De closed beta’s van Neverwinter waaraan ik voor female-gamers heb deelgenomen zijn voorbij, ondertussen zijn er ook al diverse verschillende open beta’s geweest waarvoor iedereen zich kon inschrijven.

Voordat je kan beginnen met spelen moet je eerst kiezen op welke server je wilt gaan spelen, daarna begin je met kiezen van één van de zeven verschillende rassen: Half-Ork, Mens, Dwerg, Elf, Half-Elf, Halfling en Tiefling. Tijdens de beta had ik geen toegang tot het achtste ras genaamd de Drow. Nadat je je ras, geslacht en uiterlijk hebt gekozen ga je een class kiezen. Je kan kiezen uit de Trickster Rogue, Devoted Cleric, Control Wizard, Great Weapon Fighter en Guardian Fighter. Voor mijn eerste poppetje heb ik gekozen voor een Tiefling Great Weapon Fighter.Classes:Guardian Fighter:

Great Weapon Fighter:

Devoted Cleric:

Trickster Rogue:

Control Wizard:

Nadat je klaar bent met je poppetje te maken zoals jij dat zelf graag wilt (je krijgt heel veel verschillende opties), begin je met een soort tutorial. Jij bent een overlevende van een schipbreuk en bevindt je op een eiland. Daar word je aangesproken door iemand die je vertelt te gaan kijken in kratten voor wapens en armor. Wat heel fijn is aan Neverwinter, is dat het heel duidelijk wordt aangegeven waar je heen moet gaan voor je missie. Hierdoor vind je al heel snel de items die je moet vinden voor je missie waarna je verder kan gaan. Er wordt uitgelegd dat je gebruik kan maken van kampvuurtjes om je health weer te laten opvullen en hoe je items selecteert en gebruikt.

Het echte avontuur kan beginnen zodra je klaar bent met je tutorial en je in de grote stad bent. Het eerste wat echt opvalt aan de game en dit merk je ook al in de tutorial, is de grimmige duistere sfeer van de game. Buiten de grote steden ziet alles er vervallen en vernield uit. Binnen in de stad heerst een middeleeuwse sfeer en ziet alles er ook een beetje vrolijker uit. In de stad kan je tal van verschillende dingen doen, je kan verder gaan met je verhaallijn of verschillende andere missies tussendoor doen. Ook kan je met andere spelers je spullen ruilen of een party oprichten en samen gezellig verder gaan. Waar ik erg van onder de indruk was, is de mogelijkheid om zelf een missie aan te maken die andere spelers vervolgens kunnen gaan spelen. Dit heb ik een aantal keer zelf gedaan en was steeds erg onder de indruk van de verhalen die sommige spelers verzinnen in zo’n missie. Persoonlijk ben ik zelf niet met mijn persoonlijke verhaal verder gegaan, omdat ik de speler content veel interessanter vond.

Voor een game van deze tijd vond ik de graphics erg aan de lage kant. Het gedeelte waarin je het poppetje kan maken zag er nog redelijk uit, maar zodra je in de game rond rent is het wat aan de lage kant. Dit kan ook komen omdat de game zich nog in een beta moment zit. Ook zaten er hier en daar nog een aantal bugs in, wat vrij normaal is in een beta. Ik ben benieuwd hoe de game er uit komt te zien zodra hij echt uit is.