Master Thief Garrett is back in town! Klaar om te stelen en te sluipen. Kan Thief anno 2014 mijn hart stelen?
In het dagelijks leven heb ik nooit gestolen. Oké, ik heb ooit een extra snoepje in zo’n schepsnoepzakje gedaan, maar die heb ik vervolgens weggegooid. Ben ik wel opgewassen tegen het leven in Thief?


Thief is een first person stealth game of een first person sneaker, een term die de bedenker van de game zelf heeft verzonnen. Je kunt het spel doen op vier verschillende moeilijkheidsgraden. Denk daar goed over na voor je een keuze maakt, want je kunt tussentijds niet meer wisselen. Jammer als je opnieuw zou moeten beginnen, wanneer je tussentijds merkt dat je het toch een niveau hoger of lager wilt proberen.Het spel begint in een kamer met een slapend persoon op bed. Jij zit echter klaar in de sneaky modus. Meteen al kun je allemaal spullen pikken. Heel spannend om spullen te laten verdwijnen, terwijl de kans om gepakt worden behoorlijk aanwezig is. Dit doe je door op vierkantje te drukken, maar dat symbool komt wel vroeg in beeld dus een kleine tip: sluip vaak nog even iets dichterbij, ook al zie je dat vierkantje al in beeld staan.Meesterdief Garrett is een tijdje weggeweest van zijn hometown The City. In The City is de Baron heerser en helaas wordt de bevolking geteisterd door de Pest. De rijken van de stad leven echter voort in goede omstandigheden en Garrett heeft besloten daar een flink slaatje uit te slaan.


Het gaat om zien, maar niet gezien worden. Je schaduw is je beste vriend. In de linkerhoek onder in je scherm is een Light-gem aanwezig. Deze geeft aan of je je in de schaduw begeeft of niet. Met andere woorden, kun je gezien worden door anderen? Dit brengt soms enigszins onrealistische situaties met zich mee. Ik kan door het water sluipen, zolang ik dat maar rustig en in de schaduw doe. Ook al staat de wachter mijn kant op te kijken, ik ben veilig. Het lijkt alsof dit de game makkelijk maakt, maar niets is minder waar. Het is soms best pittig om ongezien ergens langs te sluipen.Mocht je dan een keer gesnapt worden door wachters of andere snodaards, dan is het eigenlijk het beste om weg te rennen en je te verstoppen, zodat je achtervolgers je kwijt raken. Vechten of incasseren kan, maar het wordt je vrij snel duidelijk dat dit niet het doel is van Thief. Je zal dit namelijk vaak met de dood moeten bekopen.


Garrett heeft een Blackjack (een soort knuppel) tot zijn beschikking om zijn vijanden van achter mee te besluipen en bewusteloos te slaan. Ook heeft hij een pijl en boog. Deze kun je gebruiken om je omgeving mee te manipuleren. Je kunt de aandacht ermee afleiden van jezelf, bruggen naar je toe trekken en met waterpijlen kun je vuur doven. Daarnaast heb je ook nog een claw, die je als grijphaak kunt gebruiken. Deze wapens kun je gedurende het spel upgraden. Nadat je een hoofdstuk hebt voltooid, krijg je een overzicht te zien met jouw scores. Heb je alle verborgen items gevonden? Heb je alles en iedereen die je kon beroven ook beroofd? Ben je niet tevreden met je prestaties, dan kun je het hoofdstuk nog eens spelen. Ben je wel tevreden, dan speel je lekker door.


De laatste Thief game stamt uit 2004 dus beeld en geluid zijn behoorlijk opgepoetst. Thief kan zeker een vergelijking met games van nu aan. Ik zie ergens wel een vergelijking met Tomb Raider van vorig jaar. Het sfeertje en het kleurgebruik namen me soms even mee naar vorig jaar maart, toen ik Tomb Raider aan het spelen was. Misschien omdat ze vanuit dezelfde uitgeverij (Square-Enix) komen, al komen ze beiden wel weer van een andere ontwikkelaar af. Geluidstechnisch kon het wel wat beter in mijn ogen. De voice acting vond ik wat tegenvallen, want de stemmen zijn mij wat te overdreven. Ik zie Garrett meer als een schuw, een onopvallend persoon, maar zijn stem klinkt verwaand en glad. Aan de andere kant past dat misschien juist wel weer bij je als je de meesterdief bent. Daarnaast liepen een aantal keer de stemmen niet synchroon met het beeld. Dit herstelt wel als je de game opnieuw opstart, maar dat vind ik niet van deze tijd.Thief is een grafisch mooie game, die zeker hoge ogen kan gaan gooien. De voorgaande delen zijn nooit een financiële klapper geworden, misschien wordt dat met dit deel anders. Het ziet er fenomenaal uit, het geluid kan beter. Maar de gameplay is goed en het verhaal boeiend. Ik ben benieuwd wat deze game gaat doen en hoe men erop reageert. Ik vond deze game in ieder geval de moeite waard.


Diana’s Score
Gameplay: 9/10
Fun: 9/10
Levensduur: 9/10
Graphics: 9/10
Originaliteit: 9/10
Totaal volgens reviewer: 9

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.