Het is altijd weer een feestje als Mario zijn vrienden uitnodigt om gezellig potje te spelen, maar gaat hij terug naar de oude bordspelregels, waarbij individuen na iedere ronde een minigame spelen, of werk je samen als een team en race je snel samen naar de finish toe om de baas te verslaan? Ik zal het vertellen… het is zelfs nog beter!

Ik mag dan wel van de oude vertrouwde klassiekers houden, maar ik besef mij ook dat er op zijn tijd vernieuwing plaats moet vinden om het spel en de franchise interessant te houden. Hoewel de verkoopcijfers van Mario Party 9 en 10 er niet om liegen (wereldwijd ruim 3 miljoen en 2 miljoen exemplaren verkocht), vind ik deze games echt verschrikkelijk om te spelen. Waarom? Omdat ik het niet leuk vond om gezellig met vier personages (1 ben jij en de rest CPU’s) in een karretje te rijden en gezamenlijk over de finish gaan om daarna de baas te verslaan. Dat is toch geen wedstrijd? Dat heet samenwerken.

Geloof me, ik hou van samenwerken, maar als ik een game speel wil ik graag tegen anderen vechten en niet samen sparren tot aan de finish. Daarom vond ik Mario Party 1 tot en met 8 heel leuk. Met vier man op één groot speelbord spelen dat verschillende events heeft, dus je weet nooit wat er gaat gebeuren en vechten tot wie de meeste sterren in bezit kan krijgen. Ah, good old memories. Krijg ik dit gevoel ook met Super Mario Party voor de Nintendo Switch? Ja, dat krijg ik zeker!

In de spelmodus Mario Party speel je met vier spelers in de aantal gekozen speelrondes tot het einde. De speler die de meeste sterren heeft verzameld aan het einde van de laatste ronde, wint het spel. In totaal zijn er vier speelborden beschikbaar, waarvan je eentje moet vrijspelen door ze allemaal een keer te hebben gespeeld. Elk speelbord heeft zijn eigen unieke evenementen. Bijvoorbeeld in King Bomb-omb’s Powderkeg Mine staat de koning van de Bomb-omb’s te wachten om ontploft te worden. Wanneer spelers 5 keer op een ! – teken staan, explodeert hij en spelers die bij hem in de buurt staan, gaan terug naar de startplek. Er zitten veel onverwachte twists in dus je weet nooit wat er staat te gebeuren tijdens het spel.

Ieder speler komt aan de beurt en je eindigt iedere speelronde met een minigame waar je muntjes mee kan verdienen. Deze heb je natuurlijk nodig om sterren te kopen, of items om jouw kans te vergroten, of anderen te dwarsbomen. Het spel kent meer dan 80 minigames die allemaal speelbaar zijn met de Joy-Con. Super Mario Party maakt optimaal gebruik van de Joy-Con en gebruikt elke optie die er is. Soms gaan de minigames op gevoel, beweging en de standaard horizontaal en verticaal gebruik met knoppenwerk.

Er zijn wat nieuwe toevoegingen in deze spelmodus. Een voorbeeld is dat er Ally-plekken zijn toegevoegd. Kom je hierop dan wordt er een random bondgenoot gekozen die tot het einde van het spel jouw assisteert. Je ontvangt een speciale dobbelsteen waar je uit kan kiezen, voordat je de steen gaat werpen. Daarnaast gooit hij na jou ook een dobbelsteen. De uitkomst wordt bij jouw geworpen aantal opgeteld en zoveel stappen mag jij dan zetten op het speelbord. Tevens zijn er ook kleine veranderingen. Nieuwe items die een stuk goedkoper zijn (en helaas zijn vele bekende items weg) en de sterren kosten nu 10 muntjes in plaats van 20. Persoonlijk vind ik dat de speelborden wat kleiner zijn geworden. Maar hè, dat mag de pret niet drukken!

Het is gelukkig niet alleen maar snel sterren verzamelen voordat iemand anders ermee vandoor gaat. Nee, Super Mario Party biedt ook andere opties. Al die vrijgespeelde minigames kan je bijvoorbeeld direct opnieuw spelen. Alleen of samen in een mini-tournament. In Sound Stage wordt jouw ritme op de proef gesteld. Ik vond dit wel grappig. Met vier spelers speel je diverse ritmische minigames. Op de beat moet je een handeling uitvoeren met je Joy-Con om punten te verdienen. De beat kan sneller gaan, waardoor je sneller de handeling uit moet voeren. Wie de meeste punten heeft, wint de game. Dit heeft echt al voor veel hilarische momenten gezorgd als je met meerdere personen aan het spelen bent.

Wat ik ook super vond was River Survival. Ook hier speel je met vier spelers. Hier moet je samen peddelen naar het einde. Alleen er zijn meerdere eindes. Welke kant je ook kies, niks is fout. Elke pad heeft zo’n zijn eigen gevaren. Aangevallen worden door Bloopers, rode vissen Cheep Cheeps of dwarsliggende rotsen. Dit gaat allemaal op tijd. Je kan tijd winnen door middel van beschikbare klokken te verzamelen of minigames te winnen. Verlies je een minigame, ontvang je geen extra tijd. Op sommige momenten heb je dat echt wel nodig, vooral als je met 3 irritante CPU-spelers speelt.

Daarnaast biedt het spel veel meer opties, die je tijdens het spelen kan unlocken. Een spelmodus die ik graag wil toelichten is de Online Mariothon. Zoek je wat meer uitdaging of denk je dat jij de beste ben in alle minigames? Dan is deze optie zeker iets voor jou! Hier kan jezelf bewijzen of jij werkelijke de beste bent. In diverse cups speel je met spelers over de hele wereld. Ook hier moet je snel de minigame zien te winnen. Hoe sneller, hoe meer punten je krijgt. De persoon die de meeste punten heeft, wint de cup. Ik heb dit met veel enthousiasme gespeeld. Heerlijk! Zo’n optie was eerder nog niet verschenen in de Mario Party-games. Wat ben ik blij dat ze dit erin gestopt hebben. Extra note: je moet wel een Nintendo Switch Online-abonnement hebben om deze optie te kunnen spelen. De prijzen voor Nintendo Switch Online-abonnementen zijn laag vergeleken met andere systemen.

Er valt veel te unlocken in Super Mario Party. Met iedere game die je speelt, ontvang je tickets die in jouw Party Pad terecht komen. Je kan van deze tickets bijvoorbeeld stickers kopen die je kan gebruiken. Tevens kan je nog vier personages vrijspelen. Kortom: er valt aardig wat te beleven, zowel alleen of samen.

Wendy’s Oordeel:
Super Mario Party voelt nog steeds als een feestje wanneer je het spel speelt. Nieuwe speelborden, nieuwe minigames en nieuwe (nog vrij te spelen) personages. Het spel is zeer geschikt voor jong en oud en uitermate goed om met meerdere spelers te spelen. Natuurlijk valt er ook veel te beleven wanneer je alleen speelt, zoals de River Survival (maar ook die is erg leuk om samen te doen). De spelmodus Online Mariothon is een zeer goede toevoeging voor als je wat meer uitdaging wil. Dus denk je dat jij de beste bent wat betreft minigames? Compete dan tegen andere spelers online en win!

+ Nieuwe speelborden, nieuwe personages, nieuwe minigames
+ Te gekke spelmodussen zoals River Survival en Sound Stage
+ Zeer geschikt voor meerdere spelers, leuk voor avondje gamen