B.U.D. moet in Grow Home zijn Star plant de lucht in laten groeien om zo de Star seeds eruit te kunnen halen. Ga mee met deze klungelige robot in een verticaal avontuur.

Grow Home volgt het verhaal van B.U.D. Hij is een niet al te makkelijk te besturen, wankel robotje. B.U.D. is op plant expeditie en heeft een reis door de ruimte afgelegd, op zoek naar een planeet waar leven op mogelijk is en een Star plant groeit. Wanner B.U.D. deze planeet gevonden heeft, daalt hij af naar de planeet en begint zijn langzame reis weer omhoog naar zijn ruimteschip.

Grow Home schreeuwt indie game, maar is een Ubisoft productie van Ubisoft Reflections. De looks van de game bestaan uit veel blauwe en groene kleuren in een pepakura stijl. Hoewel de game een PC game is, wordt aan het begin geadviseerd om met een gamecontroller te spelen. Misschien dat ze de game nog naar de consoles willen brengen, maar persoonlijk vind ik het wat raar om een PC game te spelen met een controller. De echte PC gamer is waarschijnlijk niet eens in het bezit van een controller. Deze PC gamer gelukkig wel, dus heb ik de game gespeeld met een Xbox 360 controller.

B.U.D. zijn sterkste kant is misschien niet op een recht oppervlak lopen, maar hij kan klimmen als de beste. Klimmen doe je door afwisselend de linker en rechter controller trigger in te drukken. Dit is in het begin leuk maar na een tijdje kan het zo zijn dat je handen en vingers wat gaan verkrampen. Gelukkig krijgt B.U.D. later in de game de mogelijkheid om kleine stukken te klimmen met een jet pack of te hanggliden met een blaadje.

Afdalen doe je op niet al te hoge plekken door jezelf te laten vallen, want falldamage is dan niet aanwezig. In de game moet je echter twee kilometer omhoog en vallen is dan geen optie meer. Daarom kun je in de game bloempjes plukken, die je kunt gebruiken als parachute wanneer je per ongeluk valt. Let wel dat de bloempjes niet eeuwig goed blijven, dus let op het aantal bloemblaadjes dat nog aan je bloem zit, anders val je alsnog. Te hoog vallen eindigt, net als verdrinken en vleesetende plantvallen, in een vroege dood.

Maar hoe ga je dan twee kilometer omhoog in de game? Je doel is om eerst de Star plant te bereiken en dit is geen probleem. Je weg naar de plant zelf is eigenlijk je game intro. De plant is op dit moment een klein groen boompje op een rots. Als je omhoog kijkt zal je zien dat de plant blaadjes heeft en wortels met een rode knop. Wanneer je nog verder omhoog kijkt, zal je in de lucht zwevende eilanden zien. Jouw doel is om in de Star plant te klimmen en de wortels van de plant naar de eilanden in de lucht te leiden. Dit doe je door op X te drukken wanneer je bij het puntje van de wortel bent, waarna de wortel zal gaan groeien en jij zijn weg moet leiden in de juiste richting.

De Star plant zal alleen groeien als je de wortels in de zwevende eilanden met een geel/groene onderkant boord. Deze eilanden geven de Star plant energie om te groeien. De wortels hebben een maximaal bereik. Soms zal je via de wortel terug moeten rennen om een nieuwe wortel te laten groeien. Deze zullen, net als blaadjes, verschijnen als vertakkingen aan de wortel die je hebt laten groeien. Al snel zit je hoog in de lucht met de Star plant, die vooral aan Jaap en de Bonenstaak doet denken.

Wat als je nou op 300 meter hoogte zit en per ongeluk helemaal naar beneden valt? Dan spawn je in een Telerouter. Op de verticale map zal je op verschillende hoogtes Telerouters vinden. Deze moet je activeren op onder andere de zwevende eilanden. Wanneer je valt en dood gaat, hoef je dus niet weer 300 meter omhoog te klimmen, maar kun je via de Telerouters kiezen op welke plek je wilt spawnen.

img_GrowHome8

Op de grond, de eilandjes en in grotten zal je ook kristallen vinden. Deze blauwe kristallen kun je verzamelen. Je voortgang zal worden aangegeven in procenten. Naast B.U.D. loopt er ook wat wildlife rond op de planeet, maar echt nuttige interactie kun je niet met de schapen, dodo’s en vlinders hebben. Waarom sommige schapen dan ook vast zitten onder keien is mij niet helemaal duidelijk geworden. Wanneer je ze bevrijdt kijken ze je letterlijk alleen maar schaapachtig aan.

img_GrowHome9

Grow Home is een hele originele game, maar zal niet voor iedereen weggelegd zijn. Grow Home heeft wat schoonheidsfoutjes qua graphics en kan na een tijdje wat eentonig gaan worden. B.U.D. is bewust moeilijk bestuurbaar, omdat de uitdaging anders ontbreekt. Je grootste angst in de game is de angst om naar beneden te vallen. Vijanden zijn er niet. Hoewel naar beneden vallen geen groot punt is, is het soms wel een kleine ergernis. De game begint op de grond en eindigt in de lucht. Zou je alle kristallen laten voor wat ze zijn en in een stuk naar boven gaan, dan ben je ongeveer drie uur bezig. Er is maar een Star plant en er zijn geen andere planeten om daarna te bezoeken voor nieuwe planten. Toch zijn de graphics zelf erg mooi en de uitzichten zullen bij sommige mensen hun hoogtevrees laten triggeren. Grow Home is een game voor mensen met groene vingers, die eigenlijk geen groene vingers hebben.

img_Boxart_GrowHomeHeathers Score:

Gameplay: 6/10
Fun: 7/10