Na de klopjacht op een seriemoordenaar in Still Life, moet je de moordenaar nu echt te pakken zien te krijgen in Still Life 2. Velen waren teleurgesteld in het einde van het origineel, waaronder ikzelf. Het spel had een open einde en er waren destijds geen plannen om een vervolg te maken. Nu, zo’n 4 jaar later, komen we eindelijk te weten hoe het duistere verhaal in elkaar zit…

VerhaalStill Life was voor mij persoonlijk best een teleurstelling, omdat het een open einde had. Na vier jaar ligt dan eindelijk het vervolg in de winkels, wat ik niet had verwacht. In Still Life 2 speel je, net als in het origineel, met twee personages. Deze keer gaat het om twee stoere chicks. De vrouwelijke FBI agente Victoria McPherson is wederom aanwezig om de lugubere moorden te onderzoeken. In het vorige deel schoot ze de moordenaar dood, waarna hij in de rivier viel. Gek genoeg is het lichaam daarna nooit meer teruggevonden. Nu wordt Maine (een van de Staten van Amerika) geteisterd door moorden, die verdacht veel op de moorden uit het origineel lijken. Aan Victoria de taak om de seriemoordenaar, die zich de East Coast Killer noemt, te stoppen voor er nog meer slachtoffers vallen. In plaats van Opa McPherson is het tweede personage een slachtoffer van de seriemoordenaar, namelijk de vrouwelijke journaliste Paloma Hernandez. Ze is iemand die over lijken gaat om een primeur te bemachtigen. Paloma nam contact op met Victoria en speelt een belangrijke rol in het onderzoek. Als Victoria moet je zien te overleven nadat je in handen bent gevallen van de moordenaar. De East Coast Killer kidnapt vrouwen en mishandeld ze daarna zo erg dat dat hun dood betekent. Hij filmt alles en stuurt die beelden naar de politie en media. Hij laat geen sporen achter, behalve de videotapes, en hij draagt een gasmasker en vervormt zijn stem, waardoor niemand weet hoe ze hem te pakken moeten krijgen..

GameplayStill Life 2 is een point-and-click adventure-game, waarin je dus alles met je muis doet. Helaas kun je geen gebruik maken van de pijltjestoetsen, wat toch een stuk handiger zou zijn geweest. Je character kan maar een paar stapjes per keer zetten zonder de verkeerde kant op te lopen of tegen van alles aan te botsen. Je hebt ook de mogelijkheid om te rennen (dubbel muisklik), wat erg fijn is als je in grote ruimtes bent.Om het net even wat realistischer te maken hebben de makers Paloma een inventaris gegeven waarin ze maar een bepaald aantal spullen tegelijk kan opbergen. Elk object neemt een aantal vakken in beslag, dus soms is het even puzzelen hoe alles erin past. Je kunt niet altijd alles meenemen, dus zul je je spullen ergens anders kwijt moeten. Dit kan op verschillende plekken in het huis, waar er helaas niet zoveel van zijn, zoals in een kast. Bovendien zul je veel op en neer moeten lopen, omdat je sommige voorwerpen nodig hebt voor een puzzel. Jammer genoeg is er geen onderling netwerk tussen de opbergruimtes, dus zul je vaak van hot naar her moeten lopen, omdat je vergeten bent waar je die ene nagelvijl ook alweer had gelaten..

Als je als Victoria speelt, heb je een FBI koffertje tot je beschikking. Hierin zitten handige tools, zoals een microscoop, poeder voor vingerafdrukken en een 3D scanner. Hiermee kun je o.a. vingerafdrukken zichtbaar maken, een bloedmonster afnemen, of zelfs verdachte luchtjes waarnemen. Ook kun je gebruik maken van haar Smartphone waarmee je informatie kunt opnemen en opslaan, je doelen kunt bekijken, of berichtjes kunt lezen waarin belangrijke aanwijzingen staan m.b.t. het onderzoek. Mocht je niet zo’n goed geheugen hebben, of alles op een rijtje willen hebben, dan kun je de camera gebruiken om bepaalde items of omgevingen vast te leggen.Je speelt vaak een race tegen de klok (timed sequinces), waarin Paloma bijvoorbeeld vergiftigd is en je een tegengif moet vinden binnen de tijd. In deze puzzels leer je bij doodgaan. Bij je eerste poging om de puzzel op te lossen is er namelijk nooit genoeg tijd om alle spullen te vinden die je nodig hebt om te ontsnappen. Stukje bij beetje kom je erachter hoe de puzzel in elkaar zit, waardoor je uiteindelijk kunt wegkomen binnen de tijd. Vaak betrapte ik mezelf erop dat ik maar wat zat te gokken, of ging vals spelen door de walkthroughs te raadplegen. Het is niet zo erg om een paar keer dood te gaan, maar na een tijdje wordt het zeer frustrerend dat je de puzzel (die zo makkelijk oogt) niet kunt oplossen. Soms heb je de juiste tools niet in je bezit om de puzzel op te lossen (dus zul je terug moeten gaan naar eerder bezochte plaatsen), of zie je voorwerpen gewoon over het hoofd omdat ze zo klein zijn. Aangezien je bepaalde objecten toch nodig hebt om verder te komen, kan zo’n breinbreker je echt op de zenuwen werken. Door de hoge moeilijkheidsgraad van de tijdpuzzels wordt de vaart uit de game gehaald. Helaas kun je de timer niet uitschakelen, of de puzzel overslaan. In het spel kun je doodgaan, dus moet je ervoor zorgen dat je de game op tijd opslaat. Er is wel een autosave aanwezig, maar die wordt niet ingezet als je in de buurt van een val van de seriemoordenaar bent. Ik moest vaak opnieuw beginnen en daar had ik op den duur schoon genoeg van. Het ene moment loop je namelijk nog vrolijk rond en het volgende moment ga je dood bij bijv een tijdpuzzel, waarna je 3 scènes terug moet.

Graphics & SoundEr is grafisch gezien weinig tot geen vooruitgang geboekt sinds het eerste deel. Dit is erg jammer, aangezien er toch alweer een paar jaar voorbij zijn gegaan. Zo hadden de in-game animaties wel wat meer aandacht mogen krijgen. De characters lijken lijken soms net robots, vooral tijdens gesprekken beginnen ze opeens met hun armen in het rond te zwaaien, of bewegen ze gewoon helemaal niet. Vooral de nasynchronisatie rammelt aan alle kanten, vaak bewegen de lippen van de characters nog, terwijl ze al uitgepraat zijn.Wat mij echt ergerde waren de bugs, waar, voor zover ik weet, nog geen patch voor is. Zo komt het soms voor dat een character half in de muur verdwijnt, of zelfs helemaal onzichtbaar wordt. Vlak bij het einde is het zelfs zo dat je character helemaal niet beweegt, waardoor je niets anders kunt doen dan je vorige savepoint opnieuw opstarten. Ook de camera werkt niet helemaal zoals het hoort. Bij het inzoomen blijft de camera van je Smartphone soms hangen en zit je in het niets te staren, of hij weigert gewoonweg uit te zoomen.Wat wel erg mooi was, waren de cutscenes. Vooral die in het begin van de game (waarin je alle gebeurtenissen uit het eerste deel nog eens voorbij ziet komen) is zeker de moeite waard. In deze scènes wordt de sfeer goed overgebracht en de beelden die je ziet zijn prachtig. Ook het oude huis van de moordenaar is mooi weergegeven. Het huis staat diep in het bos, waar geen contact met de buitenwereld mogelijk is. Op het eerste gezicht lijkt het huis niet zo groot, maar onder het huis blijkt er een groot ondergronds netwerk aanwezig te zijn, die Victoria en Paloma moeten verkennen. De meeste kamers zien er grauw en vreugdeloos uit, een beetje zoals een gevangeniscel. Dit versterkt de deprimerende sfeer.

De muziek wordt af en toe wat eentonig, maar past wel erg goed in de game. Vele duistere en griezelige geluiden komen er uit de speakers en zorgen ervoor dat je helemaal wordt meegevoerd in de gamewereld. De voice acting is prima gedaan. De voice actors hebben echt hun best gedaan om de characters en het verhaal tot leven te roepen. De dialogen zijn qua tekst interessant om te volgen. Je wordt helemaal in het verhaal meegezogen en wordt vaak verrast door de vele twists in de game. Bij sommige dialogen (telefoongesprekken) komen er een aantal gespreksonderwerpen in het beeld te staan, die je in je eigen volgorde mag zetten. Het heeft geen effect op de verhaallijn, want je zult ze allemaal moeten gebruiken. Toch is dit een leuke toevoeging, het biedt wat afwisseling tussen de (meestal) lange gesprekken.

ConclusieHet is nu zo’n vier jaar geleden sinds Still Life is uitgekomen en dat zou genoeg tijd moeten zijn om het vervolg te verbeteren. Het idee achter de game is prima, maar het is niet goed uitgewerkt, waardoor de game erg onaf aanvoelt. De moeilijkheidsgraad ligt erg hoog, daarom heb ik af en toe wat walkthroughs opgezocht. De puzzels met een timer hadden leuk kunnen zijn, maar zijn nu alleen frustrerend, aangezien sommige objecten zó goed verstopt zijn dat ze onvindbaar zijn. Een klein dingetje waar ik me toch aan ergerde is de overdosis aan icoontjes. Ik moest steeds opzoeken wat elk icoontje nou betekende, omdat ze zoveel op elkaar lijken. Uniek is deze game ook niet, vooral de seriemoordenaar riep wat déja-vu momenten op. De East Coast Killer gaat namelijk net zo te werk als Jigsaw uit de SAW-series, alleen heeft deze moordenaar een gasmasker op. Een voorbeeld van een sadistisch speeltje is de shock halsband die Paloma omkrijgt. Wat wel positief is aan de game is het verhaal, wat me een beetje deed denken aan de taferelen in CSI. De afwisseling tussen personages, en daarmee ook het speurwerk en overleven, is goed uitgewerkt en biedt de nodige afwisseling. Dankzij de vele plot twists weet je op een gegeven moment echt niet meer wie het nou gedaan zou kunnen hebben, waardoor je nog meer achter de waarheid wil komen. Maar al met al heeft deze sequel het origineel niet weten te overtreffen, en nadat het geheim is onthuld zul je de game niet zo snel nog een keer spelen. Door de technische foutjes zat ik het spel niet met plezier te spelen, terwijl dat juist erg belangrijk is. Zolang er nog geen patches zijn zou ik de game in het winkelrek laten liggen.

Deze review werd mede mogelijk gemaakt door Sylvana.InformatieNaam: Still Life 2Uitgever: Iceberg InteractivePlatform: PCTaal: EngelsPlayers: SingleplayerRating: 18+Prijs: €29,99 webshopScore– Gameplay: 7/10- Fun: 6,5/10- Levensduur: 6,5/10- Graphics: 6,5/10- Geluid: 7/10- Originaliteit: 7/10Score: 6,8

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.