Dit is de eerste keer dat ik een proloog van een game speel. Apart om eens mee te maken. Na iets meer dan een uur een reviewgame uitspelen, maar er zit meer achter Metal Gear Solid V Ground Zeroes!

Iets meer dan een uur?! Ja, als je gewoon van A naar B gaat bestaat dat uur voornamelijk uit twee grote cutscenes. Eén aan het begin en één aan het einde. Daar tussenin ben je daadwerkelijk aan het rondsluipen. Enfin, ik geef toe, ik heb nog niet eerder een MGS game gespeeld. –Foei Heather!-. Mijn idee van MGS was een slang in een vliegtuig meme en een in dozen rondkruipend figuur. Het leek mij dus verstandig om even de elf pagina’s aan achtergrondverhaal te lezen die je in het hoofdmenu kunt vinden. Ik moet zeggen dat het bij pagina elf nog niet helemaal duidelijk voor mij was, maar ik had in elk geval een beter idee. Overigens sluipt Snake onder geen enkele doos rond in Ground Zeroes. Ik ben niet boos, maar wel een beetje teleurgesteld.

Waar Lara Croft steeds jonger wordt, worden mannen als Max Payne en Snake een dagje ouder. De niet zo jonge Snake wordt gedropt op Cuba bij een Amerikaanse legerbasis. Zijn missie? Paz en Chico vinden op deze basis. Het ‘waar’ ga ik je uiteraard niet verklappen maar de ‘hoe’ wel. En de hoe is sluipen, kruipen en vijanden vermijden -wat ik ervan begrepen heb- klassiek MGS-voer dus. Een soort Hitman, maar dan zonder de verkleedpartijen. De hele missie is in het donker en de regen komt met bakken uit te lucht vallen. Wat mij betreft zijn de graphics op de Xbox 360 niet echt mooi. Het donker is soms te donker en de regen maakt alles wat onwerkelijk glimmend. Het is net alsof alles gehuld is in doorzichtig plastic. Ook dumpt Snake, mensen die hij om zijn schouders meedraagt soms wat hardhandig op de grond.

Snake, ook wel Big Boss, maakt gebruik van zijn speciale verrekijker waarmee hij niet alleen vijanden kan taggen, maar ook informatie kan verkrijgen over de dingen die hij er doorheen ziet. Superhandig snufje. Vijanden die getagged zijn kun je zo gemakkelijk volgen. Ook kan hij zijn vijanden van grote afstand ermee afluisteren wat het geheel een beetje aan Far Cry doet denken. Het is toch wel weer raar dat hij daarnaast ook nog cassettebandjes verzameld en afluistert in een Walkman. Ik denk maar zo, het blijft tenslotte wel een oude kerel. Vermijdt de vijand, blijf uit het zicht van camera’s en ga niet in lichtbronnen of zoeklichten lopen. Je zou zeggen, eitje. Misschien is dat het ook wel, maar ik ben er verrassend slecht in. Net als in Hitman ben ik een pro om mijzelf te laten zien en alarmsystemen af te laten gaan. Uiteraard geeft dat niet en oefening baart kunst, maar je maakt het jezelf toch wel wat moeilijker dan gewoon uit het zicht blijven. Dat het dan ook nog van je uiteindelijke score wordt afgetrokken, tja. Volgende keer beter.

Wanneer je Paz en Chico veilig op een heli gezet hebt en zelf ook van de basis af bent krijg je de tweede en laatste cutscene te zien. De cutscene was behoorlijk heftig en het einde maakt je ook niet vrolijker van je geleverde werk. En dat is het dan? Wachten tot de lente van 2015 tot we Metal Gear Solid: The Phantom Pain kunnen spelen? Nee joh! Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om nog vier Side-Ops (extra missies) vrij te spelen. Hoe je dat doet, mag ik niet verklappen. Daarnaast is het leuk om je score te verbeteren, andere tactieken toe te passen en nieuwe wapens en wegen te vinden om bij je doel te komen. De cutscenes prikkelen je nieuwsgierigheid naar hoe het verhaal verder gaat en de mysteries die er om de man Skull Face van “XOF” hangen uit de eerste cutscene, want echt veel kom je er in eerste instantie niet over te weten.

Maar ja, wat voor cijfer moet je een proloog van een game geven? Ik ben persoonlijk in elk geval verkeerd in de game gestapt, namelijk met het idee een complete game te gaan spelen waardoor ik er wat ietwat teleurgesteld uit kwam. Dit was onnodig geweest als ik mij er wat meer in verdiept had, maar soms vind ik het lekker om ongeïnformeerd in een game te stappen zodat ik zo min mogelijk beïnvloed wordt door anderen. Metal Gear Solid V Ground Zeroes is niet de goede game om dit bij te doen. Nu ik meer snap van het idee erachter valt de game mij erg mee maar of ik daadwerkelijk nog twintig keer dezelfde legerbasis in ga om mijn score te verbeteren… Het is niet echt mijn ding. Ik denk dat ik deze proloog maar gewoon in mijn achterhoofd moet houden en weer enthousiast kan gaan worden in de lente van 2015.

Heathers Score:Gameplay: 8/10
Fun: 7/10
Levensduur: 6/10