Oh mensen, waar te beginnen!! Ik kijk al zo lang uit naar Planet Zoo en ik denk met mij nog vele anderen. Op Gamescom kregen we al een voorproefje, maar nu is Planet Zoo er dan echt! En is er zoveel te doen in die game meisjes en jongens dat ik echt mijn best moet doen om het goed voor jullie samen te vatten en op papier te zetten! (aan het aantal uitroeptekens is misschien al wel te merken hoe enthousiast ik ben….)

Goed, laten we bij het begin beginnen. Planet Zoo is een creatieve en in zekere zin ook strategische dierentuin builder. We kennen (denk ik) allemaal nog wel Zoo Tycoon, nou dat en dan 100 keer uitgebreider en in een Planet Coaster jasje. Het is dus de bedoeling dat je een dierentuin bouwt, dieren koopt, verzorgt en eventueel weer uitzet in het wild, je bezoekers tevreden houdt en ondertussen op de centjes let (in de carrière althans). Er zijn verschillende speelmogelijkheden, namelijk carrière, sandbox, uitdaging en franchise en je kunt zowel online als offline spelen. Laten we beginnen met de carrière modus, waarbij je een soort tutorial doorspeelt zodat je stap voor stap kennis maakt met de meeste en belangrijkste mogelijkheden in de game. Zoals bij de meeste tutorials begint het vrij simpel en wordt het steeds lastiger om delen van de carrière te voltooien met één, twee of drie sterren. Vooral in latere dierentuinen waar je een hoop ellende moet herstellen en moet roeien met de weinig financiële riemen die je hebt. Het maakt het wel uitdagend om te voltooien en ik moet zeggen dat ik meer doorzettingsvermogen heb bij deze dierentuinen dan dat ik bij de pretparken van Planet Coaster had. Mogelijk komt dat door alle verschillende diersoorten waar je, je in kunt verdiepen en waar je het verblijf zo goed mogelijk voor moet maken. In Planet Coaster was het toch vaak bepaalde attracties neerzetten, beetje versieren en dan hopen dat je genoeg mensen binnenhaalt en ze tevreden zijn. Nu zit er wat mij betreft meer variatie in, omdat er veel meer aspecten zijn om je mee bezig te houden.

Als je echt zorgeloos wil bouwen kun je het beste gaan voor de Sandbox modus. Daar heb je onbeperkte financiële middelen en is alles ontgrendeld, waardoor je dus nergens echt naartoe hoeft te werken, behalve het hebben van een prachtige dierentuin. Overigens zijn er twee financiële stromingen in de game, namelijk regulier geld en natuurbehoudkrediet wat je kunt verdienen door dieren in het wild uit te zetten of te verkopen, maar ook door bijvoorbeeld je avatar andere dierentuinen te laten bezoeken (daarvoor moet je eerst een franchise opstarten), door dagelijks in te loggen en door mee te doen aan community uitdagingen (dit doe je ook met een franchise). In deze uitdagingen gaat het bijvoorbeeld om gezamenlijk zoveel mogelijk Siberische tijgers te laten voortplanten. In Sandbox merk je ook hoeveel creatieve vrijheid je hebt, want er is ontzettend veel mogelijk in het bouwen. Spelers van Planet Coaster zullen het constructie element wel herkennen, die formule is namelijk redelijk hetzelfde gebleven. Er zijn verschillende filters waardoor je snel op zoek kunt naar natuurlijk of kunstmatig materiaal of bepaalde thema’s. Filters die je in verblijven voornamelijk nodig zult hebben zijn de filters voor verschillende continenten en biomen, want elke diersoort heeft andere wensen ten aanzien van het verblijf. Hier komen we zo nog even verder op terug. Dan is er nog het aanpassen van het terrein met verschillende tools en kun je natuurlijk ook vijvers creëren.

In de Franchise kun je een handelsmerk voor jezelf beginnen en dieren met andere spelers uitwisselen. Mocht je hier echt fanatiek in zijn, dan ga je natuurlijk voor de mooiste, snelste, sterkste, grootste etc. In de franchise heb je geen onbeperkt budget, dus zul je echt verstandig moeten bouwen. Eerst wat aanklooien in de carrière en Sandbox kan dan wel nuttig zijn voordat je hier aan begint. Zoals ik al eerder aangaf kun je met je franchise als speler ook andere spelers bezoeken en daarmee weer van dat natuurbehoudkrediet verdienen. Dat heb je nodig om nieuwe dierentuinen te beginnen, maar die heb je ook nodig om bijzondere dieren mee aan te schaffen, bijvoorbeeld een grote in zijn soort of eentje die hele sterke genen heeft. Bezoekers willen deze dieren graag zien, dus dat is dan natuurlijk wel wat waard. Tot slot is er dan nog de Uitdaging modus, waar je carrière levels kunt spelen of een lege dierentuin kunt opstarten met een uitdaging die voor je wordt gekozen. Mocht je dit geen leuke uitdaging vinden, dan kun je deze verwijderen en krijg je vanzelf een nieuwe.

Laten we dan nu even naar de hoofdrolspelers in deze game gaan, namelijk de dieren! Planet Zoo heeft veel geteased met dieren op social media en door steeds meer bekend te maken over de diersoorten die in de game beschikbaar zijn en vooral hun gedragingen die ze zoveel mogelijk waarheidsgetrouw hebben gemaakt. Er zijn veel diersoorten om uit te kiezen, van chimpansees tot vogelspinnen, van slangen tot bizons. Allemaal hebben ze dus eigen wensen en zeg maar gerust eisen voor het verblijf en die eisen gaan van het terrein tot sociaal. Alles bij elkaar zorgt voor het welzijn van het dier dus wees zorgvuldig met je aanpassingen en aankopen. Er is gelukkig een zoopedia waar je veel informatie over de diersoort kunt vinden die van nut kan zijn. Je kunt namelijk zien hoe groot het verblijf moet zijn en welke klasse de omheining minimaal moet hebben, hoe groot de sociale groep minimaal en maximaal mag zijn en in welke samenstelling (mannetjes en vrouwtjes). Zodra een dier in het verblijf zit kun je zien waar het dier zich nog niet lekker bij voelt en kun je dit aanpassen. Naast verblijfsdieren die je in een verblijf (duh) plaatst, zijn er vivariumdieren die je in een vivarium (juist) plaatst. Persoonlijk had ik nog nooit van het woord vivarium gehoord en noemde ik het eigenlijk altijd een terrarium, maar wat onderzoek leert mij dat een vivarium een ruimte is waar je dieren in houdt en waar je vaak een ecosysteem goed kunt nabootsen. Daar plaats je dus de kleinere dieren zoals kikkers, slakken, slangen en spinnen en zodra je een diersoort daarin plaatst krijgt het gelijk de juiste invulling en kun je het uiterlijk en de temperatuur en vochtigheid nog verder aanpassen naar de wens van het diertje.

Over al deze dieren is veel te leren en daar willen je bezoekers graag in mee doen. Ze vinden educatie namelijk heel belangrijk tijdens het bezoek, dus zorg dat je voldoende informatie over je dieren bij het verblijf plaatst door bijvoorbeeld een scherm en een box die feitjes over het dier vertelt. Naast educatie over diersoorten is het ook belangrijk dat men leert over het klimaat en bedreigingen en dat doe je door verschillende borden door het park te plaatsen met informatie hierover. Zelf kun je aangeven welke informatie je met de bezoekers deelt, bijvoorbeeld over de stervende bijenpopulatie of het gebruik van traditionele medicijnen. Ergens vind ik dat ook wel mooi aan de game, want het is niet alleen een spel, het leert je ook nog wat over bedreigde diersoorten, wat klimaatverandering teweeg brengt enzovoort. Je kunt hier allemaal over lezen terwijl je aan het spelen bent (al moet je het misschien wel even op pauze zetten). Goed, die bezoekers willen natuurlijk wel educatie onder het genot van een hapje, drankje en een maffe muts. Dus vergeet niet winkels te plaatsen en ze ook af en toe de mogelijkheid te geven om te lozen (zowel het afval als een toiletbezoekje). Ook kun je je bezoekers ritjes in een trein of terreinwagen laten maken, rondom het park of misschien zelfs wel als een soort safari door een verblijf heen?

Er is natuurlijk ook nog personeel nodig om die prullenbakken te legen, winkels te draaien, dieren te verzorgen, verblijven schoon te maken of te repareren en zelfs dierenartsen om zieke dieren beter te kunnen maken. Dit personeel heeft verschillende locaties nodig om te kunnen werken, zoals een werkplaats, verzorgers verblijf en een personeelsruimte. Het beste is om alles zo praktisch mogelijk in te delen, door bijvoorbeeld een verzorgers verblijf dicht bij de dierenverblijven te plaatsen dan kost het verzorgers weinig tijd om voer te halen en te brengen. Anders zouden ze de hele dierentuin door moeten en daardoor duurt het soms te lang voordat je dieren eten krijgen of een schoon verblijf hebben.

Grafisch is de game prachtig, zelfs op de wat lagere instellingen is het goed te draaien op mijn laptop, om nog maar niet te beginnen over de pc waar alles op ultra kon. Op mijn laptop en de lagere stand draait de game goed en is er eigenlijk weinig vertraging. Wel zitten er nog wat bugs in de game waar dieren soms ineens half in een boom staan, door elkaar heen lopen of zwemmen in het gras… Ook kunnen de verzorgers niet altijd overal bij, terwijl ze je wel de mogelijkheid geven om heel vrij te bouwen. De verzorgers moeten bijvoorbeeld het verblijf goed schoon kunnen maken, maar dan moet alles wel goed bereikbaar zijn. Ook het voer moet goed bijgevuld kunnen worden, dus als verzorgers er niet bij kunnen krijgen ze geen eten. Maar goed, daar zijn updates voor toch? Ik vind deze dingen niet storend en ik geniet genoeg van alles wat er gebeurt in de dierentuin. Weersomstandigheden is dan denk ik het meest lastige component, aangezien sneeuw voor een giraf toch niet heel prettig is. Dan moet je dus een goed verblijf voor ze hebben met bijvoorbeeld een verwarmingselement.

Alena’s oordeel:
Ik word zo blij van deze game! Je kunt creatief zijn in Sandbox en blauwdrukken maken zodat je ze opnieuw kunt gebruiken en kunt delen met de wereld (via de Steam workshop), je verzorgt prachtige dieren en leert daarbij ook nog eens over ze. Bovendien kun je ook nog eens leren over het welzijn van de wereld om ons heen. Je kunt gaan voor offline spel en lekker in je eigen wereldje of online en je dierentuin met anderen delen. Je kunt verschillende klimaten spelen op verschillende continenten en je park daarmee een soort thema geven of je gaat gewoon voor alles door elkaar. Ik hoop dat je een beetje een beeld en indruk hebt gekregen van de game en dat je misschien wel net zo enthousiast bent als ik. Planet Zoo koop je via Steam in de basic of de deluxe editie waar je nog eens eens drie extra diersoorten, wat wallpapers en de soundtrack krijgt. Waarschijnlijk zul je daar ook uitbreidingspakketten kunnen kopen zodra deze er zijn. Hier is nog niets over bekend gemaakt, maar dit was natuurlijk bij Planet Coaster ook en je kunt nooit genoeg dieren hebben toch?

+ Creatieve vrijheid
+ Spelmogelijkheden
+ Veel diersoorten