Casual games, ze worden steeds populairder. Alleen zijn het normaal geen games die ik zomaar oppak. Toch heb ik hier voor jullie een review van de zoek & vind game Mind’s Eye: Secrets of the Forgotten.

VerhaalIn Mind’s Eye: Secrets of the Forgotten kruip je in de rol van een ondernemende journaliste genaamd Gabriëlle. Op het eerste gezicht lijkt het alsof de burgemeester zelfmoord gepleegd heeft, maar Gabriëlle ontdekt dat er heel wat meer speelt. Natuurlijk gelooft niemand haar en moet je opzoek naar keiharde bewijzen. Als Gabriëlle duik je steeds dieper in het mysterie en doe je mee aan wetenschappelijke experimenten, waarbij ze de gedachten van mensen kan lezen om vervolgens aanwijzingen hieruit te halen. Hierdoor ontdekt ze ook een schokkend geheim over haar verleden.Wat het verhaal betreft zit het wel leuk in elkaar, je verwacht spanning en uitdaging. Alleen door de mogelijkheid dat je alles door kunt klikken en het feit dat de game ontzettend kort is, wil je nog weleens het verhaal vergeten en alleen de puzzeltjes oplossen.Zoek & vindZoals eerder gezegd is Mind’s Eye een zoek & vind game. Er zijn 20 verschillende locaties en 10 minigames. Je krijgt een locatie voor je neus, met een briefje welke spullen je moet zien te vinden. Dit is in het begin wat lastig, maar na een aantal levels ben je het wel gewend. Je moet op de kleinste details letten, want overal kan wel iets verstopt zitten. Je kunt natuurlijk ook om een hint vragen, maar die functie is beperkt. Om dit aan te vullen zijn er in elk level fotorolletjes verstopt die je weer een extra hint kunnen bieden.

Sommige items kun je pas vinden nadat je, bijvoorbeeld, een schroevendraaier gevonden hebt en daarmee een kastje opendraait. Soms moet je gescheurde briefjes in elkaar puzzelen of tv’s laten werken. Dit zijn de minigames die je binnen een bepaalde tijd moet voltooien. Hiermee lijkt het spel iets gevarieerder te worden. Maar helaas, niets is minder waar. Level na level krijg je hetzelfde voor je kiezen en moet je die spulletjes maar zien te vinden.Sfeer en vormgevingHet eerste wat mij overigens opviel was de vormgeving van de levels. Het ziet er erg mooi uit en is allemaal met de hand getekend. Elk level bestaat ook uit een paar delen, waardoor het bijna een 3D-ervaring wordt. Dit pakt goed uit.Sommige levels hebben een erg duistere sfeer over zich, wat bij het verhaal past en mij zeker wel aansprak. Deze duistere sfeer wordt nog eens extra versterkt door de achtergrond muziek. Hier wordt je na een lange tijd spelen wel gek van. De figuren die een rol in het verhaal voorkomen zijn ook mooi weergegeven. Er zijn ook af en toe cutscenes, maar die lijken nogal afgeraffeld te zijn, wat erg jammer is.

ConclusieMind’s Eye: Secrets of the Forgotten ziet er erg mooi uit, maar daar blijft het bij. Voor een paar levels is het een erg leuke game, maar na een tijd begint het toch snel te vervelen. Dit komt voornamelijk door de depressieve eentonige muziek en doordat je telkens maar hetzelfde moet doen. De game biedt verder ook geen uitdaging. Score:x Gameplay: 7/10x Fun: 5/10x Levensduur: 4/10x Graphics: 8/10x Geluid: 6/10x Originaliteit: 6/10x Eindscore: 6