De meeste mensen die in het bezit zijn van een smartphone of tablet kennen het PopCap spelletje Plant vs. Zombies wel. In dit lieve spelletje verdedig je jouw tuin omdat er golven aan zombies proberen binnen te dringen. In deze game kun je ze er eens flink van langs geven en dat in Third-person shooter stijl.

Plant vs. Zombies word gespeeld op je console. Zorg ervoor dat je console een ingebouwde harde schijf heeft en speel je met de Xbox dan is Xbox Gold verplicht. De eerste keer dat jij de game opstart zul je waarschijnlijk automatisch een glimlach op je gezicht krijgen. Het ziet er allemaal zo schattig uit en de verschillende planten en zombies zijn lief en grappig.

PopCap heeft het spelsysteem van Battlefield afgekeken. Door het totaal om te toveren naar een tuin met zombies is dit helemaal niet zo erg. Je kunt kiezen uit een aantal verschillende modi. Ik begon met het spelen van Garden Ops. Dit is een soort horde mode waarin je te maken krijgt met tien waves aan zombies. Je staat zij aan zij met drie teamgenoten en ieder heeft zijn eigen favoriete plant gekozen. Door goed samen te werken zou het bijna een eitje moeten zijn om de zombies van je tuin af te houden. In wave negen komt er een bosszombie en hierna zul je binnen een tijdslimiet naar de vertrek plaats moeten gaan van je vliegtuig. Deze modus is niet heel erg uitdagend. Het heeft er veel mee te maken hoe goed je medespelers samenwerken. Ik gebruikte deze vooral om de verschillende mappen te leren kennen en mijn plant te levelen.

Er zijn vier verschillende plant en zombie soorten. Iedere soort heeft zijn eigen specialiteit. Zo heb je de gewone soldaat en bij de plant is dit een Pea-Shooter en de Sunflower is handig om in je team te hebben omdat deze andere planten kan healen. Het is verstandig om elke soort in ieder geval een aantal levels omhoog te spelen. Dit gaat gelukkig vrij makkelijk. Binnen één potje zul je al level twee of zelfs drie moeten zijn. Want zodra jij ziet dat al je teamgenoten voor de Sunflower kiezen kun je beter een andere soort nemen, anders is je team uit balans. Dit soort strategieën maken dat de game iets meer diepgang krijgt.

Als Plants vs. Zombies een echte shooter wil zijn moest er natuurlijk wel een multiplayer optie in zitten. Online kun je een handjevol verschillende modi spelen. Zo heb je de simpele Team Deathmatch-achtige modus waarin je elkaar neerschiet. Als je dood gaat moet je even wachten en word je weer gewoon in de game gedropt. In Team Vanquish moet je als eerste 50 van je vijanden afmaken. In Gardens & Graveyards moeten de zombies de basis van de planten veroveren. Als dit ze lukt wisselen de planten naar de volgende basis en zo barst er telkens op een andere plek de chaos los. Dan heb je nog een aantal classic modi waarbij de upgrades niet zijn toegestaan en dus iedereen het met de basis poppetjes moet doen. Ik vond sommige multiplayer potjes die ik speelde nog behoorlijk pittig. Toen ik begon met spelen had ik misschien iets te veel een kinderspelletje in mijn hoofd waarbij alles simpel te begrijpen was maar je kunt Plant vs. Zombies zo strategisch en ingewikkeld maken als dat je zelf wilt.

De game is voor mij in de winkel een ideale uitkomst. Nu kan ik de ouders met hele jonge kinderen deze shooter aanraden en hoeven ze niet naar huis met een zware shooter zoals Battlefield. De humor in de game blijft gelukkig ook nog erg leuk voor volwassenen al zal je dit niet een jaar lang blijven spelen. Het grootste gemis in deze game is een split screen optie. Deze zit wel in de Xbox One versie maar die zullen veel mensen nog niet in hun bezit hebben. De game leent zich namelijk uitermate goed voor een gezellig gameavondje op de bank met je vrienden en een biertje.
Didi’s Score
Fun: 9/10
Levensduur: 7/10