In Step to the Beat draait alles om het lopen om de maat. Door ritmisch te bewegen op de muziek verdien je punten. Hoe meer je in de maat loopt, hoe meer punten je kunt verdienen.Het spel speelt zich af op Rhythm Island. Je begint in een stadion, waar je de basis dingen van het spel uitgelegd krijgt. Als je het lopen op de maat een beetje onder die knie hebt, loop je het station uit en ga je verder op onderzoek uit op het eiland.

Omdat je zo veel mogelijk punten moet verdienen, zul je zo goed mogelijk in de maat mee moeten lopen. Links boven in je scherm, zal je een balkje zien staan waar je precies op kunt zien hoe goed je het doet. Vind je het lopen op de maat toch wat moeilijk? Dan is er altijd de mogelijkheid om het wat aan te passen, waardoor je passen kunt overslaan maar dan toch punten verdient.

Maar waar heb je die punten dan voor nodig? Heel simpel, voor alles. Je kunt in het begin alleen maar rondom het stadion lopen, en dat gaat natuurlijk vervelen. Maar met de punten die je verdiend kun je bijvoorbeeld andere routes kopen, zodat je weer verder het eiland op kunt. Ook kun je nieuwe nummers vrijspelen, gebouwen en andere items voor op het eiland. Zodoende maak je het eiland dus steeds mooier en gezelliger, wat het lopen natuurlijk ook weer leuker moet maken.
Om alle items te kopen zul je tijdens het lopen op capsules moeten klikken. Je kunt van te voren al zien wat je kunt kopen als je op de capsule klikt. Maar omdat je best veel punten nodig hebt voor je wat kunt kopen heb je de kans dat je iets wilt kopen terwijl je er nog niet genoeg punten voor hebt. Hier hebben de makers van het spel gelukkig ook aan gedacht, en daarom kun je altijd 3 items in de wacht zetten. Heb je dan genoeg punten behaald dan zal het item automatisch aangeschaft worden en kun je weer een nieuw item in de wacht zetten.

Het spel kan op 3 manieren gespeeld worden. Met een balanceboard, een dansmat maar gelukkig ook gewoon met je Wii remote + nunchuck. Als je het spel op je balanceboard speelt kun je daar de hele tijd op blijven staan, wat opzich wel jammer is. Want als je het spel met je Wii remote speelt, kun je in principe de hele kamer door lopen. Je doet de nunchuck namelijk in je broekzak waardoor je stappen geregistreerd worden.
Ben je het lopen over het eiland even zat, dan kun je tussendoor ook nog wat leuke mini games gaan spelen. Je zult tijdens deze spelletjes nog wel op de maat moeten lopen, maar daar wordt dan wel wat leuks aan toegevoegd. Zo kun je bijvoorbeeld mannetje gaan meppen!
Conclusie:
Ik vond het een leuke manier om toch weer wat aan mijn conditie te doen. Omdat er een hoop bekende nummers voorbij komen, blijft het spel leuk. Wat ik wel lastig vond, was het aanklikken van de capsules tijdens het lopen. En dan vooral als ik het met de Wii remote deed. Het onderscheid zich wel van andere fitness spelen, omdat hier het lopen centraal staat, en je ook echt verder kunt komen door items e.d. te kopen. Al met al een leuk spel met genoeg uitdaging!
Score:
– Gameplay: 8/10- Fun: 8/10- Levensduur: 8/10- Graphics: 8/10- Geluid: 9/10- Originaliteit: 9/10Totaalscore volgens reviewer: 8,3