Vaak neem ik games die min of meer gratis bij een gameconsole komen niet zo serieus. Ik heb die boogtraining van Link bijvoorbeeld nooit gespeeld en ook Wii Sports heeft bij mij aanzienlijk minder lang in de Wii gezeten dan Wii Fit, om maar iets te noemen. Gaat Nintendo Land mijn vooroordeel bevestigen?

Deze game bestaat uit twaalf minigames. Voor wie dat saai vindt klinken heb ik goed nieuws, want ze worden wel op een leuke manier gepresenteerd. Je (en daarmee bedoel ik je Mii) begint op een rond plein, waaraan twaalf poortjes zijn die je elk naar een andere mini-game leiden. De een kan solo worden gespeeld, maar er zijn er ook een heleboel waarbij een minimum van twee spelers wordt geëist.In het midden van het plein kun je omhoog naar een platform, waarin je de in mini-games verkregen munten kunt inzetten om items te winnen. Die items zijn niet zo bijzonder, maar puur bedoeld om je plein een beetje op te leuken. Grappig voor verzamelaars, maar verwacht er verder niet teveel van. Wat wel leuk is, is dat je die items pas krijgt na het succesvol spelen van een superretro-game. Er worden steeds weer nieuwe gespeeld en dat verdient een klein plusje.Tot zover de uitleg over de hub, want het draait natuurlijk allemaal om die mini-games. Ik zal ze alle twaalf kort bespreken. The Legend of Zelda: Battle QuestDit vond ik een van de leukste mini-games. Als je dit spel met zijn tweetjes doet, dan is de ene boogschutter en heeft de ander een zwaard in handen. Degene met het zwaard gebruikt een Remote en die ander de Gamepad (en dan vooral de pookjes). Het is een soort on-rail avontuur waarbij je door een wereld loopt en het steeds tegen andere vijanden moet opnemen. Het leuke is dat beide taken, dus zwaardvechter en boogschutter, allebei even leuk zijn. Als boogschutter heb je als voordeel dat je van ver af kunt schieten, maar als zwaardvechter kun je vijanden die al dichtbij zijn gekomen gemakkelijk opruimen. Het spelletje ziet er grappig uit en de besturing werkt feilloos.

Metroid BlastDeze game is wat ingewikkelder dan de hierboven genoemde, want hierin bestuur je een ruimteschip van Samus Aran uit Metroid. Je kunt hem alleen of met zijn vieren spelen en je moet steeds golven met vijanden afschieten en tegelijkertijd rondvliegen om goodies te pakken. De besturing is even wennen en dit was dan ook niet mijn favoriete spel, maar het is wel leuk om toch nog even dat Metroid-gevoel te hebben. Het is alweer veel te lang geleden dat de laatste Metroid verscheen…Pikmin AdventureEen ander favorietje is dit spelletje waarin je of een Pikmin speelt, of een groep bestuurt. De ene persoon bestuurt met de GamePad Olimar om de Pikmin te vertellen wat ze moeten doen, en de ander is een Pikmin. In dit spel moet je zorgen dat je zo snel mogelijk snoepjes pakt. De solo-game gaat er iets anders aan toe en lijkt zelfs wel een beetje op Pikmin 3. Je moet dan namelijk door een heel level heel navigeren en onderweg de vijanden verslaan.Mario ChaseDit spelletje is even vermakelijk, maar verveelt snel. De ene is een toad en de ander is Mario, en Mario moet wegrennen van Toad. Ze rennen allebei even snel, maar Toad heeft als voordeel dat hij twee Yoshi’s bij zich heeft die Mario tijdelijk kunnen stoppen. De spelarena’s zijn niet supermooi, maar kennen wel originele manieren om het je moeilijk te maken, zoals een soort lopende banden en zand. Dit spelletje kun je niet in je eentje doen.

Luigi’s Ghost MansionDit is een soort verstoppertje, maar wel een hele toffe versie. De ene speelt Luigi en de ander een spook. Het is de bedoeling om elkaar te vinden, maar dan wel zonder dat de ander het doorheeft. De persoon die de Gamepad in handen heeft ziet andere dingen dan degene die het scherm gebruikt en een Remote, dus het is heel grappige gameplay. Het spook moet Luigi besluipen en laten schrikken en Luigi moet zijn zaklantaarn op het spook schijnen. Een van de leukere spellen uit Nintendo Land, maar niet solo speelbaar.Animal Crossing: Sweet DayDit spelletje lijkt een beetje op de Mario Chase, want hierin is er een iemand die de ander moet pakken. Alleen is het aan die ander om fruit op bepaalde bestemmingen te brengen, waardoor het iets uitdagender is. Deze geniet mijn voorkeur, want hij ziet er wat schattiger uit, net als Animal Crossing er ook veel aandoenlijker uitziet dan Mario natuurlijk. Dit spel kun je niet alleen spelen, maar hij is zeker het toegeven aan het gezeur van je zusje om samen met je te gamen waard.Takamaru’s Ninja CastleDit is een van de leukste spellen voor als je alleen bent. Hierin houdt je je GamePad verticaal en moet je heel snel werpsterren afvuren door je vinger over het beeld te ‘swipen’. Op het scherm verschijnen namelijk allemaal ninja’s die jij met je werpsterren moet raken. Het ziet er popperig uit, maar is vooral heel erg verslavend. Ik wilde mezelf steeds meer pushen om sneller te zijn en meer punten binnen te harken. Donkey Kong’s Crash CourseDeze game draait helemaal om aapje Kong, zoals we die kennen van de originele arcade-game. Je moet een karretje door een platform-achtige setting heen duwen en ondertussen je analoge sticks gebruiken om wissels te bedienen. Ik vond het in eerste instantie lijken op het bordspelletje Snakes and Ladders, maar het is veel moeilijker dan dat. Heb je zin in meer uitdaging, dan is dit waarschijnlijk een van jouw favoriete spellen in Nintendo Land.

Captain Falcon’s Twister RaceDit spel is gebaseerd op F-Zero en de bedoeling is om een circuit te racen. Je gebruikt je GamePad om mee te sturen, maar dan wel door hem te ’tilten’. Heb je na alle mini-games op de voet zin in snelheid, dan is Captain Falcon’s Twister Race een goede manier om wat stoom af te blazen. Ik vond het leveldesign er niet heel fantastisch uitzien in deze mini-game, maar die raast natuurlijk erg snel voorbij als je een beetje goed bent in racen.Balloon Trip BreezeDeze had er van mij niet op gehoeven. Je moet de stylus over de GamePad swipen om te zorgen dat er wind komt die jouw Mii met een ballon voortbeweegt. Het is een zenuwenspel en het is heel moeilijk om alles te pakken te krijgen en te ontwijken, waardoor het voor verzamelaars als ik vooral erg frustrerend is. Je kunt het ook omdraaien en denken: lekker veel uitdaging! Maar ik denk dat de andere spellen op de disc een leukere manier aanbieden om je bezig te houden.Yoshi’s Fruit CartDit is ook een van de leukste solo-spellen van Nintendo Land. Je ziet Yoshi op het scherm en je moet op je GamePad de weg tekenen die hij moet nemen naar het einde, waarbij hij zoveel mogelijk fruit moet meenemen. Je ziet niet op het scherm of je een goede weg hebt getekend en je moet bovendien gaten in de weg omzeilen, dus het is elke keer weer heel spannend als je hem jouw pad laat lopen. Deze game is erg leuk bedacht, het is grappig en ook best verslavend, dus als je solo speelt, start dan zeker een potje Yoshi’s Fruit Cart op.

Octopus DanceWe hebben geracet, tikkertje gespeeld en verstoppertje en Nintendo is dol op ritmegames. Niet verbazend dat Octopus Dance een beroep doet op je timingsvermogen. Je moet onthouden wat er op het scherm gebeurt en dat nadoen met je pookjes. Ik vond het een erg grappig spelletje, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar Yoshi’s Fruit Cart en Takamaru’s Ninja Castle. Het ziet er namelijk niet heel fantastisch uit en ik ben niet heel erg fan van die retrosounds, die horen we nu al in zoveel games tegenwoordig…Dit waren alle twaalf de mini-games even kort beschreven. Natuurlijk heeft ieder zo zijn favoriete spelletje en zijn er dingen waar je slecht of juist heel goed in bent. Ik denk dat Nintendo Land een hele goede game is om het gezin klaar te stomen voor de komende jaren Wii U-gamen, omdat de GamePad goed wordt gebruikt, de spelletjes grappig en afwisselend zijn en er bovendien goed is nagedacht over verschillende spellen. Nintendo Land is ook uitermate geschikt om Wii U-tegenstanders te overtuigen van de mogelijkheden van de GamePad, want het team van Nintendo heeft overduidelijk alles uit de kast gehaald om op een originele manier te laten zien wat die nieuwe manier van gamen met twee schermen behelst. Mijn score:Gameplay: 8/10Fun: 9/10Levensduur: 7,5/10 Graphics: 7 /10Originaliteit: 9/10Totaal volgens reviewer: 8,1