Kawashima is natuurlijk dé naam die je associeert met brein trainende games. Toch hoeft dat helemaal niet altijd het geval te zijn, bewijst Smart As. Het lijkt op het eerste gezicht een game zonder een bekend gezicht, maar zodra de voice-over klinkt, hoor je een hele leuke acteur praten.
Die leuke acteur is niet Channing Tatum of Ryan Gosling, want je moet ‘leuk’ meer opvatten als: grappig. Het is namelijk de Britse komiek John Cleese die de stem inspreekt van de bijdehante ‘computer’ in dit spelletje. Het belooft niet ‘de volgende saaie braintrainer’ te zijn en ik vraag me af of de ontwikkelaar er goed aan heeft gedaan om die belofte te maken. Smart As is op het eerste gezicht niet saai, maar wel erg kort. Je hoeft per dag maximaal vijf minuten even wat opdrachtjes te doen en je moet weer afwachten tot de volgende dag is begonnen.

Je kunt in de tussentijd wel spelletjes doen die je zelf hebt vrijgespeeld, maar zeker in het begin zul je daar snel mee klaar zijn. Wat wel leuk is, is dat je je scores kunt delen op Facebook en Twitter, zodat je in de gaten kunt houden wat je vrienden voor percentages halen. In Smart As wordt namelijk niet je ‘hersenleeftijd’ berekend, maar een percentage. Steeds wordt je hersenpan verdeeld in vier delen: Taal, Logica, Rekenen en Observatie en de game probeert zoveel mogelijk gebruik te maken van de mogelijkheden van de PlayStation Vita.Zo is het bij een van de observatiespelletjes de bedoeling om je touchscreen aan de voorkant of aan de achterkant aan te raken, afhankelijk van wat er op de bordjes staat die in beeld verschijnen. Soms is dat best moeilijk, want het werkt ook met kleuren en je merkt dat je na drie groene bordjes met ‘front’ heel veel moeite hebt om niet weer de voorkant aan te tikken als er een op een nieuw groen bordje ‘rear’ staat. Verder zijn de spelletjes voor rekenen en taal dat je letters van woorden moet invullen of cijfers moet invullen in rekensommen, vrij standaard en helemáál niet anders dan in andere braintrainers. Beetje loze belofte dus.

Ik heb na zo’n korte sessie niet het gevoel dat mijn brein getraind is. Ik merkte toen ik Kawashima’s Braintrainer speelde op de Nintendo DS dat ik na een paar dagen echt sneller kon rekenen, waar ik echt heel slecht in ben, terwijl dat in Smart As niet te merken valt omdat de game simpelweg te kort is. Voordat je hersenen wakker zijn geworden, zie je alweer een percentage in beeld. Jammer dat de sessies zo kort zijn, maar dat is niet het enige nadeel aan dit spelletje. Ook het aantal mini-games laat nogal te wensen over. Met twintig stuks ben je er wel. Ironisch genoeg maakt dat Smart As dus juist wel een saaie braintrainer. Steeds hetzelfde trucje te moeten uithalen is immers behoorlijk slaapverwekkend. Dat is erg jammer, want op zich is de opzet van de game leuk. Juist een game waarin je op de Vita weer goed bezig gaat met wat de handheld allemaal kan, lijkt me een goede stap voor Sony’s handheld. Bovendien heb ik gemerkt dat mijn cijfertjes en lettertjes, die op de touchscreen geschreven moeten worden, heel goed doorkomen. Ik heb eigenlijk nooit gehad dat de game van mijn 7 een 1 maakte of van mijn W een V.

Bovendien is de stem van John Cleese ook fantastisch. Hij klinkt als een gentleman maar maakt ook grappige opmerkingen, een beetje zoals Claptrap uit Borderlands 2 ook doet. Ook voor de statistiekfreak is Smart As geschikt, want via Smart As-world zie je wat je mede-landgenoten of zelfs mede-continentgenoten ervan bakken. Wat je er ook kunt zien, is wat die mensen hebben geantwoord op de super random vragen die elke dag voor je training worden gesteld. Bijvoorbeeld: hoe lees jij je nieuws? Krant of Internet. Het doet denken aan dat enquêtekanaal van de Wii, waarin je bijvoorbeeld moet zeggen of je je saus op of naast je avondeten doet. Ik vind het persoonlijk nogal nutteloos en niet boeiend, maar aan de andere kant is het wel grappig om weer eens bij zulke dingen stil te staan en er even over na te denken waarom je een bepaalde keuze maakt.Een braintrainer-game die niets lijkt te doen met mijn hersenen, weinig spelletjes heeft en veel te kort is, is niet bepaald effectief. Het enige leuke is John Cleese en het gebruik van de mogelijkheden van Vita, maar dat is natuurlijk niet genoeg om een game boeiend te houden. Het is jammer dat Smart As zo weinig inhoud heeft, want er is duidelijk veel aandacht besteed aan het statistieken-gedeelte. Het is natuurlijk wel zo handig om statistieken te maken van stof die daadwerkelijk de moeite waard is, in plaats van die enkele opdrachtjes die er te doen zijn. Ik denk daarom ook dat Smart As geen game is waarmee ik over een half jaar nog steeds in de weer ben. Mijn score:Gameplay: 5/10Fun: 6 /10Levensduur: 2 /10 Graphics: 6 /10Originaliteit: 7 /10Totaal volgens reviewer: 5,2