Ik waag mij voor het eerst in de wereld van Halo, en dit doe ik niet alleen! Samen met Halo expert Nifoxeli gaan wij jullie een review brengen door de ogen van een ervaren Halo speler en de leek. En ja, die tweede ben ik – Heather.
Waarom kies ik voor deze benadering? Nou, ten eerste omdat ik er zeker van ben dat wanneer ik als leek in de Halo serie stap met Halo 4 ik geen goede review kan schrijven zonder de benodigde kennis en ervaring te hebben van de game. Ten tweede leek het mij gewoon leuk om de game van twee kanten te belichten en zo een meer representatieve blik te geven! Want dat is een franchise als deze het toch wel waard. Enfin, ik zal beginnen met mijn visie op de game waarna meneer Nifoxeli mij vast toelicht.

Campaign:Heather:Ik geef toe, ik heb ooit in het verleden Halo op de PC gespeeld, maar daar is het bij gebleven. Ik weet wie Master Chief is (maar dat hij John-117 heet wist ik dan weer niet), van zijn verleden en het hele Halo universum weet ik maar weinig tot niets af. Na een korte uitleg van de heer Nifoxeli, die wij voor het gemak bij zijn schuilnaam blijven noemen, ben ik eerlijk gezegd nog steeds niet heel veel wijzer, maar gelukkig biedt Halo 4 een korte flashback in de vorm van een cutscene naar de jaren voor Halo 4. Ik kom te weten dat Master Chief ergens in een ruimteschip zweeft en niet bij bewustzijn is totdat een naakte vrouw en Artificial Intelligenge genaamd Cortana hem wakker maakt. Ze schijnt hem goed te kennen en verschijnt na zijn ontwaken dan ook op zijn helm-vizier-scherm. Hoewel ik even moest wennen aan haar naaktheid blijkt ze enorm handig te zijn als informatiepunt en wegwijzer.

Ik loop door het donkere ruimteschip dat vooralsnog verlaten lijkt. Het ademt een soort Dead Space sfeertje en ik ben dan ook op mijn hoede. Maar Halo is Halo en geen Dead Space, want tot mijn opluchting word ik niet besprongen door enge wezens. Wat wel gebeurt is dat ons schip geënterd wordt en ik al snel aan de bak mag.

We begeven ons plots op de planeet Requiem. Het is een wat sobere planeet vol vijanden. Het verhaal is wat moeilijk te volgen voor mij als leek. Ik heb geen idee wat een UNSC schip is, maar al snel merk ik dat ze aan mijn kant staan en dat ik ze moet helpen. Ik speel de game op easy, maar toch vind ik de hoeveelheid vijanden en de moeilijkheid waarmee sommige dood gaan best pittig. Mijn aim is bagger en dus loop ik vaak rond zonder ammo. Gelukkig staan er op sommige punten rekken met wapens, maar zodra je door de deuren naar de volgende uitdaging gaat kun je niet even terug om nieuwe te halen. Hoewel het iets moeilijker is weet ik mij al snel te vermaken met mijn melee (dichtbij) aanval wanneer ik ammo-loos rond ren. Gelukkig laten vijanden hun geweren vallen wanneer ze dood gaan en kan ik deze dan weer gebruiken. Het aantal wapens is mij niet precies bekend, maar ik ben al behoorlijk wat verschillende soorten tegen gekomen.

Nifoxeli: Het spel begint vier jaar na het einde van Halo 3 en het sluit wel mooi aan. In het begin vecht je tegen de standaard vijanden genaamd ‘The Covenant’. Een groep van verschillende buitenaardse wezens die samenwerken. Ze zien er grotendeels nog hetzelfde uit zoals in de vorige delen. De kleine vijanden genaamd ‘Grunts’ praten op de één of andere manier wel anders. Dit voelt raar aan, maar het is geen ramp. Het verhaal van Halo 4 zit redelijk in elkaar en er komen een aantal dingen in voor die in de boeken zijn gebruikt. Een leuke toevoeging voor de mensen die ze gelezen hebben, maar ik merkte dat het wel een beetje verwarrend kon zijn voor degene die ze niet gelezen hadden. Er zijn echter ook een aantal stukjes in het verhaal die in conflict zijn met dingen uit de boeken. Dat zijn jammer genoeg wel momenten waar ik mij behoorlijk aan erger. Alles in het geheel was het wel een redelijk verhaal en in ieder geval een heel stuk beter dan de laatste game Halo: Reach die vol zat met verhaal conflicten.

Multiplayer:Nifoxeli:De multiplayer optie is behoorlijk veranderd. In Halo: Reach werden armor abilities aan de game toegevoegd, wat ik persoonlijk een grote tegenvaller vond. Dit zijn abilities die je één keer per aantal seconden kan gebruiken. Dit kunnen dingen zijn zoals onzichtbaarheid, vliegen met een jetpack of een schild gebruiken. In Halo 4 zijn deze ook weer terug.Dit keer zijn er ook loadouts aan de game toegevoegd. Spelers moeten potjes spelen om ervaringspunten te krijgen zodat ze levels omhoog gaan. Bij de meeste levels worden er wat extra armor onderdelen vrijgespeeld die je kan gebruiken om je online personage mee aan te passen. Ook krijg je elk level 1 punt die je kan gebruiken om wapens, armor abilities of packages te kopen voor je loadouts. Packages zijn voorwerpen die je personage sterker maken. Je kan onder andere kiezen voor sneller herladen en je schild sneller laten regenereren. Dit is allemaal wel leuk en aardig, maar het zorgt er ook voor dat niet iedereen even sterk is.

Halo is voor mij altijd geweest dat je gewoon je controller kan oppakken en gelijk kunt spelen. Niks geen dingen uitzoeken die het sterkste zijn. En degene met de meeste skill wint vaak de game. Halo 4 lijkt nu meer op een shooter zoals Call of Duty. En dat is niet mijn stijl game.De maps zijn ook niet heel erg leuk. Er is een remake van een goede map die in Halo 3 zat, maar dat is dan ook de enige echte goede. De spawns op de mappen zijn ook op sommige momenten afschuwelijk. Als er een vijandelijk team in jouw basis zit, dan is de kans groot dat je recht buiten je eigen basis word gespawned in een open plek. Dit is niet bepaald prettig als de vijand alle voertuigen en sterke wapens heeft en je geen kans hebt om ergens veilig naartoe te lopen.

In de vorige delen waren de sterke wapens op vaste punten in de mappen. Dit is er nu ook nog maar toch wat veranderd. Spelers kunnen nu een wapen droppen als ze een aantal skills hebben. Deze valt dan vanuit de lucht vlakbij hun. Dit zorgt ervoor dat heel veel personen sterke wapens op de map kunnen hebben en de meeste mensen de normale plekken van wapens negeren.Naar mijn mening is de multiplayer teveel veranderd ten opzichte van de vorige delen en het voelt gewoon niet meer aan als de Halo die ik ken en van houd.

Mening:NifoxeliHalo 4 is jammer genoeg voor mij een teleurstelling, maar ik zal hem toch nog wel spelen. Ik zal hem gewoon niet zien als een Halo spel. Dit is de eerste keer dat ik een spel minder vind om het feit dat ik een te grote fan ben van de franchise. Als Halo 4 hetzelfde was geweest maar niks te maken had met Halo, dan had ik hem waarschijnlijk hartstikke leuk gevonden.De enige echte verbetering in de game die ik helemaal goed vind zijn de graphics. Heather:Ik ben onder de indruk van de omgevingen en graphics. De cutscenes zijn soms zo echt dat het net lijkt of je naar echte mensen kijkt in plaats van computergraphics. Nadat ik door een portal spring beland ik in een jungle omgeving wat ook erg indrukwekkend is. De afwisseling tussen cutscenes, campaigns en gevechten is goed gebalanceerd, hoewel de gevechten soms best uitputtend kunnen zijn. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar co-op. Naar mijn mening is Halo 4 goed te doen als leek, maar des te meer ik van het verhaal hoor of lees, des te meer ik me erin kan inleven en des te leuker het wordt.
Nifoxeli’s score:

Gameplay: 5 /10
Fun: 6 /10