We hebben weer een Pink Prize-winnaar in de pocket, want Dance Central 3 is een dansgame die tot het uiterste gaat. Het is een van de weinig Xbox-games die weet wat omgaan met een Kinect-camera is en bovendien worden hier tenminste al je ledematen geregistreerd in plaats van alleen je arm (remote) of alleen de voeten (dansmat). Maar, wat is er dan allemaal zo goed aan Dance Central 3? Lees het in de review…

Dit is een enigszins persoonlijke recensie, want toen ik op de basisschool zat, was ik helemaal gek van de Spice Girls (niet gek op de oh-wat-doen-we-toch-gek-manier, maar meer als in zo-zenuwachtig-zijn-voor-het-optreden-dat-je-moet-kotsen en duitse-bladen-kopen-waar-je-niks-van-begrijpt-omdat-er-1-pagina-met-Mel-C-instaat-manier). Elke maand verveelden mijn vriendinnetjes en ik onze klasgenootjes weer met een nieuw ingestudeerd dansje en die choreografieën legden we elkaar uit door woorden te gebruiken zoals ‘schepjes’, waarbij je dan met beide armen afgewisseld een schepbeweging maakte.Hoe dan ook, die herinneringen komen bij me naar boven bij het spelen van Dance Central 3. Niet omdat er een nummer van mijn favoriete meidengroep inzit, want dat is tot mijn grote spijt niet het geval, maar omdat ook in deze game gebruik wordt gemaakt van woorden om bewegingen uit te leggen. Dat is vrij uniek voor een dansgame en mijn ervaring is dat dat een heel fijn geheugensteuntje is. Zo hoef je maar het woord ‘Strijder’ te lezen om terug te denken aan de eerste Dance Central-moves uit Can’t Get You Out of My Head van Kylie Minoque. Je weet meteen weer welke beweging het precies is en je danst de sterren van de hemel.
Ook als je eerdere games uit de serie niet hebt gespeeld, dan kun je bewegingen makkelijk aanleren. Er staat namelijk ook een tekeningetje onder hoe het moet en die zijn meestal erg duidelijk. Alleen bij het laatste en moeilijkste nummer, O.M.G. van Usher en Will.I.A.M was het in de ‘Makkelijk’-modus nodig om even een lesje te nemen van hoe een bepaald pasje precies moest, want zelfs toen de danser het voordeed begreep ik niet hoe ik hier in godsnaam die ‘Perfect’-score mee zou binnenslepen.Gelukkig is de stap-voor-stap-modus heel duidelijk, dus als je zelfs daarin een danspasje niet snapt… Hoe dan ook, ook het verhaal in deze game deed mij aan de jaren ’90 denken. Je komt als danser binnen bij Dance Central Intelligence, een soort CIA voor dansers, en je moet in een tijdmachine naar de jaren ’70, ’80, ’90 en de eerste tien jaar van 2000 reizen om de pasjes uit die tijdsperiodes te leren. Erg grappig, want er is iets nieuws toegevoegd waardoor je af en toe rode bewegingen voorbij ziet komen. Die zijn eerst vaag, maar worden dan door de danser gedanst. Snel meedoen, want als je die rode bewegingen goed doet, dan heb je de ‘rage’ van die tijd begrepen.
Dat is voor de jaren ’90 bijvoorbeeld de Macarena, een dansje waar je niet omheen kunt als je eerder dan 1990 bent geboren. Erg grappig. Je danst van elk decennium vier nummers en als je alle rode moves goed hebt gedaan, dan zet je die op een rijtje. Vervolgens komt er een nummer waarin die move voorkomt en dan kun je doorreizen naar het volgende decennium. Als je je hele tijdreis achter de rug hebt, dan volgt de eindbaas. Het is de nare Dr Tan die ook in Dance Central 2 zat en je moet het opnemen tegen hem en zijn dansers die onder invloed van een soort helm helemaal in zijn macht zijn.Je danst op nummers als Da Butt (inclusief gekke bilbewegingen) en natuurlijk het op de E3 zo legendarisch opgetreden door Usher, Scream. De danspassen sluiten naadloos op elkaar aan en het zijn allemaal grappige moves om uit te voeren. Ook zijn er nieuwe modi aan de game toegevoegd zoals die rode kaartjes, maar ook de partymodus waarin je een mix van uitdagingen krijgt. Aan de ene kant bijvoorbeeld zelf een choreografie bedenken en die door een vriend of vriendin laten nadansen, maar ook tegen elkaar dansen behoort tot de feestcategorie.
Of je nu de feestmodus speelt of niet, Dance Central 3 is een feestje op zich. De muziekmix is een fijne combi van hiphop, pop en dance en de choreo’s zijn veelzijdig en stuk voor stuk leuk. De verschillende moeilijkheidsniveaus zijn duidelijk te herkennen en het is wederom mogelijk om de nummers uit het vorige Dance Central-deel (en zelfs die daarvoor) toe te voegen. Het kost je helaas wel een stuk of vierhonderd Microsoft Points, maar daarvoor heb je wel alles netjes bij elkaar staan. Downloads uit eerdere delen staan wel automatisch al in Dance Central 3.Mocht je door mijn enthousiaste woorden nog niet zijn overtuigd, dan kan misschien mijn vriendje dat doen. Niet dat hij zelf de dagen heeft afgeteld tot deze danstopper in de winkels lag, maar zodra ik hem vraag om mee te doen, sputtert hij niet zoveel tegen. Sterker nog, eerst klaagt hij dat hij maar een liedje wil doen, maar vervolgens ziet hij de tracklist en ben je een uur en heel wat zweet verder door een waar dansgevecht wat zich dan heeft ontpopt. Kortom, of je Dance Central 3 nu solo of met zijn tweeën speelt, de franchise staat inmiddels garantie voor plezier en amusement en dat geldt dubbel en dwars voor dit derde deel.Mijn score:Gameplay: 9 /10Fun: 9 /10Levensduur: 9 /10Graphics: 8 /10Originaliteit: 9 /10Totaal volgens reviewer: 8,8