Family Guy, de serie waar je van houdt of waar je van moet leren houden heeft nu zijn eigen game. De verwachtingen zijn hoog door de humor in de serie maar lukt het ze ook deze te behouden in de game?

Back to the Multiverse is een game waarin Stewie en Brian verschillende universums afreizen om zo Betram, Stewie zijn evil half broer, te stoppen. Betram wil Quahog, de woonplaats van de Griffins, vernietigen om zo de enige heerser en evil mind te zijn.

De bedoeling van de game is simpel. In de singleplayer bestuur je of Stewie of Brian en in de co-op modus speel je met beide. Je wordt naar een wereld geteleporteerd waarin een bepaald thema centraal staat. Zo kom je bijvoorbeeld een Amish level, Ruimte level of een Piraten level tegen. Betram is je telkens voorgegaan om zo alle mensen op je af te sturen en zelf een machtig leger te creëren of gewelddadige machines te maken zodat hij het tegen je op kan nemen. Jouw taak is natuurlijk om ervoor te zorgen dat dit niet lukt.

Family Guy Back to the Multiverse speelt als een third person shooter met gekke wapens zoals poepluiers die Stewie gooit als granaten en een laser pistooltje. Maar Brian heeft een shotgun en richt een stuk beter als je hem van te voren een fles whiskey laat drinken. Dit zijn natuurlijk allemaal dingen die binnen de humor van Family Guy passen en vaak ook afgeleid zijn uit de serie. Toch ontbreekt er aan de humor iets, de makers hebben namelijk een aantal standaard zinnetjes gepakt uit de tv-serie. En misschien als ze meer zinnetjes hadden gepakt dat het nog grappig was maar nu word het steeds herhaald tot dat je echt zo iets hebt van ‘zucht alweer’. In iedere wereld zitten de andere Griffins wel ergens verstopt maar behalve twee levels waar je iets van interactie met ze hebt staan ze maar gewoon ergens iets te doen. Ze zeggen dan één, twee hooguit drie verschillende zinnetjes die vaak niet eens ergens op slaan. De tussen filmpjes zijn ergens wel grappig maar je ligt niet dubbel van het lachen ik denk dat er vaak niet eens een lach vanaf kan.

Het enige wat de game nog wat kan opfleuren is als je hem co-op speelt. Zo kun je nog een beetje schelden op je medespeler en er samen iets grappigs van maken. En ik denk dat als je Family Guy Back to the Multiverse deelt met iemand er nog wel een klein beetje humor in zit. Overigens vond ik het wel erg leuk om weer eens een game gezellig met twee man op de bank te spelen in plaats van de standaard online co-ops en alle singleplayers. In de game zit ook een multiplayer die je kan spelen met maximaal vier man dit is alleen maar offline. Ik denk dat we blij moeten zijn dat ze geen poging hebben gedaan tot een online multiplayer want ik weet bijna zeker dat ze daar niet in geslaagd waren. In principe is het idee wel grappig dat je weer lekker met vrienden op de bank samen kan spelen in een multiplayer potje. Maar team deathmatch met vier man is nou ook weer niet zo denderend.

Als ze dan toch naast hun singleplayer iets wilden maken, was dan iets creatiever geweest en kom met een andere soort dan die we allemaal al kennen. Eentje die wel leuk is om met vrienden op de bank te spelen. Want hij hoeft echt niet perse online van mij, ik zie juist graag weer een keertje een goede multiplayer offline verschijnen. Family Guy: Back to the Multiverse heeft dus veel gebreken en dit is jammer van iets wat een leuke, komische game had moeten worden. Hij bestuurd niet lekker het is allemaal houterig. De camera besturen is traag en niet precies genoeg. En bij het schieten op de vijand is meer geluk nodig dan talent. De co-op is een stuk moeilijker dan de singleplayer daar moet ik ze dan een pluspuntje geven. Ze hebben namelijk extra vijanden in de game gestopt zodra je met twee personen gaat spelen.

Ben je dus fan van de serie? Denk dan even twee keer na voordat je de game koopt en bereid je er in ieder geval op voor. Family Guy: Back to the Multiverse is vermakelijk om met een vriend of vriendin te spelen maar voor 50,- euro kun je in deze tijd een hoop andere dingen doen, laat staan leukere games kopen.

Didi’s Score:
Gameplay: 4/10
Fun: 4,5/10