De zomervakantie zit er voor de meesten alweer op, school en/of werk gaat weer beginnen en je zit misschien in een after-vakantie dip. Maar geen zorgen, want Go Vacation voor de Nintendo Switch kan daar misschien verandering in brengen!

Nintendo staat bekend om zijn familiespellen, gezelschapsspellen, partygames, hoe je het ook maar wil noemen. Ze zijn meestal kindvriendelijk, zien er vrolijk uit en hebben zulke zoete muziek dat het glazuur je van de tanden springt en je spontaan naar de tandarts moet (met je Nintendo DS natuurlijk). Go Vacation is de volgende in de rij, nou ja niet helemaal want de game kwam in 2011 ook al uit voor de Nintendo Wii. Ik heb de Wii versie nooit gespeeld, dus ik ben hier blanco ingestapt en hoopte vooral op een leuke en ontspannende game. Go Vacation ziet er bij de titel al uit als een heerlijk zomerse en vrolijke game waarbij je kunt relaxen en genieten van je vakantie. Allereerst maak je een personage vanuit een Mii of je maakt er zelf eentje met een aantal standaard opties, ik kies voor de tweede en maak een vrolijk moedertje met een knotje bovenop haar hoofd en veel te grote bruine ogen. We zijn op vakantie op Kawawii eiland en verblijven in het strandresort met haar prachtige witte stranden, helderblauwe zee en stralend blauwe lucht. Er komt wat uitleg van een dame bij de receptie over het resort, welke gebieden er zijn en dat er veel activiteiten te doen zijn. Dat wordt dus niet luieren op een handdoekje, maar op naar de marine bike (jetski) zodat ik uitleg kan krijgen over de besturing van mijn personage en van in principe alle voertuigen.

Vanuit daar word ik naar de eerste activiteit gestuurd en daar mag ik gelijk zo’n marine bike uitproberen in een race. Alle activiteiten kun je activeren bij eilandbewoners met een geel pictogram boven het hoofd. Activiteiten hebben eerst een basic minigame om de besturing te leren, maar naar mate je vaker speelt krijg je meer spelopties en worden de spelletjes vaak wel een stuk leuker. Het is de bedoeling dat je stempels haalt bij elke activiteit, zodat je voldoende verzameld om naar een volgend resort te gaan. De activiteiten zijn simpel, dus je kunt al snel naar een ander resort als je dat wil. Persoonlijk vind ik het altijd leuker om er zoveel mogelijk uit te halen bij zo’n simpele game, anders ben je er heel snel doorheen en is het eigenlijk niks aan. Je kunt het strandresort als een soort open wereld verkennen en dit kan te voet, per marine bike of ATV (All Terrain Vehicle). Terwijl ik dit doe en hier en daar wat gesprekjes met mensen voer realiseer ik me dat er best veel te doen is op het resort. In eerste instantie dacht ik dus best snel klaar te zijn, maar je kunt schatten vinden (hier zitten unlockables in) foto’s maken van alle fauna die rondloopt en zwemmen op het resort. Ik kom zelfs een oud menneke tegen die zo graag herinneringen verteld en wat dingen kwijt is geraakt door de jaren heen. Hij is alleen te oud om zelf op pad te gaan, dus dan help je hem natuurlijk! Want je bent tenslotte op vakantie en hebt niks beters te doen dan gewoon een beetje rondscheuren op een paradijs.

Naast het strandresort kun je nog een bergresort, sneeuwresort en cityresort vrijspelen en allemaal hebben ze hun eigen activiteiten en manieren van voortbewegen (al neem je de benenwagen natuurlijk wel altijd mee). Naast het verkennen van al die resorts kun je nog een eigen woonruimte inrichten en is het mogelijk om andere spelers uit te nodigen om naar jouw nederige eilandstulpje te komen. Zo ver ben ik nog niet, want ik ben nog bezig om de boel goed te verkennen en te kijken of de games nog leuker kunnen worden. Niet alle minigames zijn namelijk even leuk, maar ook de besturing tijdens die minigames zijn niet altijd even prettig. Op het strandresort kun je een waterkanonnengevecht houden en het herladen, richten en schieten vind ik persoonlijk erg slecht werken. Ook het sturen tijdens skydiven en het trucjes maken tijdens surfen zijn beroerd en mogen wat mij betreft een flinke upgrade krijgen. Ik heb een aantal minigames samen met mijn zoontje gespeeld, hij is vijf jaar en het besturen van de ATV en de marine bikes gaan hem wel goed af. Ook de races gaan best goed en hij vliegt niet vaak uit de bocht en zit niet vast. Hij vond het vooral leuk om op het eiland rond te crossen op de ATV en af en toe eens op de marine bike te klimmen. Ik snap het wel, want de minigames zijn niet heel uitdagend, maar dat maakt het misschien ook wel weer toegankelijk voor iedereen en af en toe een minigame alleen of samen doen is dan best leuk. Tip: zorg dat je zelf alvast zoveel mogelijk vrij speelt, zodat je samen de leukste gameopties kunt kiezen!

Alena’s oordeel

Go Vacation is ontwikkeld door BANDAI NAMCO Studios Inc. en is natuurlijk niet hun eerste creatie. Ze hebben al vele grote titels op hun naam staan voor allerlei verschillende gamers zoals Tekken, Soul Calibur, games van Naruto en Dragon Ball Z, Pac Man en Ni No Kuni. Ik zou Go Vacation geen grote titel willen noemen, maar dat doen ze zelf denk ik ook niet. De game kan wat mij betreft nog wel even een goede aanpassing van de besturing gebruiken, want die laat vaak wat te wensen over, maar al met al zorgt de game voor best wat vermaak. Het is casual, je hoeft eigenlijk niks van jezelf te verwachten en kunt doen waar je zelf zin in hebt, dus het lijkt ook wel echt op vakantie. Misschien moet de besturing overeenkomen met het huren van een goedkope scooter met piepende remmen en een raar tikkend geluid. Maar serieus, de game is best leuk om te spelen, want je moet dus helemaal niks en mag vrij veel! Persoonlijk vind ik het verkennen dan wel het leukste, een beetje rondrijden en zoeken naar geheime routes en schatten zodat je meer van het eiland kunt genieten. De minigames worden leuker naarmate ze meer spelopties krijgen en mogen dus nog wel een update van de besturing krijgen. Misschien dan geen grote titel van BANDAI NAMCO, maar wel een leuke, zeker samen met de kids.

+ Ontspannend
+ Veel bewegingsvrijheid
+ Veel dingen te ontdekken