We zijn aan boord van het ruimteschip Endeavour. Endeavour heeft een onbekend object in de ruimte gevonden en probeert met vredessignalen contact te krijgen, en dat gebeurt ook.
Helaas voor de bemanning van Endeavour is het contact vijandig. De meeste medewerkers aan boord verliezen die dag hun leven. De computer aan boord van het schip vindt na een jaar opeens een teken van leven in een capsule. Dit teken van leven ben jij. Je naam is onbekend, je kunt niet praten, je bent een vrouw en het schip meet je een speciaal Nanopak aan om te overleven. Gelukkig kun je wel geweren vasthouden en schieten. Met deze positieve instelling ga je de Endeavour doorkruisen op zoek naar de AI die het schip bestuurt om samen te ontkomen aan het nog steeds onbekende object dat een gevaar vormt voor jou en de Endeavour.

De game is een survival horror side-scroller. Nu kan het zo zijn dat de geluiden van de LAN-party om mij heen, waar ik de game reviewde, mij een beetje uit mijn element haalden, maar eng is deze game sowieso absoluut niet. Side-scrolling survival game was wat mij betreft een betere benaming geweest. Je baant je een weg door veertien levels, waarvan de meesten op elkaar lijken. Ze zijn donker en hebben de vormgeving van de binnenkant van een ruimteschip. Iets wat je veel tegen zal komen zijn rood-oranje ladders en deuren. Gelukkig heeft het schip ook liften, maar de ladders hebben de overhand. En die ladders worden na een tijdje irritant, voorspelbaar en saai.

De vijand die het schip geënterd heeft, bestaat van parasiet-achtige beesten tot full-blown aliens, maar wel aliens met een wat lieflijk uiterlijk. Echt eng zijn ze niet. Soms schieten ze vuur, soms schieten ze groen spuug en sommige reageren op licht. Dit is wel leuk gedaan in de game en iets waar je op moet letten. Dus niet altijd met je zaklamp aan door het schip heen rennen, want de alienvormen die op licht reageren, zullen recht in je bakkes exploderen. Hoewel je een Nanopak aan hebt, zal je dit niet overleven. Interessant om te zien is dat het Nanopak bij je bovenbenen aan de achterkant en billen ontbreekt. Of dit een fout in textuur is of dat dit zo hoort is me een beetje vaag gebleven. Je eigen leven kun je linksboven in de gaten houden, maar hoeveel leven je vijand nog over heeft, is maar heel klein te zien op de vijand zelf en alleen als je je cursor erop houdt.

Door het schip heen staan twee verschillende soorten stations verspreid. Op het blauwe station kun je je voortgang opslaan en op het oranje station kan je ammunitie kopen en upgrades (drie per wapen) toepassen. Upgrades en ammunitie koop je met scrap materiaal. Dit materiaal vind je verstopt door het hele schip in kastjes, aliens en boxen. Het ‘basismateriaal’ kun je omzetten naar twee andere soorten materialen. Elke upgrade heeft weer ander materiaal nodig. Je hebt vier wapens die je in de game kunt vinden en vier verschillende soorten ammunitie, zoals vrieskogels, elektrische kogels en vuurkogels. Ook moet je je eigen healthkits maken met materiaal.

Hoewel de met hand beschilderde graphics er wel mooi uitzien, valt de bewegelijkheid van je karakter tegen. De manier waarop ze springt, zich vasthoudt en optrekt aan richels en dergelijke, deden mij erg aan Prince of Persia uit 1989 denken en dat is geen goede zaak. Ook blijft de camera soms wat achter. Niet handig, want ik wil toch erg graag de aliens zien aankomen en de camera graag voor mij uit hebben. Muziek heeft de game niet echt en geluiden zijn ook redelijk afwezig. Het einde is trouwens een tegenvaller. Waar Star Wars begint met een epische tekst, eindigt dit ruimteverhaal in een slap eindverhaaltje. Reden genoeg voor de ontwikkelaars om de game van Steam te halen.

“Opmerking: Currently there is a known issue at the end of the game. The developer is aware of the issue and they are working on a patch as a solution. “

Zal onze Jane Doe het er levend van afbrengen? En zal de Endeavour gered worden? Dark Matter is een game die onvoltooid aanvoelt, ook al heeft het leuke grafische looks. De game had een interessant verhaal kunnen hebben en de game had spannend kunnen worden, maar maakt het helaas niet waar. Jammer, want het idee was leuk en de grafische looks ook. Een dik pluspunt voor het feit dat ons hoofdpersonage vrouw is. Jammer dat ze niet de World’s Next Female Shepard of Croft kan worden.

Heather’s Score:
Gameplay: 6/10
Fun: 6/10