Ongeveer 15 jaar geleden kreeg ik Spyro: Enter the dragonfly voor de PlayStation 2 en ik was verkocht. Ik heb dit spel grijs gespeeld totdat ik alles, maar dan ook echt alles, op 100% had. Het paarse draakje was echt mijn favoriete spel en uiteindelijk heb ik bijna alle Spyro’s die uitkwamen op de PlayStation 2 gespeeld. Ik roep al jaren dat er een remake moet komen, voor de PlayStation 3 en toen die maar niet kwam vroeg ik een remake voor de PlayStation 4. Ik wist dat het lastig zou worden, aangezien het spel van makers en ontwikkelaars geswitched is, maar ik had hoop. Je kunt je voorstellen hoe ik reageerde op het nieuws dat er een remake zou komen! Toen hij uit kwam heb ik nog net geen dag vrij genomen van mijn werk, maar van weinig slaap kun je wel spreken.

Voor de mensen die Spyro niet kennen, Spyro is een klein paars draakje die de drakenwereld meerdere keren moet redden. Waarom de grote draken dit niet zelf doen is een goede vraag, maar die hebben het druk en vaak zitten juist zij ook in de problemen. Het is in principe een kinderspel, maar ook erg leuk voor volwassenen, zeker gezien het, voor mij in ieder geval, een stukje nostalgie is. Wat ik het nadeel vond met de originele Spyro spellen die ik gespeeld heb is dat de controls veranderden. In het ene spel zat vuurspuwen op rondje en in het andere spel was dat ineens sprinten, erg verwarrend. Daarnaast veranderde de stijl nog wel eens van bijvoorbeeld de kaart, of hoe je voortgang bijgehouden werd. Op zich logisch als een spel wisselt van makers, maar voor de spelers was dat toch wel wennen. Deze remake van Spyro is door één bedrijf gemaakt, Toys for Bob, en daardoor is er een continuatie in de controls, looks en bijhouden van voortgang!

Spryo: Reignited Trilogy is precies dat, een remake van de originele trilogie van Spyro namelijk, Spryro the Dragon, Ripto’s Rage en Year of the Dragon, maar dan met de graphics van vandaag. Nu heb ik deze originele trilogy nooit gespeeld, want die was toch net van voor mijn tijd, maar dat maakt het desteleuker, want dat betekend dat het nieuwe games zijn voor mij! Maar met het vertrouwde paarse draakje en zijn sarcasme. Het spel werkt verder, zoals je gewend bent. Er zijn meerdere werelden waar je tussen kunt navigeren en je moet door de oude vertrouwde poorten om in een nieuw level te komen.  Ook is de besturing, zoals vroeger en moet je vaak even een rondje draaien om alle verstopte diamantjes te vinden. Wat ik een leuke toevoeging vind is dat elk level ook een soort van missies heeft. Hier moet je bijvoorbeeld een verstopt schilderij verbranden, of  iets op een specifieke volgorde doen, of het kampvuur aansteken. Deze extra missies maken het leuk voor de volwassenen, want toegegeven het is natuurlijk een kinderspel. Ik ben alleen super fanatiek met Spyro en moet en zal 100% halen. Lukt het me niet in één keer, dan ga ik later het level weer in om te zoeken waar ik een diamantje heb laten liggen. Wel moet ik zeggen dat de time trials voor mijn gevoel erg lastig zijn. Ik weet niet of ik het verleerd ben of dat ik gewoon niet meer genoeg geduld heb, maar tot nu toe sla ik ze met alle plezier over, maar voor de 100% zal ik er toch een keer aan moeten geloven. Je hebt een kaart en een lijst met werelden waar je geweest bent waar je ook tussen kan navigeren door op de naam van het level in de lijst te klikken. Dat is wel fijn, want het kan onoverzichtelijk zijn al die levels in levels in levels. Verder is Sparx natuurlijk ook van de partij, je libelle die alle diamantjes die in de buurt liggen binnen haalt voor je en de libelle geeft je een soort van extra levens. Als je geraakt wordt gaat de libelle van geel naar groen, dan naar blauw, dan verdwijnt Sparx en zou je dan geraakt worden verlies je een leven. Sparx kan weer terug naar geel door vlinders te eten en die krijg je door, bijvoorbeeld, een schaap aan te vallen. De beesten die vlinders bevatten veranderen per level, maar ze zijn onmisbaar en genoeg aanwezig.

Aangezien het een remake van een trilogy is, zijn het drie verschillende spellen, met niet echt een verhaal wat voortbouwt. Elk spel heeft een soort van eigen verhaal en het komt er op neer dat alles mis gaat en Spyro het moet oplossen, maar zo waren de Spyro spellen voor de PlayStation 2 ook. Het eerste spel is ook relatief kort, daar ga je snel doorheen, maar de andere spellen zijn wel groter en houden je wat meer bezig. Het spel is origineel uitgebracht voor kinderen en ook voor de remake is dat de doelgroep, je zal dus niet snel game over gaan, maar ik vind dat bij een dergelijk spel ook niet nodig. Voor mij is en blijft het een verslavend spel en de werelden zien er mooi en kleurrijk uit en alle vriendjes van Spyro die je tegenkomt zijn net zo kleurrijk als de wereld, zelfs de vijanden zien er niet echt heel eng uit.  Wel moet je in elk spel de vaardigheden opnieuw aanleren, alsof je het voor het eerst speelt. Als je daar vantevoren rekening mee houdt is het minder frustrerend dat je niet gewoon in één keer door kan de nieuwe wereld in.

Amber haar oordeel:
Toegegeven het spel is over-all niet een ingewikkeld spel, maar er zitten zeker elementen in waar je spelvaardigheid bij nodig hebt. Zo is het vliegen af en toe een uitdaging en zijn er veel geheime plekken waar je echt niet zomaar even op komt. Zou je perfectionistisch zijn en 100% willen halen, dan heeft Spyro voldoende uitdaging, zou je het gewoon uit willen spelen, dan kan ik mij voorstellen dat het misschien na twee van de drie spellen veel van hetzelfde wordt en enigszins saai. Voor mij heeft het sowieso de nostalgie factor en ik zat al jaren hierop te wachten! De remake is mooi de graphics zijn van deze tijd, geen tot weinig glitches en ook muziek en geluid zit goed. Nadeel is dat de oude irritatie van de lange laadschermen er nog is en dat begrijp ik niet helemaal. Vroeger hoorde je de PlayStation nadenken dus dan snapte je waarom je een minuut naar een vliegende Spyro in de ruimte zat te kijken, maar met de technologie van tegenwoordig had ik dat niet verwacht. Extra nostalgie zullen we het maar noemen! Spyro is geschikt voor alle leeftijden, al zullen de kleinsten wel wat hulp van de ouders nodig hebben hier en daar. Verder is deze remake ontzettend goed geslaagd en ik moedig Toys for Bob zeker aan om meer Spyro games opnieuw uit te brengen, of nog beter een compleet nieuwe?! Spyro is lekker bijdehand en sarcastisch en dat heb je als kind misschien niet helemaal door, maar als volwassene is dat een erg leuke bijkomstigheid. Zeker een aanrader!

+ Kleurrijk en mooi gemaakt
+ Spryo!
+ Gameplay als vanouds