Op 30 augustus bracht Daedalic Entertainment de game Memoria op de markt. Ik, point-and-click fan, mocht deze mysterieuze game reviewen.
Deze game is beschikbaar via Steam voor PC en Mac. En zoals gezegd een point-and-click game. Ik heb in mijn leven al aardig wat van dit soort spellen gespeeld en ik vond ze altijd erg vermakelijk. Voorwerpen verzamelen en onderzoeken, plekken dertig keer opnieuw afspeuren naar nieuwe aanwijzingen of voorwerpen, praten met alles en iedereen om info te verzamelen, het brengt mooie herinneringen terug. Want het lijkt wel of dit genre een beetje in de vergetelheid is geraakt. Dat vind ik persoonlijk jammer, want je kunt er vele uren gameplezier aan hebben en je hersens behoorlijk laten kraken. Daedalic Entertainment is dat denk ik met me eens geweest en laat zien dat we dit genre echt nog niet naar de achtergrond hoeven te schuiven.

Na het opstarten van het spel geen introfilmpje. Je kan meteen starten met spelen. Door een simpele opdracht uit te voeren, leer je de mogelijkheden en het inventoryscherm kennen. Met de rechtermuisknop kun je zaken bekijken. Met de linkermuisknop voer je een handeling uit of pak je voorwerpen op. Echt vechten is niet nodig, je moet de situatie te slim af zijn. Wat ik erg waardeer is dat er een hintkeeper beschikbaar is. Als je vastloopt kun je een hint krijgen die je op weg helpt, maar niet je spelplezier vergalt door te veel prijs te geven. Ik hou daarvan, dat scheelt me weer wat grijze haren.

In dit spel schakel je tussen Geron en prinses Sadja. Geron wil een transformatie spreuk hebben. Een oude man wil hem die spreuk pas geven, als hij een raadsel oplost. Dat raadsel staat boven een poort waar prinses Sadja vijf eeuwen geleden na het lezen van het raadsel, zonder blikken of blozen doorheen liep. Prinses Sadja had ook een missie. Een krachtig wapen vinden, om een oorlog mee te kunnen winnen en zo vrede herstellen. En als heldin herinnerd te worden. Maar ze is toch vergeten. Wat is er gebeurd?

Zoals het een goed point-and-click avontuur betaamt, zit ook Memoria vol met lastige hersenkrakers, foute oneliners en grappige personages. Ik vind zelf de staf die Sadja vergezeld erg grappig door zijn sarcastische opmerkingen. En hij blijkt na wat strubbelingen een gewaardeerde reisgenoot. De meeste personages die je tegenkomt, zullen behulpzaam zijn en je vriendelijk te woord staan. De stemmen vind ik soms wat overdreven. En soms ben je met de ene persoon aan het praten en praat een ander figuur er doorheen. Ik zou dus zeker de ondertiteling aanzetten, dan kun je beter volgen wat er wordt gezegd.

Rondlopen, zoeken en speuren is je voornaamste bezigheid. En dat is niet vervelend in de fraaie omgevingen die Memoria je biedt. Er wordt telkens weer de juiste sfeer neergezet, echt een van de pluspunten van deze game. Het kleurgebruik, de stijl, het klopt allemaal en dat is duidelijk te zien.

Ondanks dat ik het leuk vind om mijn hersens te breken om de oplossing te vinden, vind ik het wel fijn als de problemen en oplossingen enigszins realistisch zijn. In een andere game heb ik ooit eens een batterij moeten maken van uitsluitend natuurlijk materialen. Erg vervelend, want dat is geen parate kennis. Ik ben heel blij dat Memoria gebruik maakt van logische oplossingen. Dat die oplossing niet altijd voor de hand ligt of wat omslachtig is, hoort erbij.

Ik vind Memoria een innemende en vermakelijke game. De personages zijn leuk en het verhaal is goed uitgewerkt. Het achievementsysteem is een originele toevoeging aan een point-and-click en er zitten echt te gekke achievements bij. Dus raap al je creativiteit bij elkaar en leef je uit in Memoria!

Diana’s Score
Fun: 8/10
Levensduur: 8/10