Tijdens het Game On evenement in Walibi Holland heeft onze Mirjam al even kennis kunnen maken met The Wolverine, videogame. Maar er is ook een film van The Wolverine en deze heeft Melvin Imanuel voor ons bekeken. En verschijnt er snel een prijsvraag waarbij je een Wolverine shirt kan winnen.
Maar eerst de film! Dit is eigenlijk al de samenvatting van de film, The Wolverine is de film die X-Men Origins: Wolverine had kunnen zijn.

,,I’m a soldier, and I’ve been hiding too long.”

Logan

Het lijkt wel alsof de superheldenfilms van de laatste jaren allen een zelfde trend volgen: actie afgewisseld met realistische motivaties en emotionele diepgang. Logisch, want dit zijn niet meer de jaren ’90; bioscoopbezoekers verlangen meer dan vroeger en nemen geen genoegen meer met (super)helden die slechts bestaan uit corny oneliners en actie. Gelukkig is The Wolverine niet meer van hetzelfde.

RôninThe Wolverine speelt zich grotendeels in het hedendaagse Japan af, waar traditionele waarden en normen als respect en eer samengaan met moderne thema’s als bijvoorbeeld bedrijfspolitiek. Na de avonturen in X-Men: The Last Stand leidt Logan/Wolverine een teruggetrokken leven in de wildernis zonder enig doel voor ogen. Hij droomt van Jean Grey, die hij vermoord heeft. Hij lijkt een sterfelijk bestaan te wensen omdat hij al meermaals de prijs van onsterfelijkheid heeft betaald; het verliezen van je dierbaren en het eeuwig bij je dragen van dit verdriet. Sterfelijkheid heeft de dood tot gevolg, iets wat hem weer bij Jean zou brengen in het hiernamaals. Wanneer Wolverine in conflict raakt met plaatselijke jagers en op het punt staat toe te geven aan zijn dierlijke instincten wordt hij hiervan weerhouden door Yukio, een mutant die in naam van de Japanse Yashida contact legt met Wolverine met het verzoek haar te vergezellen naar Japan, zodat Yashida Logan kan bedanken voor het redden van zijn leven tijdens de 2de Wereld Oorlog. Wolverine vergezelt Yukio terug naar Japan, en hier aangekomen blijkt dat Yashida Wolverine naast een bedankje ook iets wilt bieden dat hij nooit eerder heeft gehad; sterfelijkheid. Dit is het begin van intense actie waarbij Wolverine vijanden te lijf gaat die getraind zijn om te vechten. In de tussentijd moet hij ook uitvinden wie hij is; een beest dat afgaat op dierlijke instincten, of een krijger die zijn vechtlust onder controle heeft en vrede heeft met zichzelf.

OorsprongHet verhaal is gebaseerd op het eerste solo optreden van Wolverine uit de gelijknamige comic uit de jaren ’80 van X-Men schrijver Chris Claremont en met tekeningen van Frank Miller, nu vooral bekend van 300, Sin City en zijn werk aan Batman: The Dark Knight Returns. Scriptschrijvers Mark Bomback en Scott Frank, die verantwoordelijk waren voor o.a. Live Free or Die Hard, Total Recall en Minority Report weten elementen uit de comic te verwerken en aan te vullen met verrassende nieuwe elementen die gelijkwaardig zijn aan het oorspronkelijke werk.Waar het verhaal van The Wolverine in de kern misschien doet denken aan Iron Man 3, waarin de held ook zijn weg moest vinden en zich moest redden zonder zijn grootste kracht, is The Wolverine toch een betere combinatie van actie en verhaal. Met elke nieuwe film met Wolverine, en dit is alweer de 5de (ik tel zijn cameo in X-Men: First Class niet mee), groeit Hugh Jackman meer en meer in zijn rol als Logan/Wolverine. Dit doet hij duidelijk met veel plezier en gaat hem ongetwijfeld steeds gemakkelijker af, wat betekent dat Wolverine bij elke incarnatie steeds dieper kan worden uitgewerkt.Het enthousiasme dat Jackman heeft voor het spelen van Wolverine laat zich ook zien in het feit dat hij weer als producer aantreedt, iets dat hij ook voor X-Men Origins: Wolverine heeft gedaan.

At first sightThe Wolverine is een film die ik even moest laten bezinken. Op het eerste gezicht lijkt het misschien een vrij oppervlakkige, op momenten misschien wel wat trage actiefilm, maar dit is alleen als je The Wolverine zou vergelijken met andere superheldenfilms, en dat is het dus niet. Dit is echter alleen maar positief. The Wolverine heeft een sterk en overtuigend verhaal. Jackman’s Wolverine is prima in staat een hele film te dragen, iets waarbij ik na het zien van X-Men Origins: Wolverine mijn twijfels bij had. Na deze overtuiging ben ik zeker benieuwd wat de toekomst voor Wolverine in petto heeft, en kan dan ook niet wachten tot X-Men: Days of Future Past.Neerlands trots Famke Jansen als Jean Grey is gelukkig meer dan een kleine cameo en heeft zelfs een vrij belangrijke rol in de film. De andere acteurs zijn in het Westen nog vrij onbekend, maar genieten in hun land van herkomst een sterrenstatus en we zullen dan ook nog vaker van ze horen.

ConclusieMaak je klaar om aangenaam verrast te worden met een superheldenfilm die anders is dan zijn broers en zusjes in hetzelfde genre. Het is Wolverine zoals we hem nog niet eerder hebben gezien, maar zoals we hem hopelijk nog veel vaker zullen zien. De 3D voegt misschien niet per se iets toe, maar dit is zeker wel een film die je op het grote doek moet zien.