Need for Speed Rivals is de eerste game van het Zweedse ‘Ghosts Games’ dat in 2011 door EA is opgericht. Met Need for Speed Rivals proberen ze de lijn te vervagen tussen multiplayer en singleplayer. Is ze dat uiteindelijk gelukt?Voordat je het spel kunt spelen kom je in een tutorial terecht die je verplicht bent te spelen. Er is keuzemogelijkheid tussen Cops en Racers die je beide moet doorlopen om de uiteindelijke game te kunnen spelen. Zoals de titel van de game al zegt kan je twee verschillende `facties´ spelen die elkaars Rivals zijn. De politieagenten en de racers. Als je ervoor kiest als Racer te spelen is het ook nog altijd mogelijk te wisselen naar politieagent.Racers en PolitieHet verschil tussen racer en politieagent zit voornamelijk in de speelstijl en natuurlijk de verschillende soorten missies. Alles wat je als racer doet levert Speed Points op. Met deze Speed Points koop je bijvoorbeeld andere auto´s (die moet je wel eerst vrijspelen door te levelen) of upgrades voor de auto die je nu hebt. Ook heb je als racer een Heat level, als je een Heat level van 1 of 2 hebt is de politie niet echt naar je opzoek maar hoe hoger je Heat level hoe meer je gezocht wordt door de politie. Als je een hoger Heat level hebt krijg je een vermenigvuldigingsbonus op je Speed Points waardoor je die sneller en meer verdient. Zo heeft ieder voordeel als racer ook het nadeel dat de politie nog meer zoekt. Als je crashed met je auto en hij is total loss dan raak je de Speed Points die je verdient hebt allemaal kwijt. Hetzelfde geldt wanneer een politieagent je te pakken krijgt.

Als je door een garage heen rijdt repareer je de auto waardoor die weer full health heeft en dus minder makkelijk kan worden beschadigd door de politie of een crash. Om je Speed Points niet kwijt te raken moet je naar een schuilplaats rijden en je Speed Points daar op je rekening te storten. Als je dit doet reset je je Heat-level en ben je weer terug in de garage. Als je wordt achtervolgd is het wat moeilijker om je Speed Points op je rekening te zetten omdat je altijd op een vrij langzame snelheid langs een schuilplaats moet rijden om de mogelijk te krijgen om de Speed Points te storten. Door langzaam te rijden krijgt de politie ook weer de mogelijkheid om je in te rekenen.Als politieagent heb je het wat makkelijker, je mag namelijk doen en laten wat je zelf wilt. Je kan vrij rondrijden en zodra je een racer ziet die je wilt achtervolgen (bijvoorbeeld een racer met hoog Heat-level) zet je de sirene aan en ga je er achteraan. Als je de racer hebt ingerekend door de health bar helemaal weg te halen van de racer, krijg jij de Speed Points die de racer op dat moment bij zich had. Een racer met een lage Heat-level heeft vaak niet zoveel Speed Points dus als je in een keer veel Speed Points wilt binnen halen moet je achter een hoge Heat-level aan gaan. Een politie hoeft de auto´s die hij vrij speelt niet meer te kopen maar kan die gelijk gebruiken, alleen heeft de politie niet de mogelijkheid om de auto vervolgens nog up te graden.

Als racer en als politie heb je de mogelijkheid om een tweetal gadgets op je auto te installeren, deze gadgets zorgen ervoor dat je tegenstanders het wat moeilijker krijgen en jij het jezelf wat makkelijker kan maken. Zo kan je voor een EMP gaan om de tegenstanders stil te zetten of een turbo boost om je auto nog sneller te maken. Als politie heb je de mogelijkheid tot een paar andere gadgets zoals een helikopter inroepen. Omdat je als racer je Speed Points wél kunt kwijtraken zijn veel mensen geneigd om van schuilplaats naar schuilplaats te rijden om zo ervoor te zorgen om hun Speed Points te behouden. De politie daarin tegen kunnen de Speed Points niet kwijtraken dus die zijn vaak bezig de routes tussen de schuilplaatsen te volgen om racers tegen te komen.

Multiplayer en SingleplayerZodra jij (als je verbonden bent met het internet) gaat spelen en de wereld ingaat is de kans er dat je met maximaal 5 andere spelers in de spel wereld zit. Gezien de omvang de map is maximaal 6 spelers een beetje erg weinig. Dat jij je met hun in een wereld bevindt wil niet zeggen dat je niet gewoon je eigen ding kan doen, sterker nog als jij met allemaal vreemde in de lobby zit is de kans groot dat iedereen zijn eigen ding doet. Je blijft de mogelijkheid houden om je eigen missies te voltooien, evenementen te starten en racers (computers) uit te dagen voor een duel.

Als jij als racer speelt en je zit met anderen in de wereld die als politie spelen is de kans wel groot dat ze steeds achter jou aan gaan voor jouw Speed Points, maar dat maakt het in mijn ogen ook leuk omdat er dan interactie is met andere spelers. Je moet er wel voor zorgen dat ze je niet te pakken krijgen en ook niet gelijk naar een schuilplaats gaan om ze kwijt te raken. Jij en andere ‘menselijke’ racers kunnen ook samen een race starten door beide naar de startlijn te rijden en dan LB te klikken, tijdens deze race zullen er ook computers meerijden. De meeste races lokken ook automatisch een aantal computer gestuurde politieagenten. De kans is dan ook groot dat spelers die als politie spelen zich er ook mee gaan bemoeien waardoor het uiteindelijk steeds moeilijker wordt om die race alsnog te winnen.Network & OverwatchNeed for Speed Rivals komt ook met een app genaamd Need for Speed Network, in deze app krijg je de mogelijkheid om je vrienden te helpen en tegenstanders te hinderen. Zodra jij je hebt ingelogd met je account krijg je de map van Need for Speed Rivals te zien. Als er op dat moment een vriend van je aan het spelen is kan je hem of haar volgen op de map. Ook zie je de andere spelers die zich op dat moment in dezelfde game bevinden. Als je moeite hebt om bijvoorbeeld alle flitspalen of ramps te vinden kan je ook op de map aantikken dat je wilt zien waar die zich allemaal bevinden om er vervolgens in game heen te kunnen gaan.Om iemand te helpen of hinderen moet je Overwatch activeren, dit doe je door op de persoon op de map te klikken en dan op Overwatch te klikken. Zodra je in Overwatch zit kan je ook nog levelen door mensen te helpen of juist te hinderen, als je nog een laag level bent kan je alleen jammer genoeg niet zoveel verschil uitmaken. Zo kon ik op level 1 alleen nog maar Nitro bijvullen voor een vriend.

ConclusieHet is niet mogelijk om de filmpjes te skippen of de tutorial over te slaan, iets wat een beetje vervelend is. Aangezien in een race game de controls voor zichzelf spreken. Mocht je helemaal nieuw zijn in dit genre dan is een tutorial altijd handig. Een optie die ze hadden kunnen toevoegen was zelf kunnen kiezen tussen tutorial spelen ja of nee. De vervaging tussen multiplayer en singleplayer vind ik zelf heel erg goed gelukt alleen is het erg jammer van de maximaal 6 mensen in een map, door de grote van de map is de kans daardoor kleiner dat je daadwerkelijk met een van hun gaat racen. Hier en daar zijn er nog een aantal kleine bugs die het spelen wat minder leuk maken. Als politie heb je het maar te makkelijk en als racer soms weer iets te moeilijk. Al heb ik wel gemerkt dat wanneer ik als politie speelde en er ook ander racers waren zij gelijk naar hun schuilplaats reden voordat ik ook maar de kans had om een achtervolging in te zetten.

Svenja’s score:

Levensduur: 7,5/10
Totaalscore volgens reviewer: 7,5