Klinkt Dungeons and Dragons meets kaartspel meets bordspel meets Studio Ghibli je goed in de oren? In deze review neem ik je graag mee in de wereld van Armello, een strategisch digitaal bordspel die onlangs uitkwam voor de Nintendo Switch. De game is best uitgebreid en er is ook voor mij nog heel veel te ontdekken, maar ik ga proberen om alles zo duidelijk mogelijk voor je te reviewen, enjoy!In het koninkrijk van Armello heerst een koning die besmet is geraakt met een zeer ernstige duistere kracht, genaamd ‘The Rot’. Rot maakt iemand ziek en drijft iemand tot dolheid. Een aantal grote stammen proberen het koninkrijk te redden en de troon over te nemen. De weg naar de troon is echter niet makkelijk, want gedurende deze reis gaan ze gevechten met elkaar aan, gaan ze op zoek naar verschillende manieren om de troon te bemachtigen en moeten ze daarbij nog zien te voorkomen dat ze zelf worden geconsumeerd door The Rot. Tijd om het heft in eigen handen te nemen en een van die stammen te kiezen (na een zeer uitgebreide tutorial). Thane en River horen bij de wolvenstam, waar Thane een zwaard bij zich draagt en River een pijl en boog waarmee ze van een afstand al één HP van iemand af kan snoepen. Wolven zijn nachtdieren, waardoor ze in de nacht sterker zijn dan overdag en dat maakt dat ze bijvoorbeeld goed verstopt zijn als ze ‘s nachts door het bos lopen. Amber en Barnaby zijn konijnen en zijn juist overdag sterker, net als de beren Sana en Brun. Om het compleet te maken zijn er nog de ratten Mercurio en Zosha die dan weer nachtdieren zijn.

Allereerst is het goed om te weten dat je tijdens het spelen van Armello verschillende spelaspecten hebt, namelijk dobbelstenen, kaarten, gevecht en simpelweg geluk. Aan het begin van je beurt heb je altijd drie stappen die je mag zetten en deze moeten zoals bij vrijwel elk bordspel aangrenzend zijn. Hoe ver je daarmee komt is afhankelijk van het soort landschap waar je de stap naar zet, want een stap in de bergen kost je twee zetten, terwijl die over vlak land maar één kost. Ook heb je een aantal kaarten in je hand, waarmee je een gevecht kunt versterken, jezelf kunt genezen of misschien wil je iemand liever het leven zuur maken. Daarnaast kun je een van de andere spelers tegenkomen en zul je in gevecht moeten gaan. Als jij het gevecht begint kun je bepaalde kaarten in je hand verbranden die je een voorsprong geven in verdediging of aanval. Als je echter aangevallen wordt heb je deze mogelijkheid niet en zul je het alleen met de dobbelstenen en een beetje geluk moeten doen. Het is daarom altijd verstandig om te kijken welke kaarten uit je hand je nog kunt gebruiken om jezelf bijvoorbeeld een extra dobbelsteen te geven tijdens gevechten of misschien wat extra verdediging. Het klinkt misschien allemaal lastig, maar tijdens de tutorial en tijdens het spelen went het allemaal redelijk snel.

Als je de tutorial hebt doorgespeeld heb je de mogelijkheid om een single-player spel te starten, waarbij je verschillende speleigenschappen kunt aanpassen. Vervolgens moet je een van de helden kiezen en elk personage heeft zijn persoonlijke eigenschappen die je een bepaalde voorsprong in het spel kan geven als je deze op de juiste manier benut. Voor deze review neem ik Thane even als voorbeeld om alles uit te leggen, omdat er anders veel te veel is om uit te leggen. Thane is een krijger, waardoor hij in gevecht vaak een voorsprong heeft, maar daarvoor levert hij op andere eigenschappen (Wits en Spirit) wat in. Thane is daarbij nog Sword Master, wat betekent dat hij bepaalde kaarten tijdens een gevecht kan vernietigen om zo de verdediging van de vijand te vernietigen. Dan mag je nog een ring kiezen die bijvoorbeeld twee extra verdediging geeft als je op een open veld loopt. Tot slot kies je nog een amulet die eigenschappen versterken zoals +1 gevecht. Vanaf het startpunt kies je een doel die je een stap dichter bij de overwinning brengt en die overwinning kan op verschillende manieren. Je kunt de koning confronteren en hem verslaan, maar dat is best pittig. Een Spirit Stone overwinning, waarbij je 4 spirit stones moet verzamelen tijdens je reis en hiermee de koning confronteert. Een Rot overwinning haal je binnen als jouw eigen rot hoger is dan die van de koning. Tot slot is er een Prestige overwinning  en prestige krijg je gedurende het spel en de speler met de hoogste prestige is leider en wint het spel als de koning uiteindelijk dood gaat van Rot of doordat hij verslagen wordt door een medespeler terwijl deze medespeler zelf ook dood gaat.

Eenmaal gekozen krijg je een aangewezen locatie waar je een item, spirit stone of prestige krijgt om vervolgens weer een nieuw doel uit te kunnen kiezen. Het voordeel daarvan is dat je meerdere overwinningsmogelijkheden kunt proberen en eventueel een soort back-up kunt creëren. Ik probeer een prestige overwinning met een spirit stone overwinning als back-up. Prestige ontvang je op verschillende manieren in het spel, namelijk door missies te doen, duistere wezens of andere helden te vermoorden of geterroriseerde nederzettingen in te nemen. Spirit stones ontvang je voornamelijk van een stone circle of random uit het verkennen van een dungeon. Als ik mijn zet heb gedaan zie ik elke beurt de andere helden hun stappen zetten (daardoor kan ik mijn strategie eventueel nog aanpassen) en zie je wat de koning doet (behalve elke dag een beetje verder dood gaan). Door mijn kaarten allemaal goed te gebruiken (en wat mazzel tijdens het aanvullen van die kaarten), door de juiste missies te kiezen en door mijn tijd rustig uit te zitten tot de koning dood is, win ik uiteindelijk met een prestige overwinning.

De game is ontwikkeld door League of Geeks, een indie game ontwikkelaar uit Australië. Ze bestaan sinds 2011 en in 2014 kregen zijn voldoende crowdfunding binnen om Armello te ontwikkelen. Armello is sinds 2015 beschikbaar op Steam en blijft zich daar ontwikkelen en in datzelfde jaar kreeg het een Playstation 4 editie. Een jaar later mochten Xbox 360 spelers ook meegenieten en kwam er zelfs een iOS versie in maart 2018. Sinds september 2018 is er dan de Android en Nintendo Switch versie en die worden denk ik door vele fans omarmd. Voor de Nintendo Switch is er een basic en Complete Edition beschikbaar, voor respectievelijk €19,99 of €39,99 in de Nintendo eShop. De Complete Edition bevat meer helden en een extra clan om mee te spelen, evenals extra seizoenen, skins en nieuwe dobbelstenen.

Alena’s oordeel
Zo, dat was een hele uitleg en ik vraag me af of het voor iedereen duidelijk is. Er zijn namelijk nogal wat dingen om uit te leggen, dingen om uit te zoeken en dingen om te proberen. In eerste instantie is de game nogal overweldigend, omdat je tijdens de tutorial best veel informatie krijgt die je moet verwerken. Tijdens de tutorial is alles echter wel redelijk duidelijk uitgezet, dus je hoeft het pas echt toe te passen zodra je een single-player spel start. Dan kom je er eigenlijk pas achter of je goed hebt opgelet of niet, maar gelukkig zijn er al veel websites met allerlei informatie over Armello, zodat je rustig je spel kunt spelen. Ondanks al die dingen die je moet leren is het denk ik wel een goede game om mee te beginnen als je je meer zou willen verdiepen in strategische bordspellen. Het spel duurt niet heel lang, het spel is goed te overzien en verschillende dingen worden ook tijdens een single-player uitgelegd. Waar ik wel even aan moest wennen is zien wat tegenspelers doen, want als je nog niet helemaal weet wat je allemaal moet doen is het erg moeilijk te zien en in te schatten waar medespelers zich naartoe bewegen. De game ziet er mooi uit en draait ook goed, zelfs als je de beurt van de tegenspelers doorspoelt is nog te volgen wat ze aan het doen zijn (mits je ook daadwerkelijk weet wat ze aan het doen zijn). Ik hou ook wel van het dierenthema, het geeft het net even wat meer fantasie en het had zo een comic of een boek kunnen zijn (kent iemand hier de boeken van Brian Jacques?). In de trailer in de Nintendo eShop wordt het een Studio Ghibli (My Neighbor Totoro en Howls Moving Castle) stijl genoemd en daar kan ik me wel een beetje in vinden. Kort samengevat is het gewoon een mooi strategisch bordspel, een prettige instap en ziet het er ook allemaal nog prachtig uit.

+ Stijl van de wereld en personages
+ Grafisch ziet het er mooi uit
+ Draait zeer soepel