn.
  • Hoe en hoeveel quests je voltooid heeft zijn invloed op het einde van het spel, denk aan wie er overleeft, waarbij de gevolgen zowel individueel als globaal waarneembaar zijn.
  • Hoewel nieuwkomers zeker zullen genieten van het spel raden ze toch aan om de eerste twee delen te spelen om zo de informatie te ontdekken waar het derde deel op gebouwd is.
  • Het RPG gedeelte, in contrast tot de actie en het verhaal, voelt vooral aan als de eerste Mass Effect.
  • Het spel geeft ons de mogelijkheden om Shepard te customizen. Iedere klasse heeft acht talenten die weer zijn onderverdeeld in zes levels. Vanaf level vier zijn er hierbij een tweetal vertakkingen waar je uit kunt kiezen, ieder met individuele verschillen. Eén van de factoren is het aanpassen van je wapens, waarbij de verschillen echter minimaal zijn.
  • Wanneer je voor een hogere moeilijkheidsgraad gaat dan ‘Medium’ is dit duidelijk te merken, het correct om gaan met de wapen modificaties en de talenten is een belangrijk onderdeel om te overleven.
  • Een kritiekpunt is de AI, die nog altijd niet erg geavanceerd is.
  • Ondanks de tekortkomingen in het level design, welke te vergelijken zijn met Mass Effect 2, weet het spel je constant op het puntje van je stoel te houden en voelt het spectaculair en dramatisch aan. Dit is toe te schrijven aan een goed gepresenteerd verhaal en de dialogen, inclusief de kleine en grote keuzes die je zult moeten maken.
  • Het scannen is minder repetitief als voorheen omdat het een stuk sneller werkt. Tevens is het geïncorporeerd in een nieuwe mini-game waarbij je het schip weg moet krijgen van een Reaper dreiging.
  • De nieuwe melee optie is leuk, maar te krachtig.
  • Op grafisch vlak is het lage aantal polygonen, het gebrek aan detail en de resolutie van textures teleurstellend, hier tegenover staat dat de karakters goed geanimeerd zijn en het spel een goede uitstraling heeft.
  • Er is een dynamische soundtrack en ook de geluidseffecten verdienen lof.
  • Concluderend bouwt het spel verder op de sterke punten van Mass Effect 2 en neemt het elementen uit het origineel om de beste ervaring te bieden uit de franchise.

Spoilers-(verklappen eventueel dingen die sommige mensen liever nog niet willen weten) :

  • In het vergaren van troepen zoeken we een remedie voor de Genophage, bouwen we een Prothean wapen, maken we een Cerberus bom onschadelijk voordat deze de halve maan wegblaast en worden we zelfs virtueel gemaakt in een computerprogramma.
  • We bezoeken de ruïnes van Krogan, een schip van Geth en de maan Palaven, naast andere locaties

Vertaling door: Gamed

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.