Een korte intro voor Bioshock Infinite zal nooit goed genoeg zijn. Een game die zo uniek is, zo gaaf, daar moet je meer woorden aan besteden. Dus sla de intro maar over, lees even snel de review, ren naar de winkel en koop die game.
Ik zie het helemaal voor me: Ken Levine en andere hoge piefen rond een grote tafel bij Irrational Games. Brainstormend over een nieuwe Bioshock game na Bioshock 2. Opeens zegt één van de knappe koppen: “We zaten de afgelopen Bioshock games diep in de zee, laten we omhoog gaan!”Waarop een ander zegt: “Maar alle games spelen zich al op het land af!”Waarna een andere knappe kop roept, “Nee, we gaan hoger! De lucht in! Rond de 4,5 kilometer hoog! In de wolken!”, “Maar er moeten wel weer veel liften in!”Waarop alle knappe koppen de tafel klappen en enthousiast instemmen.

En zo werd Columbia geboren. Tenminste, dat zou een optie geweest kunnen zijn in een alternatieve tijdlijn. Hoe dan ook, het idee is origineel, geniaal, bijzonder, maar trouw aan de Bioshock reeks op een vernieuwde manier.Na Jack en Subject Delta is het de beurt aan Booker DeWitt als protagonist van de game. Booker is op zoek naar een meisje genaamd Elizabeth om zijn gokschulden af te lossen. Hij mag nadat hij afgevuurd is door een vuurtoren, gedoopt is in rioolwater en opnieuw geboren wordt, het land in de wolken gaan betreden. Een groot verschil met de vorige twee delen is dat er in Columbia zon kan komen. De game is dus vooral in het begin letterlijk heel wat lichter dan Bioshock en Bioshock 2. Columbia bestaat uit zwevende gebouwen, parken, standbeelden en torens in de stijl van een wereldstad als Parijs in 1912. Alles is mooi, prachtig en weelderig. Maar helaas is niks perfect en Columbia valt in die categorie. Neem vooral de eerste dertig minuten goed in je op, geniet even van het uitzicht en de mooie kleuren, blijf even luisteren naar de liedjes van Columbia’s Gayest Quartet en ga bij de raffle wat spelletjes doen, want het duurt niet lang voor je in de chaos gegooid wordt.

In Columbia heerst Zachary Hale Comstock, bij het volk beter bekend als The Prophet. Hij heeft Columbia samen met Rosalind Lutece gecreëerd en hij regeert met racistische en discriminerende idealen. Dankzij Jeremiah Fink, die voor de bewapening van Columbia zorgt, en Rosalind Lutece haar portaal uitvinding waarmee ze naar verschillende dimensies kunnen, is Columbia niet te stoppen. Comstock heeft dankzij de dimensie portalen al snel door dat Booker in Columbia is om zijn dochter weg te nemen en stuurt zijn mankrachten op hem af.

Columbia verbindt zijn zwevende stadsdelen via Sky-Lines. Een soort hangende achtbaanrails die eerst alleen bestemd was voor goederentransport, maar later ook door de mensen van Columbia als openbaar vervoer gebruikt wordt. Booker ontdekt al snel dat hij met zijn illegaal verkregen meleewapen, de Sky-Hook, zich dankzij een magnetisch systeem aan de Sky-Lines kan vasthaken en zich zo door de lucht kan transporteren. De Sky-Hook bestaat uit drie roterende haken die ook handig zijn om het gezicht van je vijand mee te verminken of onthoofden.

Je hebt niet alleen een Sky-Hook als wapen. Je krijgt net als in de vorige Bioshockdelen speciale krachten, genaamd Vigors. Vigors zijn in de vorige delen beter bekend als Plasmids. Je hebt acht verschillende soorten Vigors. Deze drink je op en spuit je dus niet in je arm. Van Possession Vigor, waarmee je vijanden en machines naar je hand kunt zetten, tot Devil’s Kiss, waarmee je vuurvallen kunt neerleggen en vuurbommen kan gooien. Daarnaast heb je ook nog de keuze uit een arsenaal aan wapens. Sniper Rifles, RPG’s, Pistolen, Machine Guns en meer. Booker kan twee wapens tegelijk dragen, dus als je een andere wilt, moet je je oude wapen laten vallen om een nieuw wapen op te pakken. Op je weg kom je in elk geval heel wat wapens tegen en is kiezen soms moeilijk.

Zodra je Elizabeth als een ware prinses uit haar toren bevrijd hebt, gaan jullie samen verder op pad om uit Columbia weg te komen. Elizabeth is een heel handige A.I. die je helpt tijdens gevechten door ammo of healthpacks naar je te gooien. Ook gooit ze goodies als geld naar je als je die over het hoofd ziet, of ze wijst je op bepaalde plekken verstopte goodies aan. Elizabeth heeft in haar tijd in de toren besteed aan het openmaken van sloten en als je genoeg lockpicks hebt, kan ze gesloten deuren voor je open maken. Dat niet alleen, Elizabeth heeft ook de gave om portalen, ook wel ramen of scheuren genoemd in de game, open te maken naar andere dimensies. Zo kan ze objecten naar ‘het nu’ brengen als hulpmiddelen, zoals beschutting, haken, turrets, of ammo en medicijnen. Er kleeft ook een nadeel aan Elizabeth waardoor ze nogal moeilijk weg komt van Columbia. Zijn naam is Songbird. Een enorme gemotoriseerde ‘vogel’ die haar beschermd, maar het tegelijk ook moeilijk maakt voor Booker om met haar te vluchten, aangezien Songbird Booker als vijand ziet.

Naast Songbird zijn er genoeg andere vijanden in de game die je vaker tegenkomt. De meest indrukwekkende zijn de Handyman, Fireman en Motorized Patriot’s. Handyman zijn een soort mensmachines die veel weghebben van gorilla’s. Ze stormen op je af, zetten Sky-Lines onder stroom, zijn enorm groot en maken het je zo moeilijk mogelijk. Motorized Patriot’s zijn ook wel irritant, maar zodra je hun zwakke plek ontdekt, gaan ze redelijk makkelijk neer. Bij Fireman geldt, blijf bewegen en zorg ervoor dat je niet geraakt wordt door zijn vuurbommen. De afwezigheid van Splicer’s komt voor mij als een ware opluchting. Het paniekniveau van de op je af stormende vijanden is behoorlijk wat lager dan in de vorige delen. Zolang je de Boy’s of Silence hun lichtstraal ontwijkt, zul je geen Splicer-achtige vijanden tegenkomen. De vijand genaamd Zealot is ook eentje om op te letten. Ze dragen een kist op hun rug en verdwijnen in een zwerm vogels om op een andere plek (het liefst achter je) weer tevoorschijn te komen. Niet echt moeilijk om te doden maar wel irritant.

De Vending machines met upgrades zijn ook terug in Bioshock Infinite. Ik moet toegeven dat ik een aantal keer op de Vending machines heb geschoten. Gezien het feit dat deze robot mannetjes op de vending kasten hevig met hun armen zwaaien, lijken ze soms op een vijand. Vigor’s kun je in de game in totaal twee keer upgraden via Veni Vidi Vigor Vending machines. Je kunt salts, healthpacks, ammo en soms lockpicks kopen via Dollar Bill vending machines. De Minuteman’s Armory verkoopt upgrades voor wapens. Elk wapen kan vier upgrades krijgen.

Nostrums zijn vervangen door Gears. Je hebt in totaal 51 gears, onderverdeeld in Hat, Shirt, Boots, Pants en Unsorted. De Gears geven je upgrades zoals meer damage aan vijanden, 30% kans dat een melee target possessed wordt, enzovoort. Collectables in de game zijn onder andere 80 Voxophones die je verspreid door de game kan vinden. Dit zijn opgenomen gesprekken die je af kunt luisteren, net als de Audio Diaries in Bioshock en Bioshock 2. Ook kun je Infusions drinken. Er zijn drie verschillende Infusions: één voor je healthbar, één voor je saltsbar (voor Vigor’s) en één voor je shieldbar. Door één van deze Infusions te drinken geef je je bars een upgrade. Sightseer is een achievement die je kunt krijgen door gebruik te maken van de telescopen en kinetoscopen in de game. Deze laten kleine filmpjes in zwart-wit zien.

Mijn conclusie voor Bioshock Infinite is toch wel dat het gewoon een geniale game is. Oké, soms loopt Elizabeth wat in de weg en soms loopt ze niet altijd even goed mee, maar dat vergeef ik haar. En oké, de game duurt eigenlijk veel te kort, maar de geweldige omgevingen van het mooie Columbia en het verschil met het deprimerende Shantytown blijven fascinerend. Hoewel de game enorm verschilt met de vorige twee Bioshock games qua omgevingen en vijanden, merk je gewoon dat het toch een Bioshock game is. En dat is fijn, want de vorige delen waren ook geniaal en origineel. Voor het einde moet je even je hoofd erbij houden, want ingewikkeld is het verhaal zeker. Ik raad je aan vooral niet te knipperen, want dan zou je wel eens heel erg in de war kunnen raken als dat al niet gebeurt zonder te knipperen. De knappe koppen aan de grote tafel bij Irrational Games hebben zeker hun best gedaan. Ze hebben voor God gespeeld en iets nieuws gecreëerd wat elke gamer zou moeten ervaren.

Heather’s Score:

Gameplay: 10/10
Fun: 10/10