Na acht jaar ligt het vervolg van Mafia dan eindelijk in de winkelschappen. In Mafia II ga je op pad met Vito Scaletta, die in het criminele circuit belandt. Aan jou de taak om jezelf te bewijzen bij één van de invloedrijkste maffiafamilies van Empire Bay.

Verhaal

In Mafia II kruip je in de huid van Vito Scaletta, een jonge crimineel. De game speelt zich af rond de jaren ’40 en ’50 in Empire Bay, een fictief stadje die veel weg heeft van New York. Vito heeft meegevochten in de Tweede Wereldoorlog, maar werd eerder naar huis gezonden omdat hij gewond was geraakt. Eenmaal thuis aangekomen blijkt zijn familie diep in de schulden te zitten, en om snel aan geld te komen betreedt hij het verkeerde pad. Samen met zijn beste vriend Joe voegt hij zich bij een criminele maffiabende, waar Vito zich probeert op te werken tot ‘Made Man’.

Gameplay

Empire Bay is een open wereld waarin alles heel lineair is. Je kunt de stad verkennen, maar veel is er eigenlijk niet te doen. Je kunt wat kledingwinkels bezoeken, eten en wapens kopen, of naar de garage gaan om je auto te customizen. De stad wordt als decor gebruikt, en uiteindelijk bepaalt het verhaal waar je heen gaat en wat daar te doen is. Toch blijft het leuk om met je auto rond te rijden in de levendige stad en de authentieke sfeer te proeven.Hoewel Mafia II net een film lijkt, zul je toch zelf in actie moeten komen. Zo zul je bij het begin van elke missie zelf de telefoon moeten opnemen of naar een bepaalde plek moeten rijden om informatie over de volgende opdracht te krijgen. In de eerste helft van de game moet de actie nog wat op gang komen, en zul je vooral bezig zijn met de routineklusjes.

De actie in de missies bestaat niet alleen uit schieten. Tussendoor heb je het ook druk met de nodige vuistgevechten en autoachtervolgingen. Erg veel uitdaging bieden ze niet, maar ze zorgen wel voor de juiste hoeveelheid variatie, waardoor de verveling niet toeslaat. Helaas zijn er geen zijmissies (side-quests), waardoor je gebonden bent aan het verhaal.Het is niet de bedoeling dat je als een halvegare gaat rondrijden in je auto, er zijn wel verkeersregels waar je je aan moet houden. Voor je het weet krijg je de politie achter je aan en daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Er zijn meerdere manieren om de politie van je af te schudden. Zo kun je de agenten omkopen, ze overhoop schieten, vluchten, of je eigen outfit en auto veranderen. Dat laatste zul je nog wel eens moeten doen als je een groter vergrijp hebt gepleegd. Er wordt namelijk meteen een daderprofiel verspreid onder de agenten, en dan ben je echt nergens meer veilig.

Graphics & Sound

Het spel is opgedeeld in vijftien hoofdstukken en elk chapter is voorzien van een aantal cutscenes, die ook echt iets aan de game toevoegen. Deze filmische onderbrekingen zijn een lust voor het oog en je zult ze daarom ook niet zo snel willen skippen. Door de cutscenes word je als het ware in het verhaal gezogen en krijg je echt een band met de personages. De sfeer in de game is adembenemend. Je kunt aan alles merken dat je je in de jaren ’40 en ’50 begeeft. Een van de leukste dingen om te doen vond ik dan ook het rondrijden in je auto en genieten van de dingen om je heen. De ene na de andere klassieker komt voorbij op de radio (ook wordt er de nodige reclame gemaakt voor bijvoorbeeld de eerste telefoon met voicemail), de kleding van de mensen -die toentertijd in de mode was-, de billboards die reclame maken voor de nieuwste producten en natuurlijk de wagens die je op straat ziet. Het past allemaal perfect bij elkaar.

De muziek en alle andere geluiden uit de drukke stad zijn fenomenaal en dragen mooi bij aan de sfeer. De mensen die met elkaar praten op straat, de manier waarop oude wapens klinken, de muziek uit de autoradio, echt aan alles is gedacht. Daarbij is de voice-acting uitstekend gedaan (de maffiosi praten met het herkenbare Italiaans-Amerikaanse accent) en loopt ook de lipsynchronisatie gelijk.

Mafia II is een game die het vooral moet hebben van zijn verhaal, want qua actie brengt het weinig vernieuwends. Na alle missies te hebben voltooid is er helaas geen reden meer om terug te keren naar Empire Bay, omdat er simpelweg niets meer te ontdekken is (wel kun je natuurlijk alle Playboy magazines gaan verzamelen). Ook vond ik het abrupte einde nogal raar (en onverwacht), waardoor de game wat onaf aan voelde. Ook het gemis aan checkpoints en de beginmissies (die wat saai waren) brachten wat frustratie met zich mee.Gelukkig zijn er ook genoeg pluspunten die deze kritiekpuntjes compenseren. Het is echt te merken dat er veel aandacht is besteed aan het verhaal en de sfeer, en dat is voor mij veel belangrijker dan de actie zelf. Daarbij zijn er vele plotwendingen, interessante dialogen en realistische politieachtervolgingen die het een plezier maken om te spelen. Er valt dus genoeg te genieten en soms leek het net of ik me in een film bevond. ScoreGameplay: 8/10Fun: 8/10Levensduur: 6/10Graphics : 7/10Geluid: 9/10Originaliteit: 7/10Cijfer: 8.0