De tweede DLC van seizoen 3 van Anno 1800 is gearriveerd in je thuishaven. Maak je klaar voor veel toeristen in Tourist Season.

Als je 500 engineers hebt krijg je de mogelijkheid om Tourist Season te activeren. Je krijgt dan een aantal opdrachten om kennis te maken met deze nieuwe DLC, zoals we gewend zijn bij nieuwe DLC. Allereerst is het de bedoeling dat je je Public Mooring upgrade naar een Tourist Mooring. Vanaf dat moment kunnen toeristen op je eiland verblijven en vormen ze een nieuwe bevolkingstier. Aan je nieuwe Tourist Mooring koppel je een bushalte waar al je nieuwe toeristen op de bus kunnen stappen naar toeristische plekken. 

Naast de al bestaande toeristische plekken zoals de dierentuin en de pubs kun je nu ook nieuwe hotels, restaurants, cafés en bars plaatsen. Door bij deze plekken een bushalte te plaatsen zullen de toeristen zich goed kunnen verplaatsen. Een cirkel geeft het bereik van de bushalte aan en welke gebouwen vanaf hier bezocht kunnen worden. Via een duidelijke groene lijn kun je zien of de bushaltes met elkaar verbonden zijn. Daar komt bij dat de interessante gebouwen, zoals het paleis of de nieuw te bouwen Iron Tower, een groter bereik hebben dan bijvoorbeeld cafés of restaurants.  Toeristen zijn nu eenmaal bereid om ver te reizen voor een topattractie, dus een goede verbinding is erg belangrijk. 

Wat goed is om te weten, is dat je toeristen een hotel als woning hebben. Per hotel kunnen 500 toeristen verblijven en zij hebben allemaal behoeften net als de andere bewoners. Zo willen ze brood, variëteit en de Tourist Mooring vanuit de basis en die heb je tegen die tijd wel. Wat ze ook willen zijn de nieuwe gebouwen en producten die je met deze tier ontgrendelt. Ze hebben behoefte aan jam (die je in de boomgaard kunt maken), cafés, restaurants en bijvoorbeeld de Iron Tower. Deze laatste is ook een culturele attractie net als de dierentuin en het museum (met een gouden logo). Deze nieuwe toeristische gebouwen hebben geen arbeiders nodig, maar klanten en de toeristen worden dan ook gezien als de klanten van jouw eiland. Toen de eerste toeristen bij mij aan kwamen waren ze gelijk al ontevreden, kennelijk door een negatieve invloed van het nieuws in de krant. Maar dan is er ook nog de tevredenheid. Voor de tevredenheid (happiness) hebben ze veel luxe producten zoals bontjassen en sieraden en veel culturele plekken nodig. Als je hier niet aan kunt voldoen, zullen de behoeften ook een flinke debuff (afname) hebben en kun je daarmee niet je hotel vol krijgen. Bij de andere tiers heeft het geen invloed op elkaar en dus is dit wel een nieuw aspect om rekening mee te houden. Het zet je wel echt aan het werk en maakt het zeker een stuk interessanter. Die toeristen zijn dus nog niet zo makkelijk als ik had gehoopt en hebben echt wel onderhoud nodig. 

Dan nog over de nieuwe gebouwen, die allemaal van het type Multifactory zijn. Dit houdt in dat je voor één gebouw uit verschillende productieprocessen kunt kiezen. Zo is er bijvoorbeeld de chemische fabriek die de mogelijkheid heeft om shampoo, limonade en souvenirs te maken. Ook is er een boomgaard die in The Old World jam kan produceren en in The New World kokosolie, kaneel, Citrus en kamfer. Ook voor het restaurant geldt dat het een soort Multifactory is, alleen kies je dan het gerecht dat je wil serveren. Enerzijds is het mooi dat je voor een gebouw verschillende productieopties hebt. Je kunt kijken van welk product je veel grondstoffen produceert om zo optimaal gebruik te kunnen maken. Helaas kun je per multifactory maar één product per keer kiezen en kun je dus niet over de verschillende producten spreiden. Ik had bijvoorbeeld best Citrus en kaneel willen verbouwen in mijn boomgaard, maar dan moet ik er toch echt twee maken. Daar hebben ze denk ik wel een kans laten liggen, want het kunnen combineren was echt perfect geweest. Het zijn veel factoren om te managen en de manier waarop is zeker vernieuwend. Als je echter nog niet zo’n gestroomlijnde stad hebt is het wel heel erg veel werk (zoals bij mij…).

Een aantal van deze nieuwe producten, maar ook de al bekende grondstoffen en producten heb je nodig voor je nieuwe uitgaansgelegenheden. De gerechten die je daar serveert geven een buff aan de omliggende woningen. Ze geven bijvoorbeeld meer blijdschap en zorgen voor een afname in consumptie van andere producten. Kies dus vooral het gerecht op basis van de omliggende bewoners, aangezien de producten die geconsumeerd worden niet voor elke tier hetzelfde is. Voor de Iron Tower, het nieuwe grote gebouw van deze DLC geldt dat het nog veel meer invloed heeft op de omgeving en een nog veel grotere cirkel van invloed heeft. Om deze te bouwen moet je de bijbehorende verhaalmissies voltooien zodat je de toren in drie fasen kunt opbouwen. Als je al die gebouwen mooi met elkaar laat overlappen kun je voor flinke buffs bij je bewoners zorgen en dat is wel een mooie uitdaging in deze DLC.

De nieuwe decoratieve items die je kunt plaatsen passen weer heel goed bij het thema. Zo kun je prachtige busplaatsen maken met een souvenirwinkel, een kaart van de stad en kersenbomen. Ook is er nieuwe wegbewijzering om de stad nog verder aan te kleden. De restaurants en cafés hebben allemaal dezelfde look en ook de hotels zijn allemaal hetzelfde. Het was wel mooi geweest als hier nog wat variatie in was geweest, maar dan moeten we maar gebruik maken van het nieuwe decoratiemateriaal om ze wat meer te personaliseren.  

Alena’s oordeel

De DLC voegt veel leuke en uitdagende nieuwe elementen toe waar je je flink in kunt verliezen. Ik kan het overigens niet aanraden voor spelers die hun eiland nog niet goed hebben lopen. Een van mijn savegames was wat meer chaotisch en daar waren mijn toeristen behoorlijk ontevreden en dan is er dus ook geen groei van deze bevolkingsgroep. Ook zijn er veel nieuwe gebouwen die je kunt plaatsen en zijn de fabriek en vooral de Iron Tower erg groot waardoor je veel ruimte nodig hebt die je wellicht niet helemaal kwijt kunt op je eiland. Wat ik wel echt jammer vind is dat de multifactory niet zo optimaal in gebruik is als ik had gehoopt. Ook mis ik de variatie in het uiterlijk van de nieuwe gebouwen (zoals bijvoorbeeld bij Docklands wel mooi kon). Maar mocht je al wat verder gevorderd zijn en ben je weer toe aan wat nieuws, dan kan ik deze DLC absoluut aanraden vanwege de goede nieuwe gameplay en de draai die ze aan de nieuwe gebouwen en toeristen hebben gegeven. Tourist Season is de tweede DLC van de Season 3 Pass maar is ook los te verkrijgen voor €8,99 via de Ubisoft Store.

+ Originele nieuwe gameplay
+ Veel nieuwe producten en grondstoffen
+ Goede integratie toeristen en nieuwe gebouwen

– Uitwerking van de gebouwen had beter gekund
– Gebruik van multifactory had beter gekund

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.