Global Agenda! Een MMOFPS. Uh, nee, een MMORPGFPS. Maar dan in 3rd person. Euhm..WoW with Guns maar dan anders? Tja…Moeilijk uit te leggen wat voor game Global Agenda nu eigenlijk is. Voordat ik het installeerde vroeg ik een beetje rond aan wat vrienden of ze het kenden, en het meeste afwijkende antwoord was toch wel “Dat is toch die gehypte Tower Defense game?”. Bijna iedereen heeft ervan gehoord, bijna niemand speelt het of weet überhaupt wat het is. Dus zal ik hier een poging doen om het allemaal eens haarfijn uit te leggen.Het is, in het kort, een MMO waarbij je een (of meerdere) characters hebt die een bepaalde rol vervullen; medic/dps, tank/dps, dps/drones, dps/sniper. Je ziet je character schuin van achter (3rd person dus), maar als je inzoomt wordt het 1st person.Oh, en je betaalt NIET voor de online play. Het is dus kopen en spelen, klaar.Gameplay
Je begint met een tutorial waarin je ontsnapt, en je meteen leert hoe te lopen, schieten, springen, en je hoverpack gebruiken. Na de tutorial ben je level 5 en aangekomen in The Dome.De gameplay is, als je een beetje ervaring hebt met games als WoW en FPS games, makkelijk onder de knie te krijgen. De standaard WASD besturing met de muis voor freelook en schieten zal iedereen bekend voorkomen. Geen moeilijke leer-curve voor spells en dat soort dingen, gewoon meteen actie! Ik moet zeggen, na zeer intensief andere MMORPG’s te hebben gespeeld, zoals WoW, Aion en Warhammer Online, was deze game zeker wennen. Je loopt rond in een wereld zoals bij traditionele RPG games, alleen heb je een gun tot je beschikking. En geen mana of ammo, maar energie. Deze wordt gebruikt voor schieten, maar ook voor het gebruik van je jetpack en bepaalde skills die je tijdens het levelen leert.Maar leuk is het zeker! Het verhaal is leuk gedaan, en introduceert je met alle facetten van de game; van solo-questen tot een soort van instances.Enige nadeel is, nadat je in de woestijn (die buiten The Dome -een grote stad onder een koepel- ligt) alle quests hebt gedaan, ben je ongeveer level 20, en hard op zoek naar de andere gebieden om verder te questen. Die er niet zijn. Wat? Nope. Zijn er niet. That’s it. Je hebt je verhaallijn voltooid, dus de rest van je leveling zal je vanuit The Dome doen. En dan alleen via PvE (soort instances, meer daarover straks), PvP en AvA (Alliance versus Alliance).Hierdoor werd ik wel enigszins teleurgesteld, maar goed. De focus van de game ligt vooral op de snelle gameplay, en niet zozeer op het verhaal.

Photobucket

Even inloggen en voor een half uurtje knallen is dan ook prima te doen! Vooral aangezien een ‘instance’ zo gedaan is;Je meldt je aan in de queue voor bijvoorbeeld een medium(lvl 5-19) of expert(lvl 20-29) instance.Binnen (meestal) 2 minuten krijg je een popup met een overzicht van de 3 anderen die zijn geselecteerd, en kun je accepteren (of niet natuurlijk).Zo gauw iedereen gespawned is, heb je 30 seconden om je wapen of armor te veranderen, en daarna gaat de timer lopen. Timer? Yup, je hebt in de meeste instances 15 minuten om bij het einde te komen en de Boss te doden. Ga je tussendoor dood, dan spawn je of aan het begin of bij het 1e (en enige) checkpoint ergens in het midden van de instance. Snel verder rennen/vliegen om verder te vechten, want de timer loopt door! Lukt het je niet de Boss te doden voordat de timer is afgelopen, dan eindigt de instance en heb je geen kans op loot. Je krijgt wel een sloot XP en credits, en soms ook Tokens (later meer hierover!). Lukt het je wel, dan krijg je meer van bovenstaande, en kans op een item, wat eigenlijk altijd een wapen of armor is.Door de tijdslimiet zullen instances nooit langdurig vast staan door mensen die afk gaan, ff moeten plassen, “brb, walking the dog”, etc. Erg prettig!De moeilijkheidsgraad springt wel omhoog als je van medium instances naar expert instances gaat. Ik heb nog niet meegemaakt dat de eindbaas dood kregen binnen de tijdslimiet op expert, terwijl je op medium vaak 5 minuten over hebt.Verder is er nog PvP, wat hetzelfde gaat als een groep verzamelen voor PvE. Je stapt in de queue, en minuutjes later begint het. Er zijn verschillende PvP-arena’s met verschillende scenario’s.Zoals een soort capture the flag, FFA, Conquest, etc.etc.Ook erg leuk, maar je moet de verschillende characters wel een beetje door hebben om te kunnen overleven.AvA heb ik nog niet kunnen proberen, omdat je hiervoor in een Alliance moet zitten. Maar het is te vergelijken met PvP, alleen meer mensen tegen meer mensen 🙂 En je vecht om een “Hex”; Elke alliance kan 1 of meerdere hexes bezitten, gebieden op een landkaart. Op zo’n gebied kan een alliance bijvoorbeeld een fabriek neerzetten om inkomen te genereren.

Photobucket

Classes
Er zijn 4 classes in Global Agenda, elk met een primaire en secundaire rol;- MedicDuidelijk lijkt me, deze kan anderen en zichzelf healen door middel van health-grenades en een soort health-gun. Verder kan hij de tegenstanders vergiftigen met zijn mes. De andere rol is DPS, al zul je die niet veel tegenkomen. Eigenlijk zal elke medic zijn mes gebruiken als hij niet aan het healen is.- RoboticsDit is een DPS class, die 2 kanten op kan; DPS door hun wapen, of DPS door robots/turrets die ze kunnen bouwen.- AssaultDit zijn de tanks, die rondkruipen met een enorme mini-gun of een rocketlauncher. Ze kunnen ook voor DPS gaan.- ReconDPS/sniper class. Bij DPS wordt vooral de SMG (machinegeweer) gebruikt, bij Sniper de sniper-gun.SMG is makkelijker, maar als je sniper leert beheersen, is dit vele malen leuker :)Zelf heb ik alle classes geprobeerd, minimaal tot lvl 10. Maar de Recon class heb ik tot lvl 21 gekregen, want die beviel me toch het meest. Toegegeven, wel ff wennen om met een sniper-gun in een instance rond te lopen, maar de damage die je doet is verslavend 😀

Photobucket

Geld!
Er zijn 2 verschillende soorten ‘geld’ in Global Agenda;Credits en Tokens. Allebei worden ze gedeelt op account-niveau;Dit betekent dat als je met het ene character 10.000 credits hebt, je die ook hebt met je andere character.Credits worden gebruikt voor standaard uitgaves; aanpassingen aan armor, andere look voor je character, kleurtjes voor je armor en wapen, etc.etc.Tokens zijn speciaal voor echt betere armor en wapens;Zo kost bijvoorbeeld het goedkoopste blauwe wapen (wit is normaal, groen is beter, blauw is veel beter, paars is best) 7500 Tokens. Met al mijn 4 characters zit ik in totaal op 1300 a 1400 tokens.. Kan even duren dus :)De paarse wapens en armors kosten 30.000 tot 75.000 Tokens. Flink sparen!Stats, Skills
Het mooie aan Global Agenda is dat je als level 20 evenveel kans hebt een level 50 (de max) te verslaan als andersom.Je hebt namelijk allebei evenveel health en power!Je health gaat niet omhoog als je leveled, en je stats ook niet. Je hebt gewoon 2000 HP, en elke zoveel levels krijg je een skillpoint. Hiermee kun je bijvoorbeeld wel 10% extra HP krijgen, maar dan heb je het ook wel gehad. Hetzelfde geldt voor je wapens;Als het begin-wapen bijvoorbeeld 100 damage doet, is het niet zo dat de paarse tegenhanger enorm veel meer doet. Dit zal eerder in de buurt van 150 liggen. Met wat armor-mods kan je er nog 12% opgooien, en dat is het wel.Armor eigenlijk hetzelfde; Elke armor-piece heeft één standaard stat; +10% health. Groene armor heeft dan bijvoorbeeld het volgende als extra; +0,5% health , +0,5% melee protection, +0,5% ranged protection, etc.Bij blauwe armor is het 1%, en paarse armor 1,5% / 2%. Dus ookal ben je helemaal ‘epic’ (alles paars), je hebt dan misschien een keer 188% health en 20% protection van het een of ander.Je zult dus niet zoals in WoW mensen zien pimpen met hun armor/wapens, aangezien het niets zegt over hoe goed ze zijn. In Global Agenda komt het echt aan op FPS-skills.Via de skilltrees kun je je wel specialiseren in bijvoorbeeld sniper-guns, waardoor je sneller schiet en iets meer damage doet. Maar dit betekent dat je upgrades aan je health en armor voorbij moet laten gaan, waardoor je erg snel dood bent zo gauw men doorheeft waar je zit.Goed gebalanceerd dus allemaal.Graphics en Sounds
Grafisch is er niet veel op aan te merken. Natuurlijk is het niet allemaal het neusje van de zalm, het blijft een online-game waarbij er realtime een hoop andere mensen gerendered moeten worden. Toch ziet de omgeving er goed uit, ookal is deze beperkt tot The Dome en de woestijn erbuiten.Wat me wel beviel is de mogelijkheid om ander armor te kopen wat puur een uiterlijk vertoon is. Het heeft geen betere stats, het ziet er gewoon cool uit. Met Dyes (verf) die je kunt kopen, kun je je armor en wapens nog verder aanpassen.Zo zie je verdacht veel roze met witte characters rondlopen..Geluid is niet echt bijzonder. Je kunt de muziek uitzetten, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik die nog niet eens gehoord hebt. Af en toe een spannende tune aan het begin van een instance, maar dat was het dan wel.


Conclusie
Een vernieuwende game! Lekker knallen zoals in een FPS, met de extra ‘touch’ van levelen en beter willen worden. Leuk om even snel in te loggen voor een potje knallen, zonder dat je meteen vast zit aan uren gameplay en eindeloos grinden.Moet wel zeggen dat mijn interesse voor de game een stuk minder werd nadat ik alle quests gedaan had.Score
Gameplay: 8/10Fun: 7/10Levensduur: 6/10Graphics : 7/10Geluid: 6/10Originaliteit: 8/10Totaalscore volgens reviewer: 7,0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.