Asterix en Obelix hebben een speciaal plekje in mijn hart: vooral door de film waarin ze allemaal beproevingen moeten doorstaan, maar ook door de stripboeken die af en toe in mijn broers kamer rondslingerden. Het grappige verhaal dat Obelix in de ketel toverdrank is gevallen, is schattig. En Idéfix! Die is helemaal schattig.

Nu kan ik heel lang doorgaan over alles wat leuk is aan Asterix en Obelix, maar als je nu nog leest dan wil je vast liever weten hoe de game is. Asterix en Obelix XXL 2 is een remaster van een game die al vele jaren geleden is verschenen. Die game was wel oké, maar een hoogvlieger was het niet. Helaas is er niet zoveel veranderd aan deze remaster om ons blij te maken.

Niet dat alles compleet hetzelfde is gebleven, want het spel is visueel inderdaad wel echt een stuk mooier geworden. De vrolijke kleuren spatten van het scherm en de mooie 3D-figuren zien er fantastisch uit. Ik ben het gewend om Asterix en Obelix in 2D te zien, dus in 3D is altijd een beetje spannend, maar in deze remaster komen de twee Galliërs helemaal op hun pootjes terecht.

Asterix en Obelix
Je speelt het spel met zowel Asterix als Obelix, waarbij ze allebei natuurlijk zo hun voordelen hebben. Asterix is goed in vechten, hij is heel wendbaar. Obelix is meer van de puzzels en het hardere beukwerk. Het lijkt in elk level een beetje een chaos, maar als je er even in rondloopt en -beukt dan zie je al gauw hoe het in elkaar zit. De bedoeling is ook eigenlijk altijd wel duidelijk. Het helpt dat het verhaal supersimpel is en de gameplay ook: dit is echt een game voor alle leeftijden.

Je kunt lekker rondlopen in het op Las Vegas-gebaseerde stadje en daarbij extra punten verdienen waardoor je je personages kunt upgraden. Dat is anno 2019 nog steeds leuk om te doen, maar na zoveel jaren is de gameplay wel wat te simpel geworden. Het is wat mij betreft dan ook een rare keuze om deze game nu ineens te remasteren, maar schijnbaar was de studio zelfverzekerd genoeg om hier toch geld in te steken.

Niet alles is nieuw
Bizar is daarom de keuze om de cutscenes niet van een nieuw likje verf te voorzien. Je kijkt nog steeds tegen een blokkerige uitleg van het verhaal, terwijl dat juist heel makkelijk lijkt om aan te passen. Ook de audio is wat achterhaald: ik snap wel dat ze daar niet heel veel geld in hebben willen steken, maar het klinkt nu alsnog als een oude game. Maar ja, zo speelt het ook, dus dat klopt misschien juist wel.

Het eindresultaat is niet slecht, maar het is simpelweg niet onderscheidend genoeg. Je kunt voor het flinke bedrag dat je voor deze game neertelt, namelijk ook de veeeel betere Spyro-remaster kopen. Die ziet er nog beter uit, bevat betere gameplay én je hebt meteen drie games voor je geld. Op zich is Asterix & Obelix XXL2 best een leuk idee, maar ze zijn er simpelweg veel te laat mee.

Laura’s oordeel:
Het is leuk dat men op de enorme golf aan remasters wilt meesurfen, maar Asterix en Obelix was al geen briljante game. Het is niet duidelijk waarom er juist is gekozen om deze game weer uit te geven. Het is een vermakelijke game, maar voor de prijs die je ervoor betaalt zijn er veel betere alternatieven beschikbaar. Zonder toverdrank, dat dan weer wel.

+ Erg fijne visuals waardoor Asterix en Obelix nog meer tot leven komen
– Audio is outdated, cutscenes zijn blokkerig, weinig bijzondere gameplay