Left Behind is de nieuwste DLC behorende bij The Last of Us. Ik heb me hier erg op verheugd en gelukkig heb ik maar één teleurstelling te verwerken gehad tijdens het spelen van deze DLC.
Ik ben niet de enige de The Last of Us één van de beste games van vorig jaar vind. De DLC Left Behind biedt singleplayer content. Daar ben ik heel blij mee, want ik houd niet van multiplayer.

Dit hoofdstuk gaat vooral om Ellie. De berichtgevingen over deze DLC vertelden dat je gebeurtenissen zou gaan meemaken, in de tijd voordat Ellie bij Joel terecht kwam. Tot mijn verbazing is het eerste wat ik zie als het spel opstart Ellie en Joel, op het moment dat Joel vanaf een balkon in een pin valt. Maar al vrij snel flits ik naar een andere verhaallijn waarin ik mijn vriendinnetje Riley ontmoet. Je speelt dus twee verhaallijnen. De ene legt uit wat Ellie van te voren heeft meegemaakt en hoe het komt dat ze gebeten werd door de Infected. De andere legt uit hoe Ellie voor Joel heeft gezorgd toen hij ernstig gewond was en hoe hij dit dus dankzij Ellie heeft overleefd.

In deze DLC wordt er dieper ingegaan op Ellie voordat ze Joel leert kennen en de vriendschap die ze heeft met het leeftijdsgenootje Riley. Bij Naughty Dog zijn ze erg goed in het in beeld brengen van de ontwikkeling van personages, menselijke interactie en vriendschappen. Het is aandoenlijk, je begrijpt beide kanten van het verhaal en de het einde is memorabel.In een wereld waar alles kapot en gevaarlijk is creëren ze een momentje waarin Riley en Ellie even gewoon tiener kunnen zijn op een kermis. Dat was mijn favoriete moment.

Natuurlijk moeten ontwikkelaars mee met de tijd van social media. Aan de mensen die het belangrijk vinden om alles wat ze doen op Facebook te kunnen plaatsen is gedacht. Zo duiken Riley en Ellie op de kermis een fotohokje in. De foto’s die dan gemaakt worden, kun jij op Facebook plaatsen. Dit moment wordt duidelijk in beeld gebracht omdat Ellie en Riley zich afvragen wat Facebook is. Erg leuk!Qua graphics en geluid is deze DLC net als de originele game adembenemend. De details, het realisme, hoe mooi kan een wereld zijn die totaal gesloopt is? De perfect ronde bloedplassen na het omleggen van je vijand zijn er ook nog steeds, dat was het enige wat ze ten opzichte van de originele game nog hadden kunnen verbeteren. De controls zijn hetzelfde gebleven. Daar ben ik blij mee, want die werkten al prima.

Het enige waar de game voor mij een teleurstelling was, is toen ik de aftiteling voorbij zag komen. Na drie en een half uur had ik ‘m al uitgespeeld. Dit is zo’n goeie game en deze DLC is weer net zo goed. Met de wetenschap dat er geen singelplayer DLC meer uitkomt, weet ik dus dat dit het is waar ik het mee zal moeten doen. Dan maar hopen op een deel twee.Left Behind is een geweldig goeie aanvulling op The Last of Us. Voor de fans van de serie een fijn cadeautje. Je kunt ruim drie uur weer even terug naar de wereld van Infected, kapotte gebouwen en simpelweg overleven.

Diana’s Score
Gameplay: 10/10
Fun: 10/10