Het is dé nieuwe MMO-hit van dit moment. WildStar wordt dan wel bestempeld als hardcore, maar hebben de MMO-newbies er ook wat aan?
Er waait een frisse wind in MMO-land! WildStar is sinds vorige maand op de markt en de grote vraag is natuurlijk, is het wat? Persoonlijk heb ik ongeveer 8 jaar lang World of Warcraft gespeeld en weet dus wel het een en ander van MMO’s. Weet WildStar mij net zo te raken als Azeroth? Veel van de developers komen van Blizzard en er zullen dus vast wat raakpunten zijn.
WildStar speelt zich af op de planeet Nexus. Ooit woonden de Eldan op de planeet maar deze zijn verdwenen en hebben rijkdommen, technologie en geheimen achtergelaten om als speler te ontdekken. We beginnen bij het begin en dat is uiteraard de startingzone, maar niet voordat we ons karakter helemaal de pleuris hebben gecustomized! Dit vind ik persoonlijk al meteen een vet pluspunt voor WildStar. De customize mogelijkheden voor je karakter zijn bizar uitgebreid en daar ben je eerst wel even een tijdje mee zoet. Tenzij je er niet van houdt en gewoon een random karakter pakt. Kin, ogen, neus, ooghoogte, kaakhoogte, neusvleugelgrootte, je kunt het zo gek niet bedenken of het valt wel te customizen. Er zijn twee facties, de Dominion en de Exile.Dominion:

• Cassian, een mensenras van de planeet Cassius. De Eldan hebben dit ras gekozen als hun opvolgers. Ze zijn de leiders van de Dominion en praten met een Brits accent. Ook zijn ze een beetje arrogant.
  • Draken, een draken-achtig ras. Dit ras is uit op oorlog en staan bij de Dominion als vechters te boek.
  • Mechari, een ras van robots. Ze zijn door de Eldan gemaakt om de Dominion te helpen.
  • Chua, een ras van knaagdier-achtige beesten die hun eigen planeet naar de filistijnen hebben gewerkt door te snelle industrialisatie. De meeste Chua geven niet veel om de veiligheid van anderen en ze doen er alles aan om uitvindingen te maken die helpen om vijanden zo snel mogelijk uit te roeien.

Exile:

• Exile Humans, een groep Cassians die in opstand zijn gekomen tegen het rijk. Spreken met een zuidelijk Amerikaans accent.
  • Granok, een ras van stenen wezens die van drinken, vechten en vrouwen houden. De thuisplaneet van de Granok werd binnen gevallen toen ze weigerden zich bij de Dominion te voegen. Een aantal van hen besloten Dominion technologie te stelen en het te gebruiken tegen de aanvallers. Ze werden verbannen voor het breken van de regels en besloten zich bij de Exiles aan te sluiten als hun voornaamste militaire eenheid.
  • Aurin, een ras van mensen met dierenoren en -staarten. De Aurin bestonden ooit uit stammen die de Exile Humans hielpen uit liefdadigheid. Ze gaven eten en onderdak op hun thuisplaneet. Dit stond de Dominion niet aan en zij brandden hun thuisplaneet af. De overgebleven Aurin sloten zich aan bij de Exile. Sindsdien zijn ze geïnteresseerd in wetenschap en kun je ze in de onderzoeksfaciliteiten vinden bij de Mordesh.
  • Mordesh, een ras van ooit prachtige wezens met een liefde voor alchemie. Ooit stonden ze aan de kant van de Dominion, maar ze werden vervloekt om te vergaan en zombies te worden door een ongeluk met een onsterfelijkheidsserum. Na het ongeluk kwamen ze onder quarantaine bij de Dominion en besloten ze zich bij de Exile aan te sluiten, waar ze sindsdien hun expertise in de wetenschap delen met de Exile en onderzoek doen naar een genezing voor hun conditie.

De vergelijkingen met Horde en Alliance zijn waarschijnlijk al snel gemaakt, maar ik zie dit meer als een gevalletje “het kan niet anders”. De Orcs en de Draenei ontbreken in elk geval. Ook het feit dat er classes in de game moeten zijn kun je verder weinig aan doen. Ook WildStar heeft classes en wel deze zes:

• Warrior – Een melee class. Ze hebben een groot zwaard en een aantal andere wapens. Warriors bouwen kinetic energy op door “builder” skills te gebruiken en laten dit weer los op hun vijand samen met andere krachtige aanvallen.
  • Esper – Een ranged class vergelijkbaar met Mages. Ze gebruiken illusies om vijanden te verwonden en vrienden te helen. Espers gebruiken psyblades – grote shuriken-achtige wapens – hoewel de psyblades eigenlijk niet gebruikt worden om mee aan te vallen.
  • Spellslinger – Gebruiken twee pistolen in combinatie met magie. Spellslingers hebben “spell power” hulpmiddelen die over tijd regenereren. Dit kunnen ze gebruiken door andere spells een boost te geven of om ze weer gebruiksklaar te maken.
  • Stalker – Gebruikt twee klauwen en stealth. Stealth heeft meer voordelen dan alleen maar onzichtbaar zijn.
  • Medic – Gebruikt resonators (een soort defibrillators) in gevechten. Ondanks hun naam zijn medics een goede DPS class.
  • Engineer – Kan een robot tot zich roepen om hem te helpen in gevechten. Engineers gebruiken zware wapens en gebruiken een hulpmiddel genaamd “volatility”.

Wat is er dan zo anders aan WildStar dan andere MMO’s? Om te beginnen is de game wel degelijk meer hardcore dan World of Warcraft. Dit zie je vooral terug in het combatsysteem. Op je plaats blijven staan en alleen maar auto-attacken zit er in deze game niet in. WildStar gebruikt in het combatsysteem “telegraphs”. Dankzij dit systeem kun je op de grond zien wat je vijand gaat doen en waar nodig dus aan de kant stappen om een aanval te ontwijken. De speler zelf maakt ook gebruik van telegraphs en dus moet je je aanvallen goed richten om de vijand te kunnen raken. Auto-target bestaat wel in de game. Zie het als een soort richthulpje in dit geval. In raids (welke in de game met twintig of veertig man gedaan kunnen worden) word het telegraph systeem mooi op de proef gesteld, of eigenlijk de gebruiker ervan. De “move out/away/around” mensen die niet opletten? Die zijn in WildStar de sjaak.

Iets wat ik persoonlijk erg tof vind zijn de Sky Plots. Deze kun je bezitten en dan heb je je eigen huisje in de game! In je Sky Plot heb je sockets welke je kunt gebruiken voor verschillende dingen. Je huis kan je volledig naar eigen smaak inrichten, maar dit kan alleen aan de binnenkant. Aan de buitenkant heb je aangewezen plekken waar je dingen kwijt kan. Bepaalde inboedel kunnen je bonus XP geven wanneer je in je eigen huis uitlogt. Hierdoor kun je dankzij upgrades en aanvullingen aan je huis, je eigen huis tot beste uitlogplaats omtoveren. Je kan ook je eigen tuintje beheren bij je huisje en vrienden kunnen bij je op bezoek komen als je ze toestemming geeft. Wanneer een vriend je helpt met bijvoorbeeld tuinieren word de opbrengst onder jullie beide verdeelt. Inboedel voor je huis kun je overal op Nexus vinden onder het questen. Daarnaast is er ook een Tradeskill die zich volledig focust op huisinrichting.

In WildStar kun je dus dingen craften. Het craften is in twee soorten opgedeeld: Tradeskills en Hobbies. Je hebt allerlei verschillende Tradeskills zoals Weaponsmith, Armorer, Mining, Outfitter, Technologist, Relic, Hunter, Architect en Tailor. Hobbies zijn Cooking, Fishing en Farming. Je kunt hiermee beginnen vanaf level 10. Met Rune Crafting kun je je basis stats, je primary en secondary attributen op je gear of wapen aanpassen als het boven level 15 is. Zoiets als het gem-systeem in World of Warcraft. Er zijn 6 soorten: Water, Earth, Fire, Air, Logic en Fusion en deze gebruik je dan als air rune in airslot, etc.

WildStar maakt gebruik van Action Sets. Je kunt acht verschillende taken onderin je scherm hebben staan (in je actionbar): aanvallen of heals. Dit kun je altijd veranderen (behalve in combat) en je kunt verschillende actionbars opslaan. De keuze is aan jezelf welke van je skills je op je actionbar zet maar je moet dus wel keuze maken uit een behoorlijk aantal aanvallen die je tot je beschikking hebt. Ook zijn er Amps (talent tree in World of Warcraft). Ook hier moet je goede keuzes maken. Ga je voor PvP of PvE, full assault of full support? Of toch liever hybrid? Dit gedeelte van de game moet je echt even voor gaan zitten. Het is niet super ingewikkeld maar het is even wennen, helemaal in combinatie met het telegraph combatsysteem.

Je hebt ook iets genaamd “Paths”. Wanneer je begint met een karakter kun je uit een van de vier Paths kiezen: explorer, scientist, settler of soldier. Je krijgt unieke scenario’s terwijl je aan het levelen bent die speciaal op jouw Path zijn afgestemd. Ik had voor Soldier gekozen en kon soms een soort uitdagingen aangaan waarbij ik waves van vijanden moest doden. Wat de Paths doen:

• Explorer: Voor spelers die graag overal en nergens over Nexus willen wandelen en plekjes willen ontdekken.
  • Scientist: Voor nieuwsgierige spelers die graag meer willen leren van de gamewereld en dit gebruiken in hun voordeel.
  • Settler: Voor spelers die van de sociale aspecten van MMO’s houden en daarin hun ervaring willen uitbreiden.
  • Soldier: Voor spelers die het liefst in gevechten zitten.

In WildStar heb je uiteraard ook mounts! Je kunt je mount helemaal naar je eigen smaak aanpassen. Amor customization is ook “een ding” in WildStar. De kans dat je iemand tegen komt met exact dezelfde gear is vrij klein. Je kunt alles customizen door er een persoonlijke kleur aan te geven. Wil je helemaal in het roze door Nexus gaan? Dan koop je roze kleurstof en kun je losgaan op je gear. Als je niet tevreden bent met met de looks van je gear, dan kun je altijd nog een volledig kostuum kopen! Ben je een Medic maar wil je in Warriorgear rondrennen? Dan kun je een volledig Warriorkostuum kopen. If looks could kill…

In de game heb je twee betaalmogelijkheden. Gold en Renown. Gold krijg je door dingen te doden, quests, of dingen te verkopen. Renown is de “social currency” in de game. Renown krijg je door samen met vrienden of andere mensen taken te doen. Met Renown betaal je alle coole dingen in de game, dus eigenlijk word je een beetje “gedwongen” sociaal te doen om de tofste dingen te krijgen in de game. Dit gebeurd eigenlijk in elke MMO want de tofste dingen zitten in dungeons en bazen die je niet in je eentje neerkrijgt. De game heeft 4 regio’s en 22 zones. In deze zones zijn soms Zone (public) Events. Een Zone Event is een event met een of meer bazen die je samen met anderen kunt doen. Ook zijn er Warplots (endgame – level 50). In Warplots neem je het met veertig tegen veertig tegen elkaar op. Je gaat met je tijdelijke Warparty de strijd aan tegen andere spelers. Gewoon een mega groot battlefield à la old skool Alterac Valley in (daar istie’ weer!) World of Warcraft. Warplots hebben wel een twist. Je kan er van alles en nog wat in projecteren voor de tegenstander, zelfs bazen. Een must voor de PvPer.

WildStar heeft niet alleen Dungeons maar ook Adventures en Shiphands. Dungeon is het standaard, -dood vijanden tot je bij de baas komt- idee. Adventures (Advanced Diagnostic Virtual Environment Neuro-Tactile Universal Research Experiment) zijn wat meer ingewikkeld. Adventures geven je een omgeving waarin je de juiste keuzes moet maken om te overleven. Je neemt een pad, die splitst in twee en welke kant neem je dan? Van tevoren weet je uiteraard niet wat de beste keuze zal zijn, welk pad de meeste vijanden krijgt, of waar je de meeste hulpmiddelen vind. Erg leuk dus. Adventures kun je vanaf level 15 doen met vijf mensen. Shiphands zijn speciale missies die je tijdens het questen tegenkomt. Ze duren zo’n 15 tot 45 minuten en je kunt ze in je eentje of tot en met vijf andere vrienden doen.

WildStar is getekend in een leuke cartoon-achtige stijl. De omgevingen zijn mooi en persoonlijk vind ik het huizensysteem geniaal. De mogelijkheid om je questgever te bellen in plaats van helemaal naar de persoon terug te lopen is ook leuk gedaan. De game heeft een uitgebreide Lore en als je als Path “Scientist” kiest zal je hier veel over leren. Helaas staat de game nog in de kinderschoenen en zijn er dus ook nog veel bugs. Ze hebben uiteraard nog veel tijd om te patchen en te verbeteren maar feit is wel dat het op dit moment natuurlijk nog niet zo gelikt is als een MMO die er al jaren is. WildStar geeft wel voor ieder wat wils. Of je nou van PvP houdt of van PvE of gewoon in je tuintje wilt werken, iedereen kan wel iets vinden in de game wat hij of zij leuk vind om te doen. De game kost €44.99 (+30 dagen speeltijd) daarna betaal je €16,95 voor 30 dagen (of €9,95 voor 15 dagen) of je gebruikt C.R.E.D.D.. Wat is C.R.E.D.D.? Het is gametime voor in-game gold. Dit is alleen nuttig voor mensen die veel tijd in WildStar steken. Of ik veel tijd in WildStar ga steken weet ik nog niet, maar ik neig om nee te zeggen. Niet omdat het een slechte game is, maar omdat MMO’s gewoon veel tijd kosten. Ben jij bereid om tijd te steken in een toffe MMO? En ben je toe aan ietsanders, meer hardcore, maar niet al te moeilijk? Dan is WildStar zeker wat voor jou!

Heathers Score:

Fun: 8/10
Levensduur: 9/10