Nadat Epic Mickey 2: The Power of Two verscheen voor de consoles moest er natuurlijk ook iets uitgebracht worden op een handheld. Disney besloot een op zichzelf staande game uit te brengen naar de 3DS namelijk Epic Mickey: Power of Illusion.

De game is gebaseerd op het spel Castle of Illusion dat gespeeld werd op de Sega. Voor de mensen die nu denken ‘Wat!!!’ heb ik een nieuwe console gemist? Nee, dit is een retro console uit 1995. Gelukkig hoef je voor deze game zijn voorganger niet gespeeld te hebben.

In Epic Mickey: Power of Illusion wordt je uit Wasteland gehaald en naar het kasteel van illusies gebracht. Het kasteel wordt beheerd door een van Disney’s slechteriken: Heks Mizrabel. Voor de mensen die haar vergeten zijn, dit is niet erg want daar draait de game om. Mizrabel wil namelijk weer op de kaart gezet worden (het is de heks uit sneeuwwitje). Ze bouwt een kasteel van illusies en houdt hier allemaal bekende Disney figuren vast. Aan jou de taak deze figuren te vinden en de illusies te beëindigen.

Er is een veilige basis in de game en dat is het fort. Hier komen al je gevonden Disney figuren samen en vanuit hier kun je elke wereld in. Iedere wereld heeft zijn eigen Disney thema, van Aladin tot Peter-Pan, ze komen allemaal voorbij. Natuurlijk zijn de werelden lekker kleurrijk en met de hand getekend, anders zou het geen Disney spel zijn. Ook zitten er weer typische Disney liedjes in, helaas niet de bekende Sing-a-Longs maar daar draait het ook niet om.

Je speelt de levels van links naar rechts en Mickey is gewapend met een verfkwast. Je hebt 2 soorten verf in het spel. Je heb de echte verf waarmee je dingen tekent en verdunt en eentje waarmee je dingen verwijdert. Op je bovenste scherm zie je Mickey en alle vijanden, deze kun je verslaan door er op te springen of bijvoorbeeld je wervelwind techniek te gebruiken. Maar mocht je ze van een afstandje willen doden, dan kun je ervoor kiezen met je verfkwast te schieten, let hierbij wel op dat je verf hiervan op kan raken. Op het onderste scherm zie je een soort kaart waarop je de illusies kunt zien. Soms staan hier items die je niet op je bovenste scherm ziet en deze kun je dan aanklikken. Dit zijn items die je verder in het spel brengen en moeten getekend worden op het onderste scherm met je verf om ze te laten verschijnen in je bovenste scherm. Dit kunnen vliegende tapijtjes zijn die je van A naar B brengen, maar soms zul je ook de te verzamelen Dinsey figuren vinden en moeten tekenen voordat je met ze kan praten.

In het begin werkt het allemaal best leuk, maar op een gegeven moment wordt de game best pittig. Nu zul je daar als ervaren gamer niet echt een probleem van ondervinden, maar aangezien dit toch een Disney game is zal hij ook veel gespeeld worden door kinderen. Het niveau gaat snel omhoog en dan mis je de tussentijdse checkpoints. Ga je namelijk af, dan zul je het level opnieuw moeten spelen en dus ook alle geverfde items of personages opnieuw moeten tekenen. Maar zodra je dan bij het einde van het level komt en door een deur gaat is de game weer gesaved.

De game voelde lekker vertrouwd aan, ik ben dol op al die Disney figuren en vond het wel een beetje jammer dat ze geen stemmen hadden. Maar goed, het blijven games en geen films. Het vervelende aan Epic Mickey: Power of Illusion was het vast houden van mijn stylus. Je bespeelt de game met de circlepad en de A-B-X-Y knoppen waarbij je dus je handen om de 3DS hebt. Ik klem dan de stylus tussen mijn tanden om die zo snel mogelijk te kunnen pakken als ik iets moet tekenen, maar dit lijdt uiteindelijk tot veel afgeknauwde stylussen en kwijl dat overal zit. Thuis heb ik hier niet zo’n probleem mee, maar in de trein levert het van die gekke blikken op. Nu zijn er mensen heel handig met het vasthouden van de stylus in hun hand terwijl ze gamen, maar dit lukt mij op een of andere manier niet.

Didi’s Score:
Fun: 7,5/10
Levensduur: 7/10